Stories – rozmowa o opowieściach i książkach
Stories – rozmowa o opowieściach i książkach
1. Cele lekcji
Ogólny cel lekcji: doskonalenie sprawności słuchania ze zrozumieniem i mówienia pod kątem przygotowania uczniów do egzaminu maturalnego na poziomie podstawowym.
a) Wiadomości
Uczeń:
zna strategie słuchania ze zrozumieniem
zna słownictwo (fikcja), funkcje językowe i struktury gramatyczne potrzebne do mówienia i słuchania o opowieściach i książkach
zna książki, opowieści i filmy anglojęzyczne
poszerza wiedzę na temat literatury i filmu anglojęzycznego
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi słuchać ze zrozumieniem
ćwiczy sprawność mówienia (odpowiada na pytania o literaturze i czytaniu)
poprawnie rozwiązuje ćwiczenia na rozumienie tekstu słuchanego (słucha i łączy opisy książek ze zdjęciami ich okładek)
potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do rozmowy o książkach
c) Postawy
Uczeń:
potrafi poprawnie zachować się podczas słuchania kasety (nie rozmawia głośno i nie przeszkadza kolegom)
harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem
samodzielnie odpowiada na pytania dotyczącego jego życia, nie wstydzi się opowiadać o sobie
2. Metoda i forma pracy
Metoda: podejście komunikacyjne, metoda frontalna, praca z podręcznikiem, pytania– odpowiedzi, pogadanka, personifikacja doświadczenia, konwersacja
Forma: praca w parach i indywidualna
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik, magnetofon, kaseta, filmy i książki anglojęzyczne (można tu wykorzystać serię Penguin Readers)
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel podaje temat i cel lekcji: „Nauczycie się słuchać ze zrozumieniem i mówić o książkach i filmach”.
Rozgrzewka językowa: nauczyciel pokazuje znane anglojęzyczne książki i filmy oraz pyta uczniów, czy je widzieli i czytali. Uczniowie odpowiadają, podają polskie tytuły.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie otwierają podręcznik i opowiadają o zaprezentowanych tam opowieściach. Nauczyciel uzupełnia ich wiedzę. Pyta też: Which story would you like to read and why? Więcej przykładowych pytań, które można postawić uczniom, w załączniku (a). Wybrani uczniowie krótko się wypowiadają.
Uczniowie czytają i tłumaczą rodzaje opowieści (key words) i dopasowują je do zdjęć. Następnie nauczyciel odtwarza nagranie tych słów, a uczniowie powtarzają za magnetofonem, ćwicząc wymowę. Można skorzystać ze słownictwa tematycznego w załączniku (b).
Uczniowie mają za zadanie wysłuchać nagrania opisów opowieści i połączyć je ze zdjęciami. Nauczyciel odtwarza nagranie dwa razy, za drugim pytając dokładnie o treść opisu i wyjaśniając nowe słowa. Słowa zapisywane są na tablicy i w zeszycie.
Nauczyciel wprowadza personifikację doświadczenia – uczniowie przygotowują wypowiedzi o sobie. Każda para lub grupa ma za zadanie przygotować 3‑4-zdaniowe odpowiedzi na pytania, związane z czytaniem książek (ćwiczenie nr 4). Nauczyciel podchodzi do uczniów i upewnia się, że rozumieją pytania. Każda odpowiedź ma być uzasadniona. Kiedy uczniowie są gotowi, czytają swoje odpowiedzi kolegom z grupy.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel ocenia wypowiedzi uczniów i daje wskazówki, jak je poprawić. Ocenia aktywność na lekcji plusami i minusami. Zadaje też pracę domową.
5. Bibliografia
Michael Harris, David Mower, Anna Sikorzyńska, Opportunities Elementary, Slovakia, Pearson Longman 2005 r.
Hanna Komorowska, Metodyka nauczania Języków Obcych, Warszawa, WSIP 1999.
Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak 2003.
Małgorzata Rutkowska‑Paszta, Uczyć lepiej i ciekawiej, Wersus 2002.
6. Załączniki
Przykładowe pytania
What books do you read / watch?
What’s your favourite book / film / author?
Do you know any names of fairy tales in English?
Which is better: a film or a book? Why?
Słownictwo tematyczne
fiction
adventure
crime
ghost
thriller
book cover
page
tell stories
description
based on
Cinderella
memories
c) Zadanie domowe
Opisz swoją ulubioną historię anglojęzyczną. Uwzględnij: tytuł, autora, głównych bohaterów, akcję i napisz dlaczego ci się podoba. Limit słów: 120.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Ponieważ uczniowie mało czytają, trzeba raczej odwołać się do ich wiedzy o filmach czy grach komputerowych. Warto jednak podkreślić, że wiele tych opowieści dostępnych jest w wersji książkowej.