Stopniowanie przymiotników
Stopniowanie przymiotników
Cele lekcji
Wiadomości
Uczeń:
posiada wiadomości o przymiotniku,
zna stopnie przymiotnika,
zna zasady pisowni nie z przymiotnikami w stopniu równym, wyższym i najwyższym.
Umiejętności
Uczeń:
potrafi stopniować przymiotniki,
używa poprawnych form stopniowania.
Metoda i forma pracy
Zajęć praktycznych, indywidualna.
Środki dydaktyczne
Ćwiczenia wykonywane podczas zajęć.
Przebieg lekcji
Faza przygotowawcza
Nauczyciel przynosi rekwizyty lub pokazuje dostępne w klasie przedmioty. Układa je od najwyższego do najniższego i prosi uczniów, aby odgadli o jaką cechę przedmiotu chodzi.
Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi, aby uczniowie powtórzyli, co to jest przymiotnik, na jakie pytania odpowiada i przez co się odmienia.
Nauczyciel informuje dzieci, że przymiotniki nie tylko się odmieniają ale i stopniują nawiązuje do początku lekcji.
Nauczyciel prosi, aby uczniowie dopisali na tablicy stopień wyższy i najwyższy do stopnia równego:
miły –
dobry –
wesoły –
gładki –
szybki –
wysoki –
mały –
twardy –
Nauczyciel zwraca uczniom uwagę na ortografię stopni wyższych i najwyższych..
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się stopniowaniu przymiotników na tablicy i wskazali różnice w stopniowaniu. Uczniowie zapisują w zeszytach przykłady stopniowania regularnego, nieregularnego i opisowego.
Uczniowie uzupełniają tabelkę.
sposoby stopniowania | stopień równy | stopień wyższy | stopień najwyższy |
regularny | najbielszy | ||
nieregularny | dobry | ||
opisowy | bardziej kolorowy |
Faza podsumowująca
Nauczyciel prosi wybranych uczniów o podsumowanie zajęć. Prosi jednego z uczniów by ten wyznaczył któregoś kolegę i dał mu do stopniowania wybrany przez siebie przymiotnik.
5. Bibliografia
6. Załączniki
a) Zadanie domowe
Uczniowie mają za zadanie opisać swoje ulubione i mniej lubiane zabawy, zajęcia, programy telewizyjne, książki, itp. Stosując w opisach stopniowanie przymiotników.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Brak