Stałe i zmienne składniki powietrza
Stałe i zmienne składniki powietrza
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
wie, co to są stałe i zmienne składniki powietrza,
wie, co to jest azot,
zna obieg azotu w przyrodzie,
wie, co to są gazy szlachetne.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi określić, które składniki powietrza zalicza się do stałych, a które do zmiennych.
2. Metoda i forma pracy
Słowna - pogadanka, metoda pięciu kroków, aktywizująca – gry dydaktyczne.
3. Środki dydaktyczne
Karta pracy ucznia
Encyklopedia chemiczna, słownik chemiczny
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i uświadamia im cele zajęć. Przed lekcjami nauczyciel przygotowuje karty pracy (załącznik 1).
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi o wyszukanie właściwości azotu w podręczniku, encyklopedii chemicznej lub słowniku chemicznym.
Uczniowie uzupełniają tabelę (załącznik 1).
Uczniowie omawiają pochodzenie i sposób odkrycia azotu w przyrodzie.
Nauczyciel dzieli klasę na 5 grup. Każda grupa wyszukuje w różnych źródłach (w podręczniku, encyklopedii, słowniku chemicznym) informacje na temat gazów szlachetnych. Uczniowie w grupach pracują parami:
grupa I – hel
grupa II – neon
grupa III – argon
grupa IV – krypton
grupa V - ksenon
Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy z dokładnym opisem metody czytania według pięciu kroków (załącznik 2). Uczniowie wykonują po kolei zapisane tam polecenia.
Uczniowie w grupach układają zagadki dotyczące charakteryzowanego przez nich gazu szlachetnego.
Liderzy poszczególnych grup prezentują pracę zespołów.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel podsumuje pracę poszczególnych grup.
Uczniowie wypowiadają się na temat doświadczeń zdobytych w pracy tą metodą (tego co było proste i tego, co sprawiło im trudność).
5. Bibliografia
Kulawik J., Kulawik T., Litwin M., Chemia dla gimnazjum, część 1, Nowa Era, Warszawa 2003.
Kulawik T., Litwin M., Ćwiczenia z chemii dla gimnazjum, część 1, Nowa Era, Warszawa 2003.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
załącznik 1.
Właściwości azotu | Obserwacje |
stan skupienia | |
barwa | |
zapach | |
rozpuszczalność w wodzie | |
palność | |
gęstość |
załącznik 2
CZYTANIE METODĄ PIĘCIU KROKÓW
Krok1. Pobieżne przejrzenie tekstu.
Krok 2. Postawienie pytań do tekstu.
Krok 3. Dokładne czytanie.
Krok 4. Streszczenie poszczególnych części tekstu.
Krok 5. Powtórzenie treści lub całego tekstu.
b) Zadanie domowe
Poćwicz metodę pięciu kroków, czytając teksty z innych przedmiotów, np. lektury z języka polskiego. Który krok był najtrudniejszy i jak sobie z nim poradziłeś?
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak