Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Stany Zjednoczone Ameryki w XIX i na początku XX wieku

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Po przeprowadzonej lekcji uczeń:

  • potrafi opisać sytuację panującą w Stanach Zjednoczonych na przełomie XIX i XX wieku,

  • zna przyczyny, przebieg i skutki wojny secesyjnej,

  • potrafi opisać sytuację Indian,

  • zna sytuację niewolników przed i po wojnie secesyjnej,

  • wie, na czym polegała doktryna Monroego.

b) Umiejętności

Po przeprowadzonej lekcji uczeń:

  • analizuje przyczyny i skutki wojny secesyjnej,

  • dostrzega znaczenie zniesienia niewolnictwa,

  • rozumie sytuację, w jakiej znaleźli się Indianie.

2. Metoda i forma pracy

Dyskusja, pogadanka, opowiadanie, praca w grupach, praca pod kierunkiem nauczyciela, praca
z podręcznikiem, literaturą pomocniczą, encyklopedią historyczną, mapą, atlasem historycznym, filmem.

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik, literatura pomocnicza, encyklopedia historyczna, mapa, atlasy historyczne, film Przeminęło z wiatrem (fragmenty).

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów na temat wojny o niepodległość Stanów Zjednoczonych.

Pokazuje na mapie obszar państwa amerykańskiego w XIX wieku. Omawia sytuację społeczno-
-gospodarczą w XIX wieku.

b) Faza realizacyjna

Nauczyciel mówi o podziale gospodarczym Stanów Zjednoczonych, przedstawia, na czym polegał podział na federalistów i antyfederalistów. Omawia okoliczności wojny z Anglią z lat 1812‑1814.

Uczniowie wyszukują w podręczniku nabytki terytorialne Stanów Zjednoczonych i zapisują je do zeszytów. Nauczyciel omawia przebieg wojen z Indianami i Meksykiem.

Uczniowie oglądają fragmenty filmu Przeminęło z wiatrem.

Nauczyciel przedstawia przyczyny wojny secesyjnej oraz jej przebieg. Pokazuje na mapie miejsca bitew, kierunek działań wojennych, wypisuje na tablicy przywódców. Uczniowie śledzą mapy
w atlasach historycznych i oglądają ilustracje w podręczniku.

Uczniowie pracują w grupach czteroosobowych przez około 15 minut.

Ich zadaniem jest wyszukanie w podręczniku i encyklopedii historycznej skutków wojny secesyjnej.

Przedstawiciel każdej grupy prezentuje efekty wspólnej pracy.

c) Faza podsumowująca

W ramach podsumowania wiadomości uczniowie uczestniczą w dyskusji. Przykładowe pytania do dyskusji:

  • Jaką działalność prowadził Ku‑Klux‑Klan?

  • Jak zmieniła się struktura społeczna po wojnie secesyjnej?

  • Jakie znacie inne filmy dotyczące problemu wojny secesyjnej?

5. Bibliografia

  1. Atlas historyczny dla szkół średnich, red. J. Konarski, A. Daniluk, Nowa Era, Warszawa 2000.

  2. Burda B. i inni, Historia 2. Czasy nowożytne. Zakres podstawowy, Operon, Gdynia 2003.

  3. Historia. Encyklopedia szkolna, WSiP, Warszawa 1993.

  4. Korusiewicz L., Wojna secesyjna 1860‑1865, PWN, Warszawa 1985.

6. Załączniki

a) Zadanie domowe

Na czym polegała doktryna Monroego? Kiedy Stany Zjednoczone zerwały z tą doktryną? Odpowiedzi uzasadnij.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

RWmoXQ7Ersiqc

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 112.61 KB w języku polskim
RtM96BcVsKhlB

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 19.50 KB w języku polskim