Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Stałe i zmienne składniki powietrza

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • wie, co to są stałe i zmienne składniki powietrza,

  • wie, co to jest azot,

  • zna obieg azotu w przyrodzie,

  • wie, co to są gazy szlachetne.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi określić, które składniki powietrza zalicza się do stałych, a które do zmiennych.

2. Metoda i forma pracy

Słowna - pogadanka, metoda pięciu kroków, aktywizująca – gry dydaktyczne.

3. Środki dydaktyczne

Karta pracy ucznia

Encyklopedia chemiczna, słownik chemiczny

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i uświadamia im cele zajęć. Przed lekcjami nauczyciel przygotowuje karty pracy (załącznik 1).

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel prosi o wyszukanie właściwości azotu w podręczniku, encyklopedii chemicznej lub słowniku chemicznym.

  2. Uczniowie uzupełniają tabelę (załącznik 1).

  3. Uczniowie omawiają pochodzenie i sposób odkrycia azotu w przyrodzie.

  4. Nauczyciel dzieli klasę na 5 grup. Każda grupa wyszukuje w różnych źródłach (w podręczniku, encyklopedii, słowniku chemicznym) informacje na temat gazów szlachetnych. Uczniowie w grupach pracują parami:

grupa I – hel

grupa II – neon

grupa III – argon

grupa IV – krypton

grupa V - ksenon

  1. Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy z dokładnym opisem metody czytania według pięciu kroków (załącznik 2). Uczniowie wykonują po kolei zapisane tam polecenia.

  2. Uczniowie w grupach układają zagadki dotyczące charakteryzowanego przez nich gazu szlachetnego.

  3. Liderzy poszczególnych grup prezentują pracę zespołów.

c) Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel podsumuje pracę poszczególnych grup.

  2. Uczniowie wypowiadają się na temat doświadczeń zdobytych w pracy tą metodą (tego co było proste i tego, co sprawiło im trudność).

5. Bibliografia

  1. Kulawik J., Kulawik T., Litwin M., Chemia dla gimnazjum, część 1, Nowa Era, Warszawa 2003.

  2. Kulawik T., Litwin M., Ćwiczenia z chemii dla gimnazjum, część 1, Nowa Era, Warszawa 2003.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

załącznik 1.

Właściwości azotu

Obserwacje

stan skupienia

barwa

zapach

rozpuszczalność w wodzie

palność

gęstość

załącznik 2

CZYTANIE METODĄ PIĘCIU KROKÓW

Krok1. Pobieżne przejrzenie tekstu.

Krok 2. Postawienie pytań do tekstu.

Krok 3. Dokładne czytanie.

Krok 4. Streszczenie poszczególnych części tekstu.

Krok 5. Powtórzenie treści lub całego tekstu.

b) Zadanie domowe

Poćwicz metodę pięciu kroków, czytając teksty z innych przedmiotów, np. lektury z języka polskiego. Który krok był najtrudniejszy i jak sobie z nim poradziłeś?

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R36F9HPIj3rEF

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 100.07 KB w języku polskim
R1I4WXZHmyBVA

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 19.00 KB w języku polskim