Scenariusz lekcji

  1. Cele lekcji

    1. Wiadomości

      Uczeń:

      1. zna pojęcie „higiena”;

      2. zna zasady higieny własnego ciała: skóry, włosów, paznokci, jamy ustnej;

      3. wie jak dbać o higienę swojej bielizny osobistej, pościeli oraz odzieży i obuwia;

      4. wie jak powinien ubrać się wiosną, latem, jesienią i zimą w różnych sytuacjach (wycieczka, spacer, lekcja wychowania fizycznego);

      5. wymienia czynniki wpływające na zachowanie zdrowia i te, które mu nie sprzyjają;

      6. wie jak bezpiecznie korzystać z kąpieli słonecznych.

    2. Umiejętności

      Uczeń:

      1. rozumie wpływ zachowań higienicznych na swoje zdrowie;

      2. uzasadnia konieczność przestrzegania zasad higieny osobistej dla zachowania zdrowia;

      3. stosuje zasady higieny osobistej w życiu codziennym;

      4. potrafi ubrać się odpowiednio do pory roku i różnych sytuacji w życiu codziennym;

      5. umie dobrać odpowiednie środki myjące, pielęgnacyjne i kosmetyczne do swojego wieku, typu cery.

  2. Metoda pracy

    Rozmowa dydaktyczna, „burza mózgów”, pokaz, praca w grupach.

  3. Środki dydaktyczne

    Duże arkusze papieru, karteczki samoprzylepne, krzyżówka, ulotki, plakaty, plansze z budową zęba i skóry, nici dentystyczne, środki myjące, pielęgnacyjne i kosmetyczne, mazaki, kredki, farby, guma, spinacze, słownik biologiczny.

  4. Przebieg lekcji

    1. Faza przygotowawcza

      1. Sprawy organizacyjno - porządkowe:

        • powitanie uczniów,

        • sprawdzenie obecności.

      2. Przypomnienie wiadomości z poprzedniej lekcji, sprawdzenie pracy domowej.

      3. Określenie celu i metod pracy na lekcji.

      4. Nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy.

    2. Faza realizacyjna

      1. Nauczyciel rozdaje krzyżówki (zał. 1) wszystkim uczniom, prosi o jej rozwiązanie, informuje, że jej hasło jest tematem lekcji.
        Po rozwiązaniu krzyżówki przez uczniów i odgadnięciu hasła „Higiena” nauczyciel podaje temat lekcji: „Stosujemy zasady higieny osobistej”, uczniowie zapisują go w zeszytach i wklejają rozwiązaną krzyżówkę do zeszytu.

      2. Wprowadzenie pojęcia higiena. Nauczyciel zapisuje hasło „Higiena” na dużym arkuszu papieru i zadaje pytanie: „Z czym kojarzy Ci się higiena?”
        Prowadzący rozdaje samoprzylepne karteczki, uczniowie piszą swoje odpowiedzi i przyklejają je na arkuszu „Higiena”. Wybrane osoby odczytują treść z kartek. Następuje omówienie i stwierdzenie, że higiena ma różne aspekty. Podsumowaniem tego zadania jest odczytanie definicji „higiena” ze słownika biologicznego.

      3. Nauczyciel formułuje problemy i zapisuje je na tablicy. Uczniowie w swobodnych wypowiedziach udzielają odpowiedzi uwzględniając przy każdym problemie różne aspekty zagadnienia. Podczas omawiania zostają wykorzystane tablice poglądowe, ulotki i inne odpowiednie środki dydaktyczne.

        Problemy i przykładowe odpowiedzi:

        • Czego dotyczy higiena osobista?
          (skóra, włosy, paznokcie, jama ustana, odzież, bielizna osobista, pościel, obuwie)

        • Na czym polega higiena jamy ustnej?
          (prawidłowe mycie zębów, odpowiednia szczoteczka i pasta do zębów, płyny do płukania ust, nici dentystyczne, bezcukrowa guma do żucia – próchnica, regularne wizyty u stomatologa i ortodonty, aparaty ortodontyczne)
          Plansza: budowa zęba, nici dentystyczne, ulotki od stomatologa.

        • W jaki sposób dbać o skórę, włosy, dłonie i paznokcie?
          (mycie rąk, kąpiele, prysznic, odpowiednie dezodoranty, trądzik – wizyty u dermatologa i kosmetyczki, kąpiele słoneczne, kremy z filtrami, nowotwory skóry, znamiona, solarium, kąpiele w basenie – klapki, grzybica, mycie włosów, odpowiedni szampon, odpowiednia fryzura, zadbane dłonie)
          Plansza: budowa skóry, różne środki pielęgnacyjne i myjące.

        • Na czym polega higiena odzieży i obuwia?
          (bielizna osobista, odzież, odpowiedni strój na wf i jego zmiana po lekcji, ubiór dostosowany do pory roku i sytuacji, ekologiczne środki piorące, obuwie na zmianę w domu i w szkole, buty dostosowane do pory roku i sytuacji, wkładki ortopedyczne, odpowiednie ćwiczenia przy wadach stóp, higiena stóp, dbałość o czystość obuwia)

      4. Po omówieniu w/w zagadnień uczniowie pracują w czterech grupach – wykonują na papierze plakaty i układają odpowiednie hasła – sesja plakatowa.

        • Grupa 1.
          Higiena skóry, włosów i paznokci.

        • Grupa 2.
          Higiena jamy ustnej.

        • Grupa 3.
          Higiena odzieży.

        • Grupa 4.
          Higiena obuwia.

          Zadania dla grup:
          1. Wykonanie plakatu (symbole, rysunki, schematy i ułożenie odpowiednich haseł, zasad – mogą być wierszyki).
          2. Wypisanie chorób, skutków mogących pojawić się w związku z nieprzestrzeganiem zasad higieny w danej sferze naszego życia.

    3. Faza podsumowująca

      1. Liderzy grup prezentują efekty pracy:

        • prezentacja plakatów,

        • odczytanie haseł,

        • pozostali uczniowie zadają pytania.

      2. Zapis wybranych najlepszych haseł i wniosku kluczowego: „Przestrzeganie zasad higieny sprzyja zachowaniu zdrowia” do zeszytu.

      3. Podsumowanie pracy na lekcji i ocena uczniów.

  5. Bibliografia

    1. Brackle I., Kieszonkowa encyklopedia zdrowia i urody. Kosmetyki naturalne, Wydawnictwo Videograf, Katowice 1993.

    2. Corazza V., i in., Podręczna encyklopedia zdrowia, Wydawnictwo Książnica, Katowice 1993.

    3. Encyklopedia Larousse, Ciało i zdrowie, żywność, Wydawnictwo Polsa Oficyna Wydawnicza BGW, Warszawa 1992.

    4. Hoppe L., Sternicka A., Przyroda 4, Wydawnictwo Operon, Rumia 1999.

    5. Hoppe L., Sternicka A., Przyroda 4. Przewodnik dla nauczyciela, Wydawnictwo Operon, Rumia 1999.

    6. Łańcucki I., Dbaj o swoją skórę, PZWL, Warszawa 1971.

  6. Załączniki

    1. Krzyżówka
      A. Głośne dźwięki wokół nas.
      B. Nauka o żywych organizmach.
      C. Znajdujemy je w lesie.
      D. Nauka o budowie i właściwościach różnych substancji i ich przemianach.
      E. Napój od krowy.
      F. Drzewo iglaste.
      G. Przyrząd optyczny do obserwacji.

      Roip7IIRqVEsG

      Klucz:
      A. Hałas
      B. Biologia
      C. Grzyby
      D. Chemia
      E. Mleko
      F. Sosna
      G. Lupa

      Hasło: „Higiena”

  7. Czas trwania lekcji

    45 minut

RoqERiKNd1Xpa

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 70.91 KB w języku polskim
Ry4jzKbNHJ1Ri

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 29.50 KB w języku polskim