Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1afIgGCQrOQI1

Starożytny Rzym - malarstwo

Ważne daty

II wiek p.n.e. do około 80 roku p.n.e. - czas trwania pierwszego stylu malarstwa pompejańskiego

ok. 90 do 15 r. p.n.e. - czas trwania drugiego stylu malarstwa pompejańskiego

ok. 20 r. p.n.e. do 50 r. n.e. - czas trwania trzeciego stylu malarstwa pompejańskiego

ok. 50‑100 n.e. - czas trwania czwartego stylu malarstwa pompejańskiego

1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

R1D5blCRQd33D

Pobierz załącznik

Scenariusz zajęć do pobrania.
Plik PDF o rozmiarze 60.53 KB w języku polskim
1

I. Rozwijanie zdolności rozumienia przemian w dziejach sztuki w kontekście ich uwarunkowań kulturowych i środowiskowych, epok, kierunków, stylów i tendencji w sztuce. Uczeń:

I.10. formułuje samodzielne, logiczne wypowiedzi argumentacyjne na temat epok, kierunków, stylów i tendencji w sztuce oraz środowisk artystycznych.

I.1.b) starożytności (kultur: Mezopotamii, Egiptu, Grecji, Rzymu),

I.2. wymienia cechy sztuki poszczególnych epok, kierunków i tendencji;

I.4. prawidłowo sytuuje w czasie i w przestrzeni geograficznej poszczególne epoki, style, kierunki i tendencje w sztuce;

I.5. charakteryzuje i opisuje sztukę powstałą w obrębie poszczególnych epok, kierunków i tendencji;

II. Zapoznawanie z najwybitniejszymi osiągnięciami w zakresie architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:

II.1. wymienia i rozpoznaje najbardziej znane dzieła sztuki różnych epok, stylów oraz kierunków sztuk plastycznych;

II.12. wskazuje w dziele sztuki symbol i alegorię, potrafi wytłumaczyć ich znaczenie;

II.18. formułuje samodzielne, logiczne wypowiedzi argumentacyjne na temat dzieł sztuki.

IV. Kształcenie w zakresie rozumienia i stosowania terminów i pojęć związanych z dziełami sztuki, ich strukturą i formą, tematyką, techniką wykonania. Uczeń:

IV.4.a) w malarstwie: enkaustyka, mozaika, witraż, fresk, tempera, malarstwo olejne, pastel, malarstwo akwarelowe, akrylowe.

Nauczysz się

omawiać cechy charakterystyczne dla poszczególnych stylów malarstwa;

rozpoznawać style w malarstwie pompejańskim;

dokonywać analizy przykładów malarstwa rzymskiego;

wskazywać temat podejmowany w wybranych dziełach;

identyfikować dzieła malarstwa z techniką, w jakiej zostały wykonane;

określać miejsca związane z rzymskimi dziełami sztuki;

definiować pojęcia: enkaustykaEnkaustykaenkaustyka, perspektywa antycznaPerspektywa antycznaperspektywa antyczna, temperaTemperatempera.

Malarstwo - Starożytny Rzym

Pierwsze przykłady malarstwa znane są już z prehistorii sprzed ponad 30 tysięcy lat. Każda cywilizacja znała tą gałąź sztuki, choć często wiemy o tym jedynie ze źródeł pisanych. Malarstwo rzymskie przetrwało do naszych czasów fragmentarycznie. Mimo to zachowane przykłady dają wyobrażenie o jego zakresie tematycznym, rozwoju formy i stylu.

R15fs1XPcT7Sc
Film edukacyjny pt. „Iluzja przestrzeni, portret i dekoracja - malarstwo rzymskie”. W celu obejrzenia filmu należy wcisnąć przycisk Odtwórz/Pauza. Zamieszczony plik tekstowy zawiera zawartość tekstową i wizualna filmu.
Polecenie 1

Na podstawie obejrzanego filmu odpowiedz na pytanie: jakie zjawiska w malarstwie starożytnego Rzymu były najbardziej zaskakujące i dotychczas nieznane?

R19Xm4bnkuEUM
Na podstawie opisu filmu odpowiedz na pytanie: jakie zjawiska w malarstwie starożytnego Rzymu były najbardziej zaskakujące i dotychczas nieznane?

Iluzjonistyczny fresk – Pompeje

R1JnITSfMPsCH1
Fresk w Villa Boscoreale, I w. p.n.e., Metropolitan Museum of Art, Nowy York, USA, Wikimedia, CC BY 3.0

FreskiFreskFreski są najlepiej zachowanymi przykładami malarstwa rzymskiego. Powierzchnie ścian dzielono na pola za pomocą malowanych cokołów, kolumn i innych elementów architektury. Jednym z zadań wypełniania tych pól było optyczne poszerzenie dość ciasnych pomieszczeń, w których tworzono dekorację. Iluzję przestrzeni większej niż realna tworzono w różny sposób, jednym z przykładów było malowanie prześwitów na ścianach lub sufitach, a w nich widoki przyrody otaczającej dom czy fragmenty widocznych z daleka budynków. Przestrzenie dzielono na dwa lub trzy plany. Dążono do sugestywnego ukazania trójwymiarowej przestrzeni na płaskiej powierzchni.

RBvFUa2h45b4H
Ćwiczenie 1
Wymień i scharakteryzuj style malarstwa pompejańskiego.
R9fqPstlp4lt6
Ćwiczenie 2
Dokończ zdanie. Enkaustyka to ... Możliwe odpowiedzi: 1. antyczna technika malarska polegająca na stosowaniu jako spoiwa wosku pszczelego i nakładaniu farb na gorąco., 2. obraz wykonany z różnorodnych elementów, np. kolorowych szkieł, małych kolorowych kamyków itp., 3. odmiana perspektywy linearnej, stosowana już w starożytności.
R1UeQUDOnego0
Ćwiczenie 3
Do kolejnych stylów malarstwa pompejańskiego przyporządkuj właściwe czasy ich trwania. Drugi styl malarstwa pompejańskiego Możliwe odpowiedzi: 1. II wiek p.n.e. do około 80 roku .p.n.e, 2. 90 do 15 r. p.n.e, 3. 50-100 n.e, 4. 20 r. p.n.e. do 50 r. n.e. Czwarty styl malarstwa pompejańskiego Możliwe odpowiedzi: 1. II wiek p.n.e. do około 80 roku .p.n.e, 2. 90 do 15 r. p.n.e, 3. 50-100 n.e, 4. 20 r. p.n.e. do 50 r. n.e. Trzeci styl malarstwa pompejańskiego Możliwe odpowiedzi: 1. II wiek p.n.e. do około 80 roku .p.n.e, 2. 90 do 15 r. p.n.e, 3. 50-100 n.e, 4. 20 r. p.n.e. do 50 r. n.e. Pierwszy styl malarstwa pompejańskiego Możliwe odpowiedzi: 1. II wiek p.n.e. do około 80 roku .p.n.e, 2. 90 do 15 r. p.n.e, 3. 50-100 n.e, 4. 20 r. p.n.e. do 50 r. n.e.
R1UoS3LcM4x2O1
Ćwiczenie 4
Podaj trzy rodzaje tematów stosowanych w malarstwie pompejańskim.
Rkd99oX00c4AK1
Ćwiczenie 5
Wyjaśnij, na czym polega technika fresku.
RIKfnSddI9xx51
Ćwiczenie 6
Gdzie znajduje się mozaika „Bitwa pod Issos”? Wybierz właściwą odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Dom Wettiuszów, Pompeje. 2. Stabie. 3. Dom Fauna, Pompeje.
R17N1Q2GWEEY9
Ćwiczenie 7
Polecenie do zadania brzmi: Uzupełnij tekst. Miejsce do wpisania brakujących odpowiedzi poprzedzone jest tekstem: Tu uzupełnij: Malarstwo starożytnego Rzymu znamy przede wszystkim z wnętrz domów. Do dekoracji pomieszczeń używano dwóch technik: fresku i Tu uzupełnij:. Ich tematyka była bardzo zróżnicowana. Znane są sceny przedstawiające: Tu uzupełnij:, pejzaże i martwe natury. Ponadto w trzecim stylu malarstwa pompejańskiego pojawiają się motywy Tu uzupełnij:. Oprócz malarstwa znanego z wnętrz domów znane są liczne przykłady portretów znajdywanych w grobach. Są to tzw. Tu uzupełnij: odnajdywane na terenie Tu uzupełnij:. Wykonywane były w dwóch technikach: Tu uzupełnij: i Tu uzupełnij:.

Słownik pojęć

Enkaustyka
Enkaustyka

Antyczna technika malarska polegająca na stosowaniu jako spoiwa wosku pszczelego i nakładaniu farb na gorąco.

Fresk
Fresk

Technika malarstwa ściennego polegająca na malowaniu na wilgotnym podkładzie farbami zmieszanymi z wodą, pozwalająca na uzyskanie bardzo trwałych malowideł; alfresko, al fresco.

Mozaika
Mozaika

Obraz wykonany z różnorodnych elementów, np. kolorowych szkieł, małych kolorowych kamyków itp.; także technika wykonywania takich obrazów.

Perspektywa antyczna
Perspektywa antyczna

Odmiana perspektywy linearnej, stosowana już w starożytności. Biegnące w głąb obrazu linie zbiegały się parami na jednej, pionowej osi (a nie w jednym punkcie, jak w renesansowej perspektywie geometrycznej).

Tempera
Tempera

Bardzo trwała technika malarska znana już w starożytności. W malarstwie temperowym pigmenty łączy się za pomocą mocnego, organicznego spoiwa, np. żółtek jajek. Najpowszechniej stosowana technika do czasu wynalezienia malarstwa olejnego; używana wyłącznie w malarstwie tablicowym.

Źródło:
sjp.pwn.pl

Galeria dzieł sztuki

Bibliografia

sjp.pwn.pl