Świat jest pełen dźwięków: śpiewu ptaków, trzasku łamanych gałęzi, warkotu silnika, skrzypienia drzwi. Niektóre z nich wprawiają nas w zachwyt, inne ostrzegają przed zagrożeniem. Szczególnym rodzajem dźwięków jest mowa - wykształcony przez ludzkość sposób porozumiewania się. Aby precyzyjnie przekazywać i odbierać informacje, warto znać zasady powstawania dźwięków mowy oraz wynikające z nich różnice między wymową a pisownią wyrazów.
Narysuj drogę, którą przechodzi powietrze podczas powstawania głoski ustnej (Grafika 1.) i nosowej (Grafika 2.).
Wysłuchaj nagrań dźwiękowych z wymową słów zawierających głoski nosowe. Zapisz poniżej usłyszane wyrazy.
Czy już wiesz, jakie głoski bezdźwięczne odpowiadają podanym w tabeli głoskom dźwięcznym? Uzupełnij.
b | w | z | ż | d | dz | g |
---|---|---|---|---|---|---|
Wymów kolejno podane wyrazy. Wskaż różnice między ich pisownią a wymową.
królewski, sześćdziesiąt, trzcina, pierwsi, ziarnko, chrzestny
Wysłuchaj nagrań, a następnie zaznacz wyrazy, w których słyszysz wypowiadaną głoskę.
Określ cechy podanych spółgłosek.
Spółgłoska | Twarda | Miękka | Dźwięczna | Bezdźwięczna | Ustna | Nosowa |
m | □ | □ | □ | □ | □ | □ |
ś | □ | □ | □ | □ | □ | □ |
w | □ | □ | □ | □ | □ | □ |
ń | □ | □ | □ | □ | □ | □ |
g | □ | □ | □ | □ | □ | □ |
r | □ | □ | □ | □ | □ | □ |