E-materiały do kształcenia zawodowego

Diagnozowanie pojazdów samochodowych

MOT.05. Obsługa, diagnozowanie oraz naprawa pojazdów samochodowych - Mechanik pojazdów samochodowych 723103, Technik pojazdów samochodowych 311513

bg‑orange

Stacja kontroli pojazdów

WIRTUALNA WYCIECZKA

1
11
Instrukcja użytkowania wirtualnej wycieczki

Wirtualny spacer pozwala na zapoznanie się ze stacją kontroli pojazdów samochodowych – dokładne obejrzenie wykorzystywanych urządzeń i maszyn, a także poznanie szczegółów pracy mechanika pojazdów samochodowych.

Po wejściu w zakładkę wirtualnego spaceru poczekaj, aż niebieski pasek w całości wypełni pole w ramce i nastąpi załadowanie multimedium.

RXPDRRDQr23Jx
Pasek ładowania wirtualnego spaceru
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ekran startowy to biały trójkąt umieszczony na tle wjazdu na stację kontroli pojazdów.

R1Zt0pEaWzKNJ
Ekran startowy wirtualnego spaceru
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Kliknij ten trójkąt, a następnie przeczytaj tekst znajdujący się w ramce lub go odsłuchaj (wystarczy kliknąć ikonkę w prawym dolnym rogu ramki). Aby zamknąć ramkę z tekstem, kliknij krzyżyk w prawym górnym rogu ramki.

R1EPIFGb5krS8
Ekran początkowy wirtualnego spaceru
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po zamknięciu okna z poleceniem będziesz miał widok na budynek stacji diagnostycznej. Klikając na żółte kółko ze strzałką, możemy rozpocząć wirtualny spacer.

Dodatkowo w lewym górnym rogu znajduje się przycisk, po jego kliknięciu możemy wybrać stanowisko, do którego się przeniesiemy.

RC4KsR6OfHHLU

Po kliknięciu żółtego kółka ze strzałką znajdziesz się wewnątrz stacji diagnostycznej. Możesz poruszać się po stacji i oglądać ją z każdej strony, obracając kamerą – wystarczy przytrzymać lewy przycisk myszy w dowolnym obszarze okna wirtualnego spaceru i przeciągnąć w wybranym kierunku. W różnych miejscach stacji zobaczysz żółte kółka z literką „i” w środku.

RPm0lLFOyz0za
Przykładowy ekran wirtualnego spaceru
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po kliknięciu wybranego żółtego kółka z literką „i” otworzy się okno z tekstem informacyjnym na temat typowych urządzeń i maszyn stacji diagnostycznej. Przeczytaj tekst, a następnie kliknij znajdującą się pod tekstem ikonkę kamery.

RAq88jvlTCHwt
Przykładowy ekran wirtualnego spaceru z tekstem informacyjnym
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Obok okienka z tekstem otworzy się okienko z filmem poświęconym urządzeniu, o którym przed chwilą czytałeś. Aby uruchomić film, kliknij kółko ze strzałką umieszczone pod filmem. Aby zamknąć okno z filmem, kliknij znak X znajdujący się w prawym górnym rogu okienka.

RIn6aWJFe2DIe
Przykładowy ekran wirtualnego spaceru z tekstem informacyjnym i filmem
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Klikając pozostałe żółte kołka z literkami „i”, będziesz mógł zapoznać się z innymi urządzeniami i maszynami wykorzystywanymi na stacji pojazdów, a także ze szczegółami pracy diagnosty samochodowego.

R1SOY62VW7vyB
Przykładowy ekran wirtualnego spaceru
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po zapoznaniu się z wszystkimi informacjami zamieszczonymi w danym miejscu stacji kontroli pojazdów możesz przejść dalej, klikając żółte kółko ze strzałką.

RCdpDPFRQmTVu
Przykładowy ekran wirtualnego spaceru
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Podczas wirtualnego spaceru zapoznaj się z wszystkimi urządzeniami wykorzystywanymi podczas diagnostyki pojazdów samochodowych, a także ze szczegółami pracy pracowników stacji.

R1ZjOMKZ1ZXll
Sposoby diagnostyki pojazdów samochodowych
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Znajdujesz się na stacji kontroli pojazdów samochodowych, w której przeprowadzane są badania dopuszczające pojazd do ruchu drogowego. W stacji kontroli pojazdów znajdują się następujące urządzenia:

Manometr do regulacji ciśnienia w ogumieniu Sprawdzenie i ewentualna regulacja ciśnienia roboczego w ogumieniu. Nie może ono różnić się od nominalnego więcej niż o: ± 0,1 bara dla motocykla, motoroweru i samochodu osobowego lub ± 0,2 bara dla pozostałych pojazdów. Prawidłowe ciśnienie w ogumieniu ma istotny wpływ na wiarygodność wyników badania. Podczas sprawdzenia ciśnienia roboczego w ogumieniu należy sprawdzić stan techniczny ogumienia, wysokość bieżnika na poszczególnych kołach, rozmiar i konstrukcję opony, włączając w to indeksy prędkości i nośności oraz ewentualne uszkodzenia mechaniczne bieżnika i boków opony. Koniecznie należy sprawdzić ukompletowanie i dokręcenie śrub mocujących obręcze do piast.

Płyta poślizgu bocznego (wstępnej geometrii) Sprawdzenie wstępnego ustawienia kół jezdnych dokonuje się na stanowisku płytowym w warunkach dynamicznych w czasie ruchu pojazdu ok. 5 km/h. Pomiar polega na określeniu wartości bocznego przesunięcia ruchomej płyty. Oblicza się poślizg boczny koła, tj. poprzeczne przesuniecie płyty pomiarowej odniesione do jej długości (podawane w mm/m lub m/km) albo wskaźnik ustawienia kół (poślizg boczny koła przeliczany na umowna średnicę tarczy koła wyrażany w mm). Kryteria oceny są podawane przez producenta urządzenia. Wynik pomiaru  jest wyświetlany na ekranie monitora.

Urządzenie do kontroli szczelności komory przewietrzania zbiorników LPG

Dymomierz Do kontroli  spalin silników o zapłonie samoczynnym stosuje się dymomierze badające zawartość cząstek stałych w spalinach. Pomiar zadymienia jest realizowany w teście swobodnego przyspieszania, czyli wywoływania nagłego przyrostu prędkości obrotowej silnika od prędkości biegu jałowego do prędkości maksymalnej. Dymomierz wykonuje minimum 4 cykle których wyniki poddawane są obróbce statystycznej i uśredniane, po czym określa wynik. Dopuszczalne wartości zadymienia, wyrażone w jednostkach współczynnika pochłaniania światła „k” (1 mIndeks górny -1) uzależnione są od doposażenia w turbosprężarką i daty pierwszej rejestracji

·Wieloskładnikowy analizator spalin  Do badania składu spalin silników o zapłonie iskrowym służą wieloskładnikowe analizatory spalin. Umożliwiają one wymagane przepisami, określenie zawartości w spalinach: CO (tlenku węgla), CH (węglowodorów) oraz współczynnika  nadmiaru powietrza (lambda) „lambda”, ale również, CO2 (dwutlenku węgla), NOIndeks dolny x (tlenków azotu) czy ilości cząstek stałych PM. Ponieważ wymaga tego procedura badania, analizatory wyposażane są w czujnik obrotów i temperatury silnika. Kryteria oceny zawartości składników toksycznych w spalinach uzależnione są od rodzaju pojazdu i daty pierwszej rejestracji  a zamieszczone są w rozporządzeniu.

Urządzenie do sprawdzania skuteczności tłumienia układu zawieszenia pojazdów W celu pomiaru skuteczności tłumienia drgań zawieszenia w samochodach do 3,5 dmc stosuje się urządzenie wykorzystujące metodę drgań wymuszonych. Urządzenie wymusza drgania, mierzy nacisk dynamiczny i statyczny koła na płytę najazdową oraz oblicza wskaźnik (liczbę Eusama). Zgodnie z wymaganiami prawnymi stan układu zawieszenia uznaje się za niezadowalający kiedy stopień przylegania koła do podłoża jest mniejszy niż;

- 15% dla pojazdu o masie własnej nie większej niż 900 kg

- 20% dla pojazdu o masie własnej większej niż 900 kg i nie większej niż 1500 kg

-25% dla pojazdu o masie własnej większej niż 1500 kg

-Różnica wskaźnika Eusama kół tej samej osi jest większa niż 30% lub 15% w przypadku kiedy mniejszy stopień przylegania koła na tej samej osi jest (odpowiednio) mniejszy niż 35% i większy niż 35%)

Indywidualny wyciąg spalin

Kanał przeglądowy

Naścienny detektor gazu LPG

Włącznik sprężarki

Podnośnik kanałowy

Belka do podnoszenia obustronnego pojazdu

Komputer diagnostyczny do kontroli systemów OBD, OBDII i EOBD  W pojazdach wyposażonych w system diagnostyki pokładowej OBDII i EOBD istnieje możliwość podłączenia czytnika informacji diagnostycznej (skanera, testera). W związku z tym, że zadaniem systemu OBD jest bieżące monitorowanie pracy silnika i jego parametrów mogących wpływać na zwiększona emisję składników toksycznych do środowiska ale także innych systemów bezpieczeństwa i komfortu, ważne jest systematyczne diagnozowanie tego systemu. Przed przystąpieniem do kontroli należy określić umiejscowienie złącza diagnostycznego oraz lampki kontrolnej „MIL” czy „Check Engine” Do podstawowych i najczęściej wykorzystywanych możliwości skanerów OBD należy odczyt i kasowanie usterek poszczególnych systemów, monitoring i wizualizacja parametrów pracy w czasie rzeczywistym oraz zmiany w ustawieniach poszczególnych zespołów.

Komputer sterujący (tzw. główka) płyta poślizgu bocznego i urządzeniem do sprawdzania skuteczności tłumienia układu zawieszenia pojazdów

Miernik nacisku na pedał hamulca

Urządzenie rolkowe do kontroli badania hamulców- rolki  Urządzenie umożliwia określenie poziomu oporów toczenia i sił hamowania na poszczególnych kołach pojazdu, niezbędnych do obliczenia wskaźnika skuteczności hamowania. Po podłączeniu i zamontowaniu miernika nacisku na pedał/dźwignię, diagnosta włącza urządzenie pilotem oraz naciska na hamulec, na monitorze urządzenia lub zegarach analogowych wskazywane są maksymalne siły hamowania na granicy blokady któregokolwiek koła, przy czym nacisk na pedał/dźwignię hamulca nie może przekroczyć wartości określonych w przepisach. Uzyskane wartości maksymalnych sił podstawia się do wzoru na wskaźnik skuteczności hamowania, którego minimalna wartość jest określona w przepisach i jest uzależniona od rodzaju pojazdu i rodzaju badanego hamulca

Urządzenie rolkowe do kontroli badania hamulców – WYŚWIETLACZ

Urządzenie rolkowe do kontroli badania hamulców – SZAFA STERUJĄCA  Z DRUKARKĄ

Urządzenia do wymuszania szarpnięć kołami jezdnymi „Szarpaki”   Organoleptyczną kontrole luzów eksploatacyjnych w układach zawieszenia i kierowniczym umożliwiają urządzenie płytowe do wymuszania szarpnięć, potocznie nazywane „szarpakami” Po najechaniu kołami na płyty poruszające się w czterech kierunkach lub częściowo obracające się, istnieje możliwość wykrycia nadmiernych luzów mechanicznych między dwoma elementami zawieszenia czy układu kierowniczego takimi jak przeguby kuliste, tuleje gumowo‑metalowe, sworznie czy łożyska. W celu zablokowania kół i układu kierowniczego konieczne jest zamontowanie specjalnych blokad na pedał hamulca i koło kierownicy. Diagnozowanie w znaczącym stopniu ułatwia użycie silnej lampy kanałowej i jeśli jest to konieczne dotyk dłonią

Instalacja nawiewno – wywiewna

Przyrząd optyczny - fotometryczny do pomiaru ustawienia, światłości i natężenia świateł   Urządzenie przenosi strumień światła wywołany przez reflektor na ekran pomiarowy za pomocą soczewki skupiającej. Naniesiony na ekran pomiarowy wzór prawidłowej granicy światła i cienia pozwala na sprawdzenie jego prawidłowego, asymetrycznego przebiegu, a zamontowany w tym ekranie układ fotometryczny pozwala na wykonanie pomiarów światłości świateł drogowych i natężenia świateł mijania Suma światłości wszystkich świateł drogowych nie może być mniejsza niż: 30 000 cd (dla motocykli -12 500 cd) i nie może przekraczać 225 000 cd, (dla motocykli -120 000 cd. Natomiast maksymalne dopuszczalne przepisami natężenie świateł mijania nie powinno przekroczyć 1 lx

Lampa kanałowa

Przyrząd do kontroli i regulacji geometrii kół i osi

Podnośnik hydrauliczny nisko profilowy typu żaba.

·Miernik poziomu hałasu zewnętrznego   W przypadku negatywnego wyniku oględzin układu wydechowego, które ujawniło niekompletność układu, nieszczelności lub niedozwolone przeróbki konieczne jest przeprowadzenie pomiaru poziomu hałasu zewnętrznego pojazdu. Badanie takie przeprowadza się na wydzielonym specjalnie do tego celu stanowisku kontrolnym w przestrzeni otwartej, ze szczególnym uwzględnieniem warunków atmosferycznych, maksymalnego poziomu hałasu zewnętrznego i sposobu ustawienia mikrofonu względem pojazdu. Procedura pomiaru przewiduje również pomiar poziomu dźwięku emitowanego przez sygnał dźwiękowy. Maksymalny poziom dźwięku emitowany przez pojazd,  określony jest w przepisach a jego poziom uzależniony od rodzaju pojazdu i rodzaju silnika w jaki ten pojazd jest zaopatrzony

Powiązane ćwiczenia