Stopniowanie przymiotników i przysłówków
Stopniowanie przymiotników i przysłówków
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna odmienne i nieodmienne części mowy,
zna zasady tworzenia przysłówków odprzymiotnikowych,
zna zasady tworzenia stopnia wyższego i najwyższego przymiotnika i przysłówka.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi utworzyć stopień wyższy i najwyższy przymiotnika i przysłówka,
umie odróżnić formę stopnia równego przymiotnika i przysłówka.
c) Postawy
Uczeń:
dba o poprawność języka ojczystego,
doskonali swoje umiejętności i motywuje innych do takiej postawy swoją aktywnością i zaangażowaniem.
2. Metoda i forma pracy
Praca indywidualna,
metoda praktycznych ćwiczeń językowych.
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik do nauki gramatyki,
słownik poprawnej polszczyzny.
4. Przebieg lekcji
a) Faza wprowadzająca
Na początku zajęć nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie wiadomości na temat przymiotnika i przysłówka.
Następnie prosi o zapisanie w zeszycie przykładów obu części mowy. Zadaniem uczniów jest podanie przykładów przymiotników i przysłówków, rozpoczynających się na kolejne litery alfabetu.
b) Faza realizacyjna
Następnie nauczyciel dzieli uczniów na kilka zespołów zadaniowych i objaśnia wykonanie kolejnego zadania.
Uczniowie korzystając z listy przygotowanej na wstępie, mają utworzyć nowe przymiotniki, dodając:
końcówkę -szy,
sylabę naj- przed przymiotnikiem.
Powstałe wyrazy należy zapisać w odpowiednich rubrykach tabeli (załącznik 1).
Następnie uczniowie mają za zadanie utworzenie jak największej ilości przysłówków od przymiotników z listy głównej. Tworzenie przysłówków polega na zamianie formy przymiotnika na formę przysłówka (część mowy powinna odpowiadać na pytania: jak? gdzie? kiedy?) (załącznik 2).
c) Faza podsumowująca
Na zakończenie zajęć proponuję wykonać jeszcze 2 ćwiczenia podsumowujące (załącznik 2 ćwiczenie 3 i 4).
Nauczyciel powinien zwrócić uwagę na poprawność zapisywania form.
5. Bibliografia
Przyłubscy E. i F., Język polski na co dzień, Wiedza Powszechna, Warszawa 1990.
Słownik poprawnej polszczyzny, red. W. Doroszewskiego, PWN, Warszawa 1994.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
załącznik 1.
STOPIEŃ RÓWNY PRZYMIOTNIKA | STOPIEŃ WYŻSZY PRZYMIOTNIKA | STOPIEŃ NAJWYŻSZY PRZYMIOTNIKA |
załącznik 2.
Ćwiczenie 2.
Utwórz przysłówki od przymiotników z listy.
PRZYMIOTNIKI (jaki? jaka? jakie?) | PRZYSŁÓWKI (jak? gdzie? kiedy?) |
Ćwiczenie 3
Spośród podanych części mowy podkreśl przymiotniki. Następnie utwórz od form stopnia prostego stopień wyższy i najwyższy.
zielony, ciepło, maleńki, wielbłąd, cisza, cicho, dobry, chory, drewniany, spokojny, waleczny, męka, ćwiczenie, żebrak, stojący, pachnący, lśniący, mądry, lekki.
Ćwiczenie 4
Utwórz stopień wyższy i najwyższy, dodając do formy podstawowej przymiotnika przysłówek bardziej lub najbardziej.
puszysty
bezpieczny
uparty
wytrwały
zimny
wspaniały
odważny
rozgadany
rozpieszczony
Sprawdź w słowniku poprawnej polszczyzny, czy dobrze zastosowałeś formy, a następnie wybierz 5 przymiotników i ułóż z nimi zdania.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Scenariusz przeznaczony do realizacji w klasie 5.