Stolica Polski – Warszawa

1. Cele lekcji

Cel ogólny: Wzbudzanie szacunku do polskiego dziedzictwa kulturowego.

a) Wiadomości

  • Uczeń wie, skąd pochodzi nazwa Warszawa.

  • Uczeń wie, jak wygląda herb Warszawy.

b) Umiejętności

  • Uczeń, potrafi wymienić zabytki Warszawy.

2. Metoda i forma pracy

Metoda pracy:

  • Łańcuch skojarzeń

  • Pogadanka

  • Wykład

Forma pracy:

  • Indywidualna

  • Zbiorowa

3. Środki dydaktyczne

Materiały plastyczne (arkusz szarego papieru, flamastry)

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Łańcuch skojarzeń:

Nauczyciel zadaje uczniom pytanie – Jakie słowa kojarzą się wam z Warszawą? Uczniowie kolejno zapisują swoje skojarzenia na arkuszu szarego papieru.

b) Faza realizacyjna

  1. Pogadanka – Wars i Sawa.

Nauczyciel opowiada uczniom legendę o Warsie i Sawie: Legenda głosi, że młody rybak imieniem Wars, pewnego dnia nad brzegiem Wisły usłyszał piosenkę, którą śpiewała dziewczyna i nawoływała odważnego młodzieńca do siebie. Wars był odważny, nie zawahał się ani chwili i popłynął za głosem. Gdy był na środku rzeki, Wars zobaczył półrybę‑półdziewczynę. Była to syrena, która dała rybakowi tarczę i miecz i zamieniła się w dziewczynę o imieniu Sawa. Jak mówi legenda, od tej pory żyli długo i szczęśliwie, a nad Wisłą rozbudowywało się miasto Warszawa. Od imienia rybaka Wars i dziewczyny Sawa powstała nazwa Warszawa, a herbem Warszawy stała się syrenka.

(Streszczenie opracowała Katarzyna Ruta na podstawie Wars i Sawa z książki M. Bober‑Pełzowska, H. Małkowska‑Zegadło, Język polski. Chodźmy razem. Klasa 2, Wydawnictwo JUKA, Łódź 1999, strona 169. Nauczyciel może przeczytać uczniom całą legendę, znajdującą się w podanej książce).

Propozycje pytań do uczniów:

  • Co głosi legenda?

  • Kto jest głównym bohaterem legendy?

  • Jak według legendy powstała nazwa Warszawa?

  • Dlaczego herbem Warszawy jest syrenka?

  1. Krótki wykład – Stolica Polski.

Stolica Polski – Warszawa leży w środku Polski nad rzeką Wisłą. Warszawa jest stolicą od 1596 roku, kiedy król Zygmunt III przeniósł stolicę z Krakowa do Warszawy. W Warszawie znajdują się siedziby najwyższych władz państwowych. Najwyższe władze naszego kraju to: Prezydent, Sejm i Senat oraz Rada Ministrów. Siedzibą prezydenta jest pałac Namiestnikowski. W czasie II wojny światowej Warszawa została prawie całkowicie zniszczona. Kościoły, zabytkowe pałace, pomniki i budynki mieszkalne legły w gruzach. Zginęły setki tysięcy warszawiaków. Po wyzwoleniu, wysiłkiem całego narodu odbudowano Warszawę. Podniesiono z gruzów Stare Miasto, a potem inne dzielnice. Powstały nowe zakłady przemysłowe, instytucje naukowe i kulturalne, obiekty sportowe i handlowe, szczególnie starannie odbudowano zabytki. W ostatnich latach Warszawa zmieniła się. Powstały nowe sklepy, pojawiło się mnóstwo reklam, ale mimo to Warszawa nie zapomniała o swojej historii. W mieście jest wiele zabytków i muzeów. O czasach wojny przypominają pomniki i miejsca pamięci narodowej. Miejscem, które odwiedzają wszyscy, jest Stare Miasto. Na parterach zabytkowych kamieniczek wokół Rynku znajdują się kawiarnie, sklepy z pamiątkami i restauracje. Znajdują się też zabytkowe kościoły, a wśród nich katedra św. Jana. Na uwagę zasługuje też plac Zamkowy wraz z Zamkiem Królewskim i Kolumną Zygmunta. Od kilku lat mieszkańcy miasta właśnie na Starym Rynku bawią się, wspólnie witając Nowy Rok. Miejscem spacerów jest park Łazienkowski z Pałacem na Wyspie i pomnikiem Chopina oraz park wokół pałacu w Wilanowie. W centrum Warszawy znajduje się Pałac Kultury i Nauki. Jest on siedzibą teatrów, muzeów, sali koncertowej, instytucji naukowych oraz Pałacu Młodzieży. Stolica Polski jest też dużym ośrodkiem przemysłowym. Rozwinął się tu przemysł elektroniczny, perfumeryjno‑kosmetyczny, odzieżowy i inne.

c) Faza podsumowująca

Praca indywidualna: karta pracy – Warszawa (załącznik 1).

Nauczyciel rozdaje uczniom kartę pracy – Warszawa. Każdy uczeń wypełnia kartę samodzielnie. Gdy wszyscy skończą zadanie, uczniowie kolejno prezentują odpowiedzi na forum klasy.

5. Bibliografia

  1. Bober‑Pełzowska M., Małkowska‑Zegadło H*., Język polski. Chodźmy razem. Klasa 2*, Wydawnictwo JUKA, Łódź 1999.

  2. Cichy D., Odechowska G., Środowisko wokół ciebie. Środowisko społeczno‑przyrodnicze, Wydawnictwo JUKA, Warszawa 2000.

  3. http://pl.wikipedia.org/wiki/Grafika:POL_Warszawa_COA.svg

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

Załącznik 1.

Karta pracy – Warszawa.

1. Uzupełnij zdania:

Stolicą Polski jest ...................................................................................................................................... .

Warszawa leży w środku ..................................................... nad rzeką .................................................... .

2. Jaka legenda związana jest z powstaniem Warszawy i jej nazwą? Zapisz imiona bohaterów legendy.

........................................................................ i ...........................................................................................

3. Napisz, co przedstawia rysunek.

R5g8uQjGU6L5N

http://pl.wikipedia.org/wiki/Grafika:POL_Warszawa_COA.svg

......................................................................................................................................................................

7. Czas trwania lekcji

2 x 45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Scenariusz lekcji nauczania zintegrowanego jest przeznaczony dla klasy trzeciej szkoły podstawowej.

R1UXxT4rgg3r4

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 145.34 KB w języku polskim
RGwn3uj2rem8F

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 189.50 KB w języku polskim