Diagnozowanie pojazdów samochodowych
MOT.05. Obsługa, diagnozowanie oraz naprawa pojazdów samochodowych - Mechanik pojazdów samochodowych 723103, Technik pojazdów samochodowych 311513
Stacja kontroli pojazdów
WIRTUALNA WYCIECZKA

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DManxsQBc
Znajdujesz się na stacji kontroli pojazdów samochodowych, w której przeprowadzane są badania dopuszczające pojazd do ruchu drogowego. W stacji kontroli pojazdów znajdują się następujące urządzenia:
Manometr do regulacji ciśnienia w ogumieniu Sprawdzenie i ewentualna regulacja ciśnienia roboczego w ogumieniu. Nie może ono różnić się od nominalnego więcej niż o: ± 0,1 bara dla motocykla, motoroweru i samochodu osobowego lub ± 0,2 bara dla pozostałych pojazdów. Prawidłowe ciśnienie w ogumieniu ma istotny wpływ na wiarygodność wyników badania. Podczas sprawdzenia ciśnienia roboczego w ogumieniu należy sprawdzić stan techniczny ogumienia, wysokość bieżnika na poszczególnych kołach, rozmiar i konstrukcję opony, włączając w to indeksy prędkości i nośności oraz ewentualne uszkodzenia mechaniczne bieżnika i boków opony. Koniecznie należy sprawdzić ukompletowanie i dokręcenie śrub mocujących obręcze do piast.
Płyta poślizgu bocznego (wstępnej geometrii) Sprawdzenie wstępnego ustawienia kół jezdnych dokonuje się na stanowisku płytowym w warunkach dynamicznych w czasie ruchu pojazdu ok. 5 km/h. Pomiar polega na określeniu wartości bocznego przesunięcia ruchomej płyty. Oblicza się poślizg boczny koła, tj. poprzeczne przesuniecie płyty pomiarowej odniesione do jej długości (podawane w mm/m lub m/km) albo wskaźnik ustawienia kół (poślizg boczny koła przeliczany na umowna średnicę tarczy koła wyrażany w mm). Kryteria oceny są podawane przez producenta urządzenia. Wynik pomiaru jest wyświetlany na ekranie monitora.
Urządzenie do kontroli szczelności komory przewietrzania zbiorników LPG
Dymomierz Do kontroli spalin silników o zapłonie samoczynnym stosuje się dymomierze badające zawartość cząstek stałych w spalinach. Pomiar zadymienia jest realizowany w teście swobodnego przyspieszania, czyli wywoływania nagłego przyrostu prędkości obrotowej silnika od prędkości biegu jałowego do prędkości maksymalnej. Dymomierz wykonuje minimum 4 cykle których wyniki poddawane są obróbce statystycznej i uśredniane, po czym określa wynik. Dopuszczalne wartości zadymienia, wyrażone w jednostkach współczynnika pochłaniania światła „k” (1 mIndeks górny -1-1) uzależnione są od doposażenia w turbosprężarką i daty pierwszej rejestracji
·Wieloskładnikowy analizator spalin Do badania składu spalin silników o zapłonie iskrowym służą wieloskładnikowe analizatory spalin. Umożliwiają one wymagane przepisami, określenie zawartości w spalinach: CO (tlenku węgla), CH (węglowodorów) oraz współczynnika nadmiaru powietrza (lambda) „lambda”, ale również, CO2 (dwutlenku węgla), NOIndeks dolny xx (tlenków azotu) czy ilości cząstek stałych PM. Ponieważ wymaga tego procedura badania, analizatory wyposażane są w czujnik obrotów i temperatury silnika. Kryteria oceny zawartości składników toksycznych w spalinach uzależnione są od rodzaju pojazdu i daty pierwszej rejestracji a zamieszczone są w rozporządzeniu.
Urządzenie do sprawdzania skuteczności tłumienia układu zawieszenia pojazdów W celu pomiaru skuteczności tłumienia drgań zawieszenia w samochodach do 3,5 dmc stosuje się urządzenie wykorzystujące metodę drgań wymuszonych. Urządzenie wymusza drgania, mierzy nacisk dynamiczny i statyczny koła na płytę najazdową oraz oblicza wskaźnik (liczbę Eusama). Zgodnie z wymaganiami prawnymi stan układu zawieszenia uznaje się za niezadowalający kiedy stopień przylegania koła do podłoża jest mniejszy niż;
- 15% dla pojazdu o masie własnej nie większej niż 900 kg
- 20% dla pojazdu o masie własnej większej niż 900 kg i nie większej niż 1500 kg
-25% dla pojazdu o masie własnej większej niż 1500 kg
-Różnica wskaźnika Eusama kół tej samej osi jest większa niż 30% lub 15% w przypadku kiedy mniejszy stopień przylegania koła na tej samej osi jest (odpowiednio) mniejszy niż 35% i większy niż 35%)
Indywidualny wyciąg spalin
Kanał przeglądowy
Naścienny detektor gazu LPG
Włącznik sprężarki
Podnośnik kanałowy
Belka do podnoszenia obustronnego pojazdu
Komputer diagnostyczny do kontroli systemów OBD, OBDII i EOBD W pojazdach wyposażonych w system diagnostyki pokładowej OBDII i EOBD istnieje możliwość podłączenia czytnika informacji diagnostycznej (skanera, testera). W związku z tym, że zadaniem systemu OBD jest bieżące monitorowanie pracy silnika i jego parametrów mogących wpływać na zwiększona emisję składników toksycznych do środowiska ale także innych systemów bezpieczeństwa i komfortu, ważne jest systematyczne diagnozowanie tego systemu. Przed przystąpieniem do kontroli należy określić umiejscowienie złącza diagnostycznego oraz lampki kontrolnej „MIL” czy „Check Engine” Do podstawowych i najczęściej wykorzystywanych możliwości skanerów OBD należy odczyt i kasowanie usterek poszczególnych systemów, monitoring i wizualizacja parametrów pracy w czasie rzeczywistym oraz zmiany w ustawieniach poszczególnych zespołów.
Komputer sterujący (tzw. główka) płyta poślizgu bocznego i urządzeniem do sprawdzania skuteczności tłumienia układu zawieszenia pojazdów
Miernik nacisku na pedał hamulca
Urządzenie rolkowe do kontroli badania hamulców- rolki Urządzenie umożliwia określenie poziomu oporów toczenia i sił hamowania na poszczególnych kołach pojazdu, niezbędnych do obliczenia wskaźnika skuteczności hamowania. Po podłączeniu i zamontowaniu miernika nacisku na pedał/dźwignię, diagnosta włącza urządzenie pilotem oraz naciska na hamulec, na monitorze urządzenia lub zegarach analogowych wskazywane są maksymalne siły hamowania na granicy blokady któregokolwiek koła, przy czym nacisk na pedał/dźwignię hamulca nie może przekroczyć wartości określonych w przepisach. Uzyskane wartości maksymalnych sił podstawia się do wzoru na wskaźnik skuteczności hamowania, którego minimalna wartość jest określona w przepisach i jest uzależniona od rodzaju pojazdu i rodzaju badanego hamulca
Urządzenie rolkowe do kontroli badania hamulców – WYŚWIETLACZ
Urządzenie rolkowe do kontroli badania hamulców – SZAFA STERUJĄCA Z DRUKARKĄ
Urządzenia do wymuszania szarpnięć kołami jezdnymi „Szarpaki” Organoleptyczną kontrole luzów eksploatacyjnych w układach zawieszenia i kierowniczym umożliwiają urządzenie płytowe do wymuszania szarpnięć, potocznie nazywane „szarpakami” Po najechaniu kołami na płyty poruszające się w czterech kierunkach lub częściowo obracające się, istnieje możliwość wykrycia nadmiernych luzów mechanicznych między dwoma elementami zawieszenia czy układu kierowniczego takimi jak przeguby kuliste, tuleje gumowo‑metalowe, sworznie czy łożyska. W celu zablokowania kół i układu kierowniczego konieczne jest zamontowanie specjalnych blokad na pedał hamulca i koło kierownicy. Diagnozowanie w znaczącym stopniu ułatwia użycie silnej lampy kanałowej i jeśli jest to konieczne dotyk dłonią
Instalacja nawiewno – wywiewna
Przyrząd optyczny - fotometryczny do pomiaru ustawienia, światłości i natężenia świateł Urządzenie przenosi strumień światła wywołany przez reflektor na ekran pomiarowy za pomocą soczewki skupiającej. Naniesiony na ekran pomiarowy wzór prawidłowej granicy światła i cienia pozwala na sprawdzenie jego prawidłowego, asymetrycznego przebiegu, a zamontowany w tym ekranie układ fotometryczny pozwala na wykonanie pomiarów światłości świateł drogowych i natężenia świateł mijania Suma światłości wszystkich świateł drogowych nie może być mniejsza niż: 30 000 cd (dla motocykli -12 500 cd) i nie może przekraczać 225 000 cd, (dla motocykli -120 000 cd. Natomiast maksymalne dopuszczalne przepisami natężenie świateł mijania nie powinno przekroczyć 1 lx
Lampa kanałowa
Przyrząd do kontroli i regulacji geometrii kół i osi
Podnośnik hydrauliczny nisko profilowy typu żaba.
·Miernik poziomu hałasu zewnętrznego W przypadku negatywnego wyniku oględzin układu wydechowego, które ujawniło niekompletność układu, nieszczelności lub niedozwolone przeróbki konieczne jest przeprowadzenie pomiaru poziomu hałasu zewnętrznego pojazdu. Badanie takie przeprowadza się na wydzielonym specjalnie do tego celu stanowisku kontrolnym w przestrzeni otwartej, ze szczególnym uwzględnieniem warunków atmosferycznych, maksymalnego poziomu hałasu zewnętrznego i sposobu ustawienia mikrofonu względem pojazdu. Procedura pomiaru przewiduje również pomiar poziomu dźwięku emitowanego przez sygnał dźwiękowy. Maksymalny poziom dźwięku emitowany przez pojazd, określony jest w przepisach a jego poziom uzależniony od rodzaju pojazdu i rodzaju silnika w jaki ten pojazd jest zaopatrzony











