Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Stereotyp kobiecości i męskości i ich wpływ na moralną ocenę człowieka.

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • wie, czym jest stereotypizacja płciowa,

  • zna cechy stereotypowo męskie i kobiece,

  • zna teorie wyjaśniające zróżnicowanie płci,

  • zna źródła stereotypów.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • nabiera umiejętności pracy w grupie,

  • nabiera umiejętności autonomicznego myślenia i samodzielnej moralnej oceny zjawisk społecznych,

  • uczy się wychodzić poza schematy myślowe.

c) Podstawy

Lekcja realizuje podstawę programową w zakresie:

  • celów edukacyjnych – kształtuje refleksyjną postawę człowieka i jego natury i powinności moralnych oraz wobec różnych sytuacji życiowych.,

  • zadań szkoły – umożliwia rozwijanie umiejętności prezentacji własnego stanowiska w dialogu z innymi,

  • treści – należy do bloku tematycznego „główne problemy współczesnej etyki”,

  • osiągnięć – uczy rozstrzygania wątpliwości i problemów moralnych zgodnie z przyjętą hierarchią wartości i dobrem wspólnym.

2. Metoda i forma pracy

Wykład, dyskusja wokół problemu, ćwiczenia z kartą pracy, praca w grupie.

3. Środki dydaktyczne

Karta pracy, arkusze papieru flamastry.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Na zajęciach poprzedzających nauczyciel prosi uczniów o przyniesienie papieru z bloku rysunkowego A4 i kredek lub flamastrów. Na zajęciach zapoznaje uczniów z tematem lekcji i informuje o celu zajęć.

b) Faza realizacyjna

1. Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy i rozdaje uczniom arkusze papieru i flamastry. Dwie grupy mają wypisać stereotypowe cechy kobiet, zaś dwie pozostałe stereotypowe cechy mężczyzn. Następnie uczniowie prezentują wykonane zadanie.

2. Nauczyciel rozpoczyna w klasie dyskusję na temat zgodności cech stereotypowych z rzeczywistymi cechami uczniów. Analizuje wspólnie z uczniami konsekwencje posługiwania się stereotypami płciowymi. Analiza dotyczy problemu schematów poznawczych i uogólnień, które często bywają krzywdzące dla jednostek.

3. Nauczyciel prosi, aby uczniowie wykonali dwa ćwiczenia zamieszczone w karcie pracy. Uczniowie po wykonaniu zadań czytają odpowiedzi. Nauczyciel prosi uczniów o podanie przykładów z doświadczeń uczniów, które przeczą stereotypowemu myśleniu, na które wskazują odpowiedzi w ćwiczeniach.

4. Nauczyciel wraz z uczniami analizuje źródła stereotypów płciowych: etapy procesu socjalizacji dziewcząt i chłopców.

5. Nauczyciel poddaje pod dyskusję pytanie, czy zróżnicowanie płci polega na powielaniu i podtrzymywaniu stereotypów, czy też stereotypy są nadbudowane na różnicach między płciami.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel przekazuje podstawowe informacje na temat teorii wyjaśniających zróżnicowanie płci:

  • koncepcje zróżnicowanej socjalizacji kobiet i mężczyzn,

  • koncepcje ewolucjonistyczne,

  • koncepcja strukturalno‑społeczna.

d) Praca domowa:

Nauczyciel prosi uczniów o sporządzenie w zeszycie pisemnej odpowiedzi na pytanie, jak powyższe teorie wiążą się z pojęciem stereotypu płciowego.

5. Bibliografia

  1. Brach‑Czaina J., Od kobiety do mężczyzny i z powrotem. Rozważania o płci w kulturze, Trans Humana, Białystok 1997.

  2. Hamer H. Psychologia społeczna. Teoria i praktyka, Difin, Warszawa 2005.

  3. Jenkins J., Contemporary Moral Issues, Heinemann, Oxford 1994.

  4. Wojciszke B., Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej, Scholar, Warszawa 2006. 6.

6. Załączniki

Karta pracy ucznia

1. Prace w domu wykonywane zazwyczaj przez:

Mężczyzn Kobiety

……………………………………………… ……………………………………………….

……………………………………………… ……………………………………………….

……………………………………………… ……………………………………………….

……………………………………………… ……………………………………………….

……………………………………………… ……………………………………………….

……………………………………………… ……………………………………………….

2. Które z zawodów są zazwyczaj wykonywane przez z kobiety, a które przez mężczyzn? Zaznacz K lub M.

  • model/ka ……

  • pielęgniarz/rka ……

  • rolnik ……

  • ochroniarz ……

  • policjant/ka ……

  • nauczyciel/ka w szkole podstawowej ……

  • kierowca autobusu ……

  • górnik ……

  • sekretarz/rka ……

Materiały pomocnicze dla nauczyciela

Cechy stereotypowo męskie:

Agresywny, aktywny, arogancki autokratyczny, bałaganiarz, głośny, niemiły odważny, opanowany, szorstki, sztywny, szybki, zarozumiały, zdolny, chłodny, poważny, przedsiębiorczy, racjonalny, stanowczy, twardy, zaradny, indywidualista, autokratyczny.

Cechy stereotypowo kobiece:

Ciepła, cierpliwa, emocjonalna, drażliwa, gadatliwa, łagodna, miła, nerwowa, niestała, nieśmiała, wrażliwa, przebaczająca, przyjemna, rozmarzona, sentymentalna, narzekająca, skromna, słaba, uległa, wstydliwa, zależna, skomplikowana.

Warto zwrócić uwagę, że niektóre cechy te mimo, że określają jeden stereotyp, wzajemnie się wykluczają (np. cierpliwa – drażliwa).

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Jest to lekcja rozszerzająca wiedzę o stereotypach. Powinna być poprzedzona zajęciami „Definicja i funkcje stereotypu. Przykłady stereotypów funkcjonujących w społeczeństwie”.

RO8O0vxCkUEH0

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 108.27 KB w języku polskim
RuUOcLsDDnzgF

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 27.00 KB w języku polskim