Scenariusz lekcji - Sto pytań do..., czyli o wywiadzie słów kilka

  1. zna treść omawianej lektury;

  2. zna pojęcie wywiadu i jego gatunkowe wyznaczniki.

  1. odróżnia wywiad od dialogu;

  2. potrafi ułożyć i zapisać poprawny, logicznie spójny wywiad;

  3. potrafi w formie wywiadu przedstawić treść lektury.

Metoda i forma pracy

Metoda dramy, definiowanie, dyskusja, przekład intersemiotyczny, analiza tekstu.

Przypomnienie treści przeczytanej w domu książki, a zarazem wykorzystanie elementów dramy do wprowadzenia pojęcia nowego gatunku: nauczyciel prosi 2 osoby o zgłoszenie się na ochotnika do zadania. Uczniowie ci poznają polecenie, które polega na odegraniu scenki wywiadu (reporter rozmawiający z ojcem Laurentym) w taki sposób, by przypomnieć treść utworu „Romeo i Julia”. Reszta klasy obserwuje i musi odpowiedzieć na dwa pytania: jaki gatunek wypowiedzi jest prezentowany i z kim rozmawia reporter (z którą postacią dramatu).

Faza realizacyjna

  1. Kiedy uczniowie udzielą poprawnej odpowiedzi, zastanawiają się, jakie elementy scenki pozwoliły im poprawnie zakwalifikować gatunek wypowiedzi. Nauczyciel zapisuje na tablicy te cechy, m. in.:

  • cechy charakteryzujące wywiad:

  • naprzemienne zadawanie pytań przez jedną osobę i odpowiedzi drugiej;

  • markowanie użycia mikrofonu przez reportera;

  • cechy wskazujące na ojca Laurentego:

  • sposób zachowania charakterystyczny dla osoby duchownej (gesty, słownictwo, postawa itp.);

  • przedstawienie wydarzeń z punktu widzenia osoby sprzyjającej młodym kochankom.

  1. Następnie nauczyciel rozdaje kartki z zapisana definicją wywiadu, jako gatunku.

Wywiad – rozmowa dziennikarza z jakąś osobą, najczęściej znaną (pisarzem, naukowcem, aktorem, politykiem), mająca na celu przybliżenie odbiorcy poglądów tej osoby na jakiś temat. Zwykle przebieg wywiadu jest zaplanowany i zmierza do jakiegoś końcowego uogólnienia.

Zapisując wywiad, należy:

  • odróżnić graficznie pytania prowadzącego od odpowiedzi osoby, z która jest przeprowadzana rozmowa,

  • poprawnie zapisać dialog.

  1. Omówienie cech, o których nie było wcześniej mowy, ze szczególnym naciskiem na graficzny zapis tej formy wypowiedzi. Nauczyciel na tablicy, a uczniowie w zeszytach, notują przykładowy (z wcześniejszej scenki) fragment wywiadu, mniej więcej po 2 krótkie wypowiedzi obu rozmówców – dla utrwalenia graficznej postaci poszczególnych elementów wywiadu.

  2. Nauczyciel rozdaje kartki, na które przepisane zostały wypowiedzi jednej z postaci dramatu. Zadaniem każdego z uczniów jest dopisać pytania tak, by powstał logiczny wywiad. Uczniowie mają na to 10 min, po czym kilka osób czyta swoje prace. Wspólna analiza co było poprawne, a co należy jeszcze zmienić bądź ulepszyć.

  1. Nauczyciel dyktuje uczniom do zeszytów notatki podsumowującą lekcję.

dialog – to rozmowa między dwiema osobami o uporządkowanym toku myślowym.

wywiad – to tekst dialogowy, ustny lub pisany, opublikowany w prasie, radiu, telewizji, w którym osoba, przeważnie znana, odpowiada na pytania dziennikarza.

  1. Krótkie podsumowanie z zaznaczeniem różnicy pomiędzy dwoma pojęciami.

Bibliografia

W. Szekspir „Romeo i Julia”

Przeprowadź wywiad z jednym z rodziców zmarłych kochanków na temat: czy można było zaradzić tragicznej śmierci Romea i Julii? Wywiad powinien zawierać przynajmniej pięć pytań reportera i tyle samo odpowiedzi jego rozmówcy.

RoQIXI5UX0Zrv

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 40.50 KB w języku polskim