Starożytny Rzym w powieści H. Sienkiewicza "Quo vadis".
Scenariusz lekcji
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń
szuka informacji w tekście
zna zabytki antycznego Rzymu
b) Umiejętności
Uczeń
wzbogaca wiadomości o starożytnym Rzymie
potrafi pracować z tekstem literackim
potrafi tworzyć krótkie formy użytkowe
2. Metoda i forma pracy
Praca z tekstem, grupowa, indywidualna
3. Środki dydaktyczne
Ilustracje przedstawiające budowle starożytnego Rzymu, tekst Quo vadis H. Sienkiewicza, encyklopedia
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
1. Przedstawienie przez wybranego ucznia legendy o Remusie i Romulusie.
2. Sprawdzenie w encyklopedii informacji na temat położenia Rzymu.
3. Przypomnienie podstawowych wiadomości historycznych na temat starożytnego Rzymu ( ustrój, klasy społeczne, podboje, itp.).
b) Faza realizacyjna
1. Podział klasy na grupy i rozdanie poleceń (załącznik 1).
2. Praca w grupach.
3. Prezentacja wyników pracy grup w formie notatki (załącznik 2 ).
4. Oglądanie ilustracji przedstawiających budowle starożytnego Rzymu ( pałac Dioklecjana, Forum Romanum, Koloseum, Panteon, akwedukty itp.).
5. Wskazywanie cech charakterystycznych dla architektury antycznego Rzymu ( mozaiki i malowidła, nawy, rotundy, portyki, atrium, itp.).
c) Faza podsumowująca
5. Bibliografia
1. Sienkiewicz H. Quo vadis, PWW, Warszawa 1998.
2. Murdzek A.i in., Między nami.Książka dla nauczyciela, GWO, Gdańsk 2003.
3. Matusiak B., Lekcje języka polskiego w gimnazjum, Stentor, Warszawa 2001.
4. Stępień D., Sygut W., Sztuka w zasięgu ręki, MAC, Kielce 2003.
7. Czas trwania lekcji
8. Uwagi do scenariusza