Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

St Valentine’s Day – ćwiczenia w mówieniu

Cele lekcji

Ogólny cel lekcji:

Celem lekcji jest doskonalenie sprawności słuchania, czytania i mówienia na temat Dnia Zakochanych (Walentynki, St Valentine’s Day).

a) Wiadomości

Uczeń zna:

  • słownictwo związane z Dniem Zakochanych,

  • wymowę i znaczenie nowych wyrazów,

  • zwyczaje związane z Dniem Zakochanych.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi posługiwać się wyrażeniami dotyczącymi Dnia Zakochanych,

  • ćwiczy sprawności słuchania, czytania i mówienia,

  • wykorzystuje posiadany zasób słów i wyrażeń do wypowiedzi w sytuacji rozmowy o tradycji amerykańskiej i brytyjskiej,

  • potrafi słuchać i czytać ze zrozumieniem oraz wykonywać różne ćwiczenia odnoszące się do tekstu,

  • wykonuje ćwiczenia związane z tematem (odpowiadanie na pytania, tłumaczenie i wyjaśnianie nowych słów, wymowa nowych słów, łączenie obrazków z nazwami, definiowanie, wyszukiwanie informacji, rozwiązywanie krzyżówki, prawda czy fałsz, test wyboru, uzupełnianie zdań),

  • opisuje Dzień Zakochanych,

  • ćwiczy wymowę,

  • streszcza tekst.

c) Postawy

Uczeń:

  • harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem,

  • nie wstydzi się prezentować swoich wiadomości na forum klasy,

  • bierze aktywny udział w lekcji.

2. Metoda i forma pracy

Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi, audiolingwalna, pogadanka, ćwiczebna, praca z tekstem

Forma: praca w parach lub zespole i indywidualna

3. Środki dydaktyczne

Materiały o Dniu Zakochanych (kserokopie obrazków, tekstów, ćwiczeń), magnetofon i kaseta

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel podaje temat i ogólny cel lekcji: „Będziecie słuchać, czytać i mówić o Dniu Zakochanych. Będziecie wykonywać różne ćwiczenia pod kątem przygotowania do egzaminu maturalnego”. Sprawdza i ocenia plusami lub minusami pracę domową.

b) Faza realizacyjna

  1. Rozgrzewka językowa. Nauczyciel pyta uczniów, co wiedzą o Dniu Zakochanych (What is St Valentine’s Day? Where and when is it celebrated? What do you think about it? What does it look like? What’s the Polish name for it? itp.). Uczniowie odpowiadają ustnie.

  2. Nauczyciel rozdaje kopie tekstu o Dniu Zakochanych (St Valentine – strona 35.), uczniowie śledzą tekst i słuchają nagrania. Następnie odpowiadają na pytania sprawdzające rozumienie tekstu (ćwiczenie 1 na stronie 36.).

  3. Uczniowie streszczają tekst bądź odpowiadają na różne pytania nauczyciela (odnoszące się do jego treści).

  4. Praca w parach. Uczniowie łączą wyrażenia dotyczące Dnia Zakochanych z obrazkami (ćwiczenie 2. na stronie 36.) oraz wyjaśniają ich znaczenie w języku polskim.

  5. Uczniowie w parach wykonują test wyboru (ćwiczenie 3.) oraz krzyżówkę na stronie 37. Następnie czytają odpowiedzi.

  6. Gra. Nauczyciel rozdaje każdemu uczniowi połówkę serca z imieniem sławnej osoby. Zadaniem każdego ucznia jest znaleźć swoją drugą połowę (połówkę z imieniem ukochanego lub ukochanej tej osoby). Uczniowie chodzą po klasie i szukają partnerów. Kiedy już dobiorą się w pary, opowiadają o swoich bohaterach (strona 38.). Jeśli uczniowie nie znają sławnych ludzi, których nazwiska pojawiają się w ćwiczeniu, nauczyciel uzupełnia ich wiedzę.

  7. Praca w parach. Uczniowie otrzymują kopie ćwiczeń ze strony 39. i wykonują zadanie 4. (szukanie wyrazów), a nauczyciel monitoruje ich pracę.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel ocenia aktywność wszystkich uczniów plusami i minusami. Zadaje też pracę domową. Przypomina o konieczności przyswojenia dziś poznanych wiadomości.

5. Bibliografia

  1. Jedzok J., British & American Holidays with handouts and exercises, [kaseta audio], IDEA, Kraków 1997.

  2. Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002.

6. Załączniki

Zadanie domowe

  1. Przeczytaj i przetłumacz tekst „The Diary of a Heartthrob” (strona 39.).

  2. Opisz Święto Zakochanych w Polsce. Limit słów: 100.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Przed lekcją należy przygotować kopie materiałów o Dniu Zakochanych – po jednej na parę. Trzeba też wyciąć karty do gry (serca). Lekcja przeznaczona jest dla poziomu podstawowego i średnio zaawansowanego. W zależności od poziomu, należy poszerzyć lub zmniejszyć zasób słów i informacji. Po lekcji uczeń powinien znać zwroty związane z Dniem Zakochanych (lover, valentine card, to burn with love, to be nuts about sb, pagan gods, sweetheart, cupid, arrow etc.) oraz opisać zwyczaje i pochodzenie tego święta.

R1PkXpoOGikyb

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 109.84 KB w języku polskim
RcG8ZbIkqYabh

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 22.00 KB w języku polskim