Scenariusz zajęć

IV etap edukacyjny, język polski (zakres podstawowy)

Temat: Środki stylistyczne i ich funkcje – lekcja powtórzeniowa

Treści kształcenia:

II. Analiza i interpretacja tekstów kultury. Uczeń zna teksty literackie i inne teksty kultury wskazane przez nauczyciela.

2. Analiza. Uczeń:

1) wskazuje zastosowane w utworze środki wyrazu artystycznego i ich funkcje (poznane wcześniej, a ponadto: oksymorony, synekdochy, hiperbole, elipsy, paralelizmy) oraz inne wyznaczniki poetyki danego utworu (z zakresu podstaw wersyfikacji, kompozycji, genologii) i określa ich funkcje.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • Swobodnie rozróżnia środki stylistyczne i określa ich funkcje,

  • Potrafi wskazać środki wyrazu artystycznego w konkretnym tekście kultury,

  • Umie wyjaśnić funkcje zastosowanych w tekstach literackich środków artystycznych.

Nabywane umiejętności:

Uczeń:

  • Wymienia poznane środki artystyczne i je definiuje,

  • Analizuje utwór literacki (poetycki),

  • Wskazuje zastosowane w dziele literackim środki wyrazu artystycznego,

  • Rozpoznaje ich funkcje w konkretnym tekście kultury.

Kompetencje kluczowe:

  • Porozumiewanie się w języku ojczystym,

  • Umiejętność uczenia się,

  • Świadomość i ekspresja kulturalna.

Metody nauczania:

  • Podająca: pogadanka,

  • Eksponująca: film,

  • Praktyczne: ćwiczenie, praca z tekstem.

Formy pracy:

  • Zbiorowa jednolita,

  • Grupowa zróżnicowana.

Środki dydaktyczne:

  • Sprzęt multimedialny (komputer podłączony do telewizora/projektor multimedialny/tablica interaktywna),

  • Zasób multimedialny: film z wykładem dr. Bogusława Bednarka „Środki wyrazu artystycznego – peryfraza”,

  • Teksty literackie lub fragmenty (kopie kserograficzne),

  • Słownik terminów literackich.

Przebieg zajęć:

Etap wstępny

Nauczyciel wita uczniów i zapoznaje ich z tematem zajęć. Prosi o przypomnienie podstawowych środków stylistycznych (fonetycznych, leksykalnych, składniowych), ich wyliczenie i zdefiniowanie.

Etap realizacji

Odbywa się projekcja filmu, który jest zestawem krótkich wykładów dr. Bogusława Bednarka pt. „Środki wyrazu artystycznego – peryfraza”. Po emisji nauczyciel dzieli klasę na pięć grup i każdej z nich rozdaje teksty, w których mają odnaleźć cztery środki stylistyczne, wypisać je i określić ich funkcje w utworze, np.:

  • I grupa: odszukuje apostrofę, animizację, elipsę, zdrobnienie, mając do dyspozycji dzieła lub kserokopie utworów: sonet IV „O wojnie naszej...” M. Sępa Szarzyńskiego, „Pan Tadeusz” (fragment księgi III Umizgi, wersy 548–567) A. Mickiewicza, „Fatum” C. K. Norwida, Tren V J. Kochanowskiego.

  • II grupa: znajduje pytania retoryczne, przerzutnie, peryfrazę, metafory, posługując się utworami: Tren X J. Kochanowskiego, „Romantyczność” A. Mickiewicza, „Pan Tadeusz” (ks. IV Dyplomatyka i łowy, wersy 660–700) A. Mickiewicza, „Elegia o ... chłopcu polskim” K. K. Baczyńskiego, „O wojnie naszej” M. Sępa Szarzyńskiego.

  • III grupa: znajduje oksymoron, porównania, personifikacje, kontrast, badając utwory: „Stepy akermańskie” A. Mickiewicza, „Pan Tadeusz” (ks. VIII Zajazd, wersy 586‑628) A. Mickiewicza, Tren XIX i Tren VIII J. Kochanowskiego.

  • IV grupa: wyszukuje przykłady hiperboli, antytezy, anafory, archaizmów, posługując się utworami: „Paryż” J. Słowackiego, „O nietrwałej miłości rzeczy świata tego” M. Sępa Szarzyńskiego, Tren XIX J. Kochanowskiego, „Hymn do miłości ojczyzny” I. Krasickiego.

  • V grupa: odszukuje epitety, synekdochę, paralelizmy, onomatopeje, opierając się na utworach: „Pan Tadeusz” (ks. IV „Dyplomatyka i łowy”, wersy 660–700) A. Mickiewicza, „Elegia o ... chłopcu polskim” K. K. Baczyńskiego, „Apokalipsa św. Jana”.

Etap końcowy

Każda z grup zapisuje w formie tabeli nazwę środka stylistycznego, przykład i jego funkcję, a wybrany członek zespołu przedstawia pracę na forum klasy. Nauczyciel zadaje uczniom pracę domową:

„Wykorzystując znane formy pracy grupowej (projektowej) w internecie, zapiszcie efekty osiągnięte przez Was na dzisiejszych zajęciach i uzupełnijcie wnioskami z innych grup”.

Dodatkowo:

Zadanie dla ucznia zdolnego/chętnego:

„Ułóż krótki tekst poetycki lub prozatorski na dowolny temat z wykorzystaniem peryfrazy”.

R1IeZpfYkDrIs

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 73.76 KB w języku polskim
RtIQZqXDnP2Wj

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 103.50 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3