Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Środki masowego przekazu

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  1. wie, co to są środki masowego przekazu,

  2. rozumie, jaka jest rola mediów w społeczeństwie,

  3. rozumie, jak ważna jest wolna prasa dla istnienia demokracji,

  4. wie, na czym polega funkcja kontrolna mediów.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  1. wskazać najważniejsze opiniotwórcze dzienniki w swoim kraju,

  2. wyjaśnić, jaką funkcję pełni Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji,

  3. omówić najważniejsze punkty Kodeksu Etyki Dziennikarskiej oraz karty etycznej polskich mediów,

  4. wyjaśnić, do czego potrzebne są niezależne media we współczesnych demokracjach.

2. Metoda i forma pracy

Burza mózgów, wykład, praca z całą klasą.

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik do WOS‑u

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel tłumaczy uczniom, jaka jest rola mediów we współczesnym państwie oraz jak ważne jest ich istnienie dla prawidłowego działania demokracji.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel wyjaśnia, na czym polega najważniejsza funkcja mediów, czyli informowanie społeczeństwa o bieżących wydarzeniach. Wskazuje na inną funkcją mediów – funkcję kontrolną, dzięki której media „patrzą politykom na ręce”, a co za tym idzie politycy muszą starać się rzetelniej wykonywać swoje obowiązki.

  2. Nauczyciel podkreśla, że ważnym zapewnieniem władz wobec mediów jest brak cenzury. W demokratycznym państwie prawa niemożliwe do przyjęcia jest istnienie cenzury prewencyjnej, czyli blokowania wydania danego tekstu, natomiast możliwa jest cenzura represyjna, która blokuje wydawanie tekstów, które naruszają normy prawne.

  3. Nauczyciel mówi o ustawie prasowej, która reguluje zasady działania mediów w Polsce. Są w niej zamieszczone prawa i obowiązki ludzi związanych z mediami.

  4. Nauczyciel podkreśla, że najważniejszym przywilejem mediów w państwie jest całkowita ich wolność i niezależność, zarówno od elit politycznych, jak i od wielkich korporacji.

  5. Nauczyciel mówi o wymaganiu od dziennikarzy zamieszczenia sprostowań w przypadku wątpliwych lub błędnych informacji oraz o przysługującym dziennikarzowi prawie do zasłaniania się tajemnicą dziennikarską, w przypadku kiedy jest proszony o ujawnienie źródeł zdobytych informacji.

  6. Nauczyciel przedstawia instytucję Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, która powinna stać na straży porządku medialnego w Polsce.

c) Faza podsumowująca

  1. Uczniowie dyskutują z nauczycielem na temat tego, czy w Polsce można mówić o całkowitej niezależności mediów skoro członkowie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji są wybierani przez polityków.

  2. Nauczyciel zadaje uczniom pracę domową.

5. Bibliografia

A. Waśkiewicz, Zagrożenia dla demokracji, [w:] Z demokracją na ty, pod red. T. Merty, Wydawnictwo CIVITAS, Warszawa 2005, s. 87‑90.

6. Załączniki

Zadanie domowe

Uczniowie w domu mają za zadanie zastanowić się, czy w Polsce występują ewidentne przykłady stronniczości niektórych dziennikarzy w doborze informacji przekazywanych do społeczeństwa.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R1Nd7vi1YqAJ3

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 96.21 KB w języku polskim
R1JpS1GGLZTAT

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 18.50 KB w języku polskim