Stefan Żeromski – kronikarz ludzkiej nędzy i upodlenia
Stefan Żeromski – kronikarz ludzkiej nędzy i upodlenia
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
utrwala wiadomości na temat życia i twórczości Stefana Żeromskiego,
utrwala wiadomości o elementach świata przedstawionego utworu: czas, miejsce, bohaterowie, zdarzenia,
zna realia XIX‑wiecznej Polski: wygląd miasta, sytuację obywateli, władzę,
utrwala wiadomości dotyczące historii Polski w XIX wieku.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
przedstawić twórczość Stefana Żeromskiego,
powiązać tematykę utworu z ideologią głoszoną przez autora,
zilustrować przykładami z utworu sytuację Polski w XIX wieku oraz określić stosunek do niej Stefana Żeromskiego.
2. Metoda i forma pracy
Dyskusja, praca w grupach, nauczanie sytuacyjne, praca analityczna z opowiadaniami Żeromskiego.
3. Środki dydaktyczne
Egzemplarze Opowiadań Stefana Żeromskiego.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Sprawdzenie listy obecności. Swobodna dyskusja na temat świata przedstawionego utworów: Zmierzch i Zapomnienie. Wskazanie elementów balzakowskiego chwytu – kontrastu środowisk.
b) Faza realizacyjna
Praca z tekstem: analiza czasu, przestrzeni, postaci i wydarzeń świata przedstawionego utworów.
Praca w grupach. Na polecenie nauczyciela uczniowie gromadzą cytaty oraz własne komentarze do obrazu dziewiętnastowiecznej Polski w powieści - według zagadnień: wieś, ludzie, władza, język, przyroda.
Wieś :
W jakim stanie jest wieś?
Jaki etap osiągnął ustrój ?
Podaj przykłady jego fizycznego rozpadu.
Ludzie:
Jak żyją ludzie w dziewiętnastowiecznej Polsce?
Jaki jest stan ducha społeczeństwa?
Jak wygląda życie przeciętnego obywatela?
Na jakie grupy można podzielić społeczeństwo występujące w utworze?
Przyroda:
Podaj opisy przyrody kontrastujące z sytuacją polskiego chłopa.
Zastanów się, w jakim celu zostały wprowadzone opisy natury.
Próba znalezienia punktu odniesienia sytuacji dziewiętnastowiecznej Polski do obrazu życia chłopskiego przedstawionego w Opowiadaniach.
Odkrycia:
Obydwa utwory ukazują obraz beznadziejności chłopskiego życia.
Utwór Zmierzch jest wzorem rodzajowego malowidła. Żeromski - zainspirowany modernistycznym malarstwem rodzajowym, prezentującym sceny pracy - ukształtował w ten sposób większość swoich utworów
Żeromski podkreśla zgubne konsekwencje pracy ponad siły w Zmierzchu: ...i schlał się ze złości jak bydlę - pisze pisarz o Walku Gibale. Na drugi dzień babę wyprał i pojął ze sobą do roboty.. Wysiłek od świtu do zmierzchu prowadzi do zezwierzęcenia, utraty wrażliwości, alkoholizmu i agresji.
Opisy postaci są bardzo szczegółowe, czasami wręcz stanowią centralny motyw opowiadania - jak w opowiadaniu Zapomnienie. Opis bohatera Obali jest surowy, eksponuje niewyobrażalną nędzę chłopa. Tak brutalny opis sam w sobie stanowi formę oskarżenia obywateli ziemskich o bezduszność i egoizm.
Kunsztowny opis przyrody eksponuje również obraz beznadziejności chłopskiego życia. W Zmierzchu końcowa część utworu, kiedy przyroda układa się do snu, a ludzie muszą pracować, zawiera protest pisarza przeciwko cierpieniu i poniżeniu.
c) Faza podsumowująca
Dyskusja podsumowująca:
Dlaczego możemy mówić o Stefanie Żeromskim jako o kronikarzu ludzkiej nędzy i upodlenia?
5. Bibliografia
S. Żeromski, Opowiadania, Wyd. Książka i Wiedza, Warszawa 1981.
6. Załączniki
Zadanie domowe
Przeczytajcie opowiadanie Rozdziobią nas kruki i wrony.. Stefana Żeromskiego.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Lekcja poświęcona analizie nowel Stefana Żeromskiego – przeznaczona dla klasy trzeciej liceum ogólnokształcącego.