RjnJDGtMMqu3B
Kolorowe zdjęcie przedstawia widok na zalane tereny. W centrum widać drzewa i krzewy, które częściowo są zalane wodą. W tle, po prawej i po lewej stronie, widać zabudowania, a za nimi zielone pagórki i drzewa. Niebo jest szare.

Stany nadzwyczajne

Klęska żywiołowa
Źródło: Birczanin, domena publiczna.

Pojęcie stanu nadzwyczajnego bywa często mylone i sprowadzane do pojedynczej sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa czy sytuacji kryzysowej. Jest ono jednak wyraźnie opisane w Konstytucji RP i wiąże się z ustanowieniem określonego stanu prawnego na części lub całości terytorium kraju.

W celu zrozumienia tego materiału zastanów się, jakiego rodzaju wydarzenia mogą spowodować, że dane państwo nie jest w stanie w całości kontrolować sytuacji na części, bądź całości swojego terytorium.

Nauczysz się
  • opisywać, czym są stany nadzwyczajne;

  • wymieniać, jakie stany nadzwyczajne przewiduje polskie prawo;

  • przedstawiać historię stanów nadzwyczajnych w Polsce w XX i XXI wieku.

1. Stany nadzwyczajne – podstawowe wiadomości

Zacznijmy od zacytowania artykułu 228. Konstytucji RP z 1997 roku. Stwierdza się w nim, że:

  1. W sytuacjach szczególnych zagrożeń, jeżeli zwykłe środki konstytucyjne są niewystarczające, może zostać wprowadzony odpowiedni stan nadzwyczajnystan nadzwyczajnystan nadzwyczajny, stan wojenny, stan wyjątkowy lub stan klęski żywiołowej.

  2. Stan nadzwyczajny może być wprowadzony tylko na podstawie ustawy, w drodze rozporządzenia, które podlega dodatkowemu podaniu do publicznej wiadomości.

  3. Zasady działania organów władzy publicznej oraz zakres, w jakim mogą zostać ograniczone wolności i prawa człowieka i obywatela w czasie poszczególnych stanów nadzwyczajnych, określa ustawa.

  4. Ustawa może określić podstawy, zakres i tryb wyrównywania strat majątkowych wynikających z ograniczenia w czasie stanu nadzwyczajnego wolności i praw człowieka i obywatela.

  5. Działania podjęte w wyniku wprowadzenia stanu nadzwyczajnego muszą odpowiadać stopniowi zagrożenia i powinny zmierzać do jak najszybszego przywrócenia normalnego funkcjonowania państwa.

  6. W czasie stanu nadzwyczajnego nie mogą być zmienione: Konstytucja, ordynacje wyborcze do Sejmu, Senatu i organów samorządu terytorialnego, ustawa o wyborze Prezydenta Rzeczypospolitej oraz ustawy o stanach nadzwyczajnych.

  7. W czasie stanu nadzwyczajnego oraz w ciągu 90 dni po jego zakończeniu nie może być skrócona kadencja Sejmu, przeprowadzane referendum ogólnokrajowe, nie mogą być przeprowadzane wybory do Sejmu, Senatu, organów samorządu terytorialnego oraz wybory Prezydenta Rzeczypospolitej, a kadencje tych organów ulegają odpowiedniemu przedłużeniu. Wybory do organów samorządu terytorialnego są możliwe tylko tam, gdzie nie został wprowadzony stan nadzwyczajny.

Polecenie 1

Przeanalizuj przepisy Konstytucji RP dotyczące stanu nadzwyczajnego. Określ jakich zmian nie można wprowadzać podczas jego obowiązywania.

R1C10syYzDm5p
(Uzupełnij).

2. Rodzaje stanów nadzwyczajnych

Jak wskazano wyżej, polskie prawo przewiduje trzy rodzaje stanów nadzwyczajnych.

Stan wojenny

Stan wojenny wprowadza się na podstawie artykułu 229 Konstytucji RP w razie:

zewnętrznego zagrożenia państwa, zbrojnej napaści na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej lub gdy z umowy międzynarodowej wynika zobowiązanie do wspólnej obrony przeciwko agresji

Stan wojenny jest wprowadzany przez Prezydenta na wniosek Rady Ministrów na części lub całości terytorium państwa.

RqGgrtWIz9XvL
Stan wojenny w Polsce 1981–1983
Źródło: domena publiczna.

Stan wyjątkowy

Stan wyjątkowy wprowadza się na podstawie artykułu 230 Konstytucji RP:

W razie zagrożenia konstytucyjnego ustroju państwa, bezpieczeństwa obywateli lub porządku publicznego, Prezydent Rzeczypospolitej na wniosek Rady Ministrów może wprowadzić, na czas oznaczony, nie dłuższy niż 90 dni, stan wyjątkowy na części albo na całym terytorium państwa.

Przedłużenie stanu wyjątkowego może nastąpić tylko raz, za zgodą Sejmu i na czas nie dłuższy niż 60 dni.

Prezydent decyduje o wprowadzeniu stanu wyjątkowego, określając w rozporządzeniu: przyczyny wprowadzenia, czas trwania i obszar oraz rodzaje ograniczeń wolności i praw człowieka i obywatela (dopuszczalne ustawą). Jeżeli ustaną przyczyny wprowadzenia stanu wyjątkowego oraz zostanie przywrócone normalne funkcjonowanie państwa - wówczas, zgodnie z ustawą, Prezydent (na wniosek rządu) znosi stan wyjątkowy przed upływem czasu, na jaki został wprowadzony.

Ważne!

Rozporządzenie Prezydenta o wprowadzeniu stanu wyjątkowego lub wojennego musi zostać przedstawione Sejmowi w ciągu 48 godzin od podpisania. Sejm rozpatruje je niezwłocznie i może je uchylić bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów.

RJPxCFeqkgELR
W Polsce zagrożenie bezpieczeństwa obywateli lub porządku publicznego może być podstawą do wprowadzenia stanu wyjątkowego
Źródło: Matias Fernandez, licencja: CC BY-SA 4.0.

Stan klęski żywiołowej

Na podstawie artykułu 232 Konstytucji RP:

W celu zapobieżenia skutkom katastrof naturalnych lub awarii technicznych noszących znamiona klęski żywiołowejklęska żywiołowaklęski żywiołowej oraz w celu ich usunięcia Rada Ministrów może wprowadzić na czas oznaczony, nie dłuższy niż 30 dni, stan klęski żywiołowej na części albo na całym terytorium państwa. Przedłużenie tego stanu może nastąpić za zgodą Sejmu.

W praktyce przesłankami do wprowadzenia takiego stanu mogą być, np. rozległe powodzie, pożary, epidemie, duże skażenia przemysłowe mające wpływ na obszar części lub całości terytorium państwa i zamieszkującą go ludność.

Więcej na temat przyczyn wprowadzania stanów nadzwyczajnych znajdziesz w poniższej prezentacji.

Rp0XxkYIBEsuO
1
R18RxPK4nSu9w
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Z tej prezentacji dowiesz się, jakie są szczegółowe przyczyny mogące powodować wprowadzenie jednego ze stanów nadzwyczajnych na terytorium Polski. Zwróć uwagę, że w innych państwach o odmiennych systemach prawnych powody te mogą się różnić.

RMECwavRk51UV
1
R1HFFTLjV0CCQ
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Zagrożenie zewnętrzne, w szczególności zbrojna napaść na terytorium Polski, to pierwsza z potencjalnych przyczyn dla wprowadzenia stanu wojennego. Sytuacja taka wiązałaby się z największymi możliwymi do wyobrażenia stratami i zagrożeniami, zarówno dla ludności cywilnej, jak i dla infrastruktury i majątku narodowego.

RrhNKTqVBjnqR
1
RTQNyn62ZKutl
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Druga możliwa przyczyna to sytuacja, gdy z umowy międzynarodowej wynika zobowiązanie do wspólnej obrony. Możliwe są w różne scenariusze, na przykład w przypadku NATO obowiązuje reguła, że atak na jednego z członków organizacji jest traktowany jako atak na wszystkich. Wynika to z powszechnie znanego artykułu 5. Traktatu Północnoatlantyckiego. Rzadziej przytaczany w sferze publicznej jest artykuł 4., mówiący o wzajemnych konsultacjach w przypadku pojawienia się zagrożenia dla jednej lub więcej państw‑stron.

RFFK4YzwgvtaJ
1
RUpX2y7AlDNKj
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Na tym slajdzie widzimy wymienione w Konstytucji RP z 1997 roku przesłanki do wprowadzenia stanu wyjątkowego. Są one doprecyzowane w Ustawie o stanie wyjątkowym.

RES8VqFXoZivS
1
RJxBkZ9CU8vuy
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

W myśl artykułu 2. punktu 1. Ustawy o stanie wyjątkowym, „w sytuacji szczególnego zagrożenia konstytucyjnego ustroju państwa, bezpieczeństwa obywateli lub porządku publicznego, w tym spowodowanego działaniami o charakterze terrorystycznym lub działaniami w cyberprzestrzeni, które nie może być usunięte poprzez użycie zwykłych środków konstytucyjnych, Rada Ministrów może podjąć uchwałę o skierowaniu do Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej wniosku o wprowadzenie stanu wyjątkowego”.

RpUpwSL7Kcr0o
1
RCGFolwGtO9zG
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

W czasie stanu wyjątkowego możliwe jest użycie również Sił Zbrojnych RP, jeżeli wyczerpano już inne siły i środki. Decyzję taką podejmuje Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej na wniosek Prezesa Rady Ministrów.

RTQLxoB6EB1iy
1
R1637E4QvROk9
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Zostało to sprecyzowane w artykule 11. Ustawy o stanie wyjątkowym. Wydzielenie pododdziałów i oddziałów Sił Zbrojnych nie może wpływać na ich zasadnicze zadanie, tj. obronę państwa.

RzYXt0fwrmk2x
1
R1MBRPf5sWFQz
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Jeżeli istnieje konieczność użycia broni palnej, w przypadku działań policyjnych decyzję taką może podjąć Komendant Wojewódzki Policji, Komendant Stołeczny Policji lub Komendant Główny Policji. W przypadku, gdy występuje zagrożenie życia i zdrowia funkcjonariusza, decyzję może podjąć dowódca zwartego pododdziału. W przypadku wojska decyzję podejmuje przełożony służbowy lub, podobnie jak w przypadku policji, kiedy występuje zagrożenie zdrowia i życia żołnierza, dowódca zwartego pododdziału.

R1293mIC0FtuM
1
RftDyU1F1sqDn
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Stan klęski żywiołowej może być wprowadzony na obszarze, na którym wystąpiła klęska żywiołowa, a także na obszarze, na którym wystąpiły lub mogą wystąpić skutki tej klęski (pojęcie to obejmuje również skutki awarii technicznych). Na slajdzie widzimy zalane wodą osiedle we Wrocławiu w czasie powodzi w 1997 roku.

R1I7zfjc3wWhE
1,1
RooPVn76WavQJ
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RkJkKGTseph7r
Film przedstawia częściowo zalane wodą tereny. Z lewej strony widoczne jest zalane boisko otoczone krzewami i drzewami. Z prawej strony ulica, po której jeżdżą samochody.
1

Stan klęski żywiołowej i jego wprowadzenie wymaga zaangażowania mniejszej liczby konstytucyjnych organów państwa, aniżeli ma to miejsce w przypadku stanu wyjątkowego czy wojennego. Żeby wprowadzić stan klęski żywiołowej nie jest konieczny udział Prezydenta RP. Stan ten jest wprowadzany na 30 dni – albo z inicjatywy Rady Ministrów, albo na wniosek właściwego wojewody. W dalszym ciągu istotną rolę odgrywa tu Sejm, od którego zgody zależy przedłużenie bądź nieprzedłużenie stanu klęski żywiołowej. Podobnie jak w przypadku stanu wyjątkowego, również po ogłoszeniu stanu klęski żywiołowej możliwy jest udział wojska w działaniach.

Głośność lektora
Głośność muzyki
Polecenie 2

Ustawa o stanie wyjątkowym wprowadza pewne uściślenia w stosunku do Konstytucji w zakresie przyczyn jego ogłaszania. Wymień dwa, które wyszczególniono w prezentacji.

RWr6EsfCF4rlw
(Uzupełnij).
Polecenie 3

W jakich przypadkach Konstytucja RP zezwala na wprowadzenie stanu wojennego?  Wymień dwa, które wyszczególniono w prezentacji.

R1dGZFyvbIOcr
(Uzupełnij).
Polecenie 4

Jakie mogą być przyczyny wprowadzenia stanu klęski żywiołowej? Podaj dwa przykłady.

R1VYbyuizMQPq
(Uzupełnij).

W materiale skupiliśmy się głównie na tym jak stany wyjątkowe działają na gruncie prawa polskiego, należy zauważyć i pamiętać, że tego rodzaju szczególne stany istnieją w różnych systemach prawnych na całym świecie. Często bywają one również narzędziem do przejęcia władzy - w szczególności w państwach niestabilnych pod względem politycznym lub autorytarnych. W takich przypadkach często jedynym gwarantem władzy państwowej jest najsprawniejsza i najlepiej uzbrojona formacja, zwykle bywa to po prostu armia.

Wiąże się to z kolejną kwestią, która jest szczególnie ważna w przypadku m.in. państw członkowskich NATO, mianowicie cywilną kontrolą nad siłami zbrojnymi. Warunek ten Polska musiała spełnić przed przystąpieniem do NATO w 1999 roku. Wcześniej istniały w Polsce jednostki wojsk wewnętrznych, niepodlegające zwierzchnictwu Ministra Obrony Narodowej. W skrócie oznacza to, że zwierzchnictwo nad strukturami wojskowymi pełnią władze cywilne. W przypadku Polski m.in. Minister Obrony Narodowej i Prezydent RP.

Informacje dotyczące stanów nadzwyczajnych w Polsce z uwzględnieniem ich historii znajdziesz w materiale filmowym.

R1LtMcBHkKAMw
Film Stany nadzwyczajne w Polsce – historia i współczesność.
Polecenie 5

Podaj, w którym roku i z jakiej przyczyny wprowadzono w Polsce po raz pierwszy po odzyskaniu niepodległości stan nadzwyczajny.

Rt2YARurKNl92
(Uzupełnij).
Polecenie 6

Przytocz kluczowy argument władz komunistycznych, mający uzasadnić wprowadzenie stanu wojennego w Polsce w 1981 roku.

R328tqyyvEpqq
(Uzupełnij).
Polecenie 7

Określ, ile razy wprowadzono w Polsce stan nadzwyczajny w latach 1989‑2021.

R1SSzNoDj8ute
(Uzupełnij).

3. Podsumowanie

  • W polskiej Konstytucji są przewidziane trzy stany nadzwyczajne - wojenny, wyjątkowy, klęski żywiołowej.

  • Szczegóły ich dotyczące regulują ustawy - o stanie wojennym, wyjątkowym, stanie klęski żywiołowej.

  • Stanu nadzwyczajnego nie należy mylić z sytuacją kryzysową, ponieważ samo w sobie jego wprowadzenie wynika już z jednej lub wielu takich sytuacji.

  • W zależności od tego, który stan jest wprowadzany, zaangażowane są inne organy państwowe. W przypadku stanu wyjątkowego i wojennego są to Prezydent RP, Rada Ministrów i Sejm. Natomiast w przypadku stanu klęski żywiołowej - Rada Ministrów, Sejm i opcjonalnie właściwy wojewoda.

  • Stany nadzwyczajne występują w różnych systemach prawnych. W państwach autorytarnych bywają wykorzystywane do siłowego przejmowania władzy.

4. Słownik

klęska żywiołowa
klęska żywiołowa

to katastrofa naturalna lub awaria techniczna, których skutki zagrażają życiu lub zdrowiu dużej liczby osób, mieniu w wielkich rozmiarach albo środowisku na znacznych obszarach, a pomoc i ochrona mogą być skutecznie podjęte tylko przy zastosowaniu nadzwyczajnych środków, we współdziałaniu różnych organów i instytucji oraz specjalistycznych służb i formacji działających pod jednolitym kierownictwem

stan nadzwyczajny
stan nadzwyczajny

stan wprowadzany w sytuacji szczególnych zagrożeń, kiedy zwykłe środki konstytucyjne są niewystarczające

5. Zadania

Ćwiczenie 1
R19WR3WHCOwa6
Możliwe odpowiedzi: 1. Stan wojenny jest wprowadzany uchwałą Sejmu na wniosek Prezydenta., 2. Stan wyjątkowy można wprowadzić, gdy z umowy międzynarodowej wynika zobowiązanie do wspólnej obrony., 3. Za zgodą Sejmu stan wyjątkowy można przedłużyć trzykrotnie., 4. Stan wyjątkowy wprowadza się na okres 90 dni., 5. Sejm rozpatruje rozporządzenie o wprowadzeniu stanu wyjątkowego lub wojennego na najbliższym posiedzeniu., 6. Sejm może uchylić rozporządzenie o wprowadzeniu stanu wojennego lub wyjątkowego bezwzględną większością głosów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 2
R1CsgDyZSxBZe
Stan klęski żywiołowej jest wprowadzany przez 1. prezydenta miasta, 2. klęski żywiołowej, 3. 30, 4. Senat, Radę Ministrów, 5. 60, 6. Sejm, 7. 90, 8. powódź, 9. wojewody , 10. wojenny, 11. inwazja, 12. Prezydenta RP, 13. Prezydenta RP, 14. starostu i zgodę na jego przedłużenie może wyrazić tylko 1. prezydenta miasta, 2. klęski żywiołowej, 3. 30, 4. Senat, Radę Ministrów, 5. 60, 6. Sejm, 7. 90, 8. powódź, 9. wojewody , 10. wojenny, 11. inwazja, 12. Prezydenta RP, 13. Prezydenta RP, 14. starostu. Stan może być również wprowadzony na wniosek właściwego 1. prezydenta miasta, 2. klęski żywiołowej, 3. 30, 4. Senat, Radę Ministrów, 5. 60, 6. Sejm, 7. 90, 8. powódź, 9. wojewody , 10. wojenny, 11. inwazja, 12. Prezydenta RP, 13. Prezydenta RP, 14. starostu. Jest on wprowadzany na okres 1. prezydenta miasta, 2. klęski żywiołowej, 3. 30, 4. Senat, Radę Ministrów, 5. 60, 6. Sejm, 7. 90, 8. powódź, 9. wojewody , 10. wojenny, 11. inwazja, 12. Prezydenta RP, 13. Prezydenta RP, 14. starostu dni. Przyczyną jego wprowadzenia może być na przykład rozległa 1. prezydenta miasta, 2. klęski żywiołowej, 3. 30, 4. Senat, Radę Ministrów, 5. 60, 6. Sejm, 7. 90, 8. powódź, 9. wojewody , 10. wojenny, 11. inwazja, 12. Prezydenta RP, 13. Prezydenta RP, 14. starostu.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 3
R556uCu59jIet
Łączenie par. . konieczność realizacji zobowiązań sojuszniczych. Możliwe odpowiedzi: Stan wojenny, Stan wyjątkowy, Stan klęski żywiołowej. może być przedłużony jeden raz na okres 60 dni. Możliwe odpowiedzi: Stan wojenny, Stan wyjątkowy, Stan klęski żywiołowej. konieczność likwidacji skutków awarii. Możliwe odpowiedzi: Stan wojenny, Stan wyjątkowy, Stan klęski żywiołowej. w jego wprowadzaniu nie musi brać udziału Prezydent RP. Możliwe odpowiedzi: Stan wojenny, Stan wyjątkowy, Stan klęski żywiołowej. Konstytucja nie określa górnej granicy czasu jego trwania. Możliwe odpowiedzi: Stan wojenny, Stan wyjątkowy, Stan klęski żywiołowej. jeżeli nie jest możliwe przywrócenie porządku konstytucyjnego przy użyciu sił policyjnych, mogą zostać użyte oddziały i pododdziały wojskowe.. Możliwe odpowiedzi: Stan wojenny, Stan wyjątkowy, Stan klęski żywiołowej
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 4
R1RxyHLpM9dqV
Co jest główną przesłanką do wprowadzenia stanu nadzwyczajnego według Konstytucji z 1997 roku? Zaznacz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Kryzys rozmów koalicyjnych w sprawie formowania rządu., 2. Wyrażenie wotum nieufności dla rządu., 3. Zwykłe środki prawne nie są wystarczające do opanowania sytuacji w państwie., 4. Błąd w procesie stanowienia prawa mający skutki na poziomie co najmniej kilku województw.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 5
RrXmWPt36078e
Łączenie par. . W czasie stanu wyjątkowego Policja może użyć broni palnej jeżeli zawiodą inne środki. Decyzję taką wydaje Komendant Wojewódzki (Stołeczny), Komendant Główny Policji lub dowódca zwartego pododdziału.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Użycie oddziałów i pododdziałów Wojska Polskiego jest możliwe w czasie stanu wyjątkowego.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Zgodę na użycie Sił Zbrojnych wydaje Sejm większością głosów w obecności połowy ustawowej liczby posłów, co następnie musi zatwierdzić Prezes Rady Ministrów i przekazać do podpisu Prezydentowi RP.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W czasie stanu wyjątkowego całością działań mających na celu przywrócenie porządku konstytucyjnego dowodzi Minister Obrony Narodowej, a w przypadku braku takiej możliwości Marszałek Sejmu.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 6
R1algWTeSmq6F
Możliwe odpowiedzi: 1. Stan klęski żywiołowej jest wprowadzany na mocy rozporządzenia Prezydenta RP przez Radę Ministrów, 2. Stan klęski żywiołowej można wprowadzić na części lub całości terytorium państwa., 3. Stan klęski żywiołowej wprowadza się na 60 lub 90 dni., 4. Stan klęski żywiołowej nie dotyczy przypadków awarii technicznych.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 7
RRnMAW9cQvh5r
Możliwe odpowiedzi: 1. Rozległe skażenie promieniotwórcze., 2. Nawet niewielka awaria., 3. Powódź., 4. Huragan., 5. Zamieszki uliczne z użyciem środków pirotechnicznych., 6. Zagrożenie porządku konstytucyjnego., 7. Epidemia., 8. Zagrożenie zewnętrzne państwa.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 8

Porównaj stan klęski żywiołowej i stan wyjątkowy. Opisz różnice dotyczące podmiotu wprowadzającego, czasu na jaki jest wprowadzony każdy ze stanów oraz jego najistotniejszych cech.

RcS2UcCom5jmn
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 9

Obejrzyj ponownie film Stany nadzwyczajne w Polsce – historia i współczesność i wybierz jeden z syntetycznie przedstawionych stanów nadzwyczajnych. Odszukaj w wiarygodnych źródłach więcej informacji na temat kontekstu jego wprowadzenia. Napisz na ten temat krótką notatkę.

RwDBRYplrCLhY
(Uzupełnij).

6. Notatnik

R4fJyP3IhHO5a
(Uzupełnij).

7. Bibliografia

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. 1997 nr 78 poz. 483).

Ustawa z dnia 18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski żywiołowej. (Dz.U. 2002 nr 62 poz. 558).

Ustawa z dnia 21 czerwca 2002 r. o stanie wyjątkowym. (Dz.U. 2002 nr 113 poz. 985).

Ustawa z dnia 29 sierpnia 2002 r. o stanie wojennym oraz o kompetencjach Naczelnego Dowódcy Sił Zbrojnych i zasadach jego podległości konstytucyjnym organom Rzeczypospolitej Polskiej. (Dz.U. 2002 nr 156 poz. 1301).