Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Stosunki nieantagonistyczne w przyrodzie

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

- zna znaczenie terminu nisza ekologiczna,

- zna typy interakcji pomiędzy populacjami różnych gatunków.

b) Umiejętności

Uczeń:

- potrafi scharakteryzować stosunki antagonistyczne i zilustrować je odpowiednimi przykładami,

- potrafi na podstawie obserwacji nazwać określony typ oddziaływania.

2. Metoda i forma pracy

Pogadanka, pokaz, dyskusja.

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik, ćwiczenia, komputer, program multimedialny EDU‑ROM, projektor multimedialny, ekran.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Przywitanie się z uczniami, sprawdzenie listy obecności, podanie tematu zajęć. Wprowadzenie do tematu zajęć. Rozsadzenie uczniów w pracowni komputerowej.

b) Faza realizacyjna

1. Nauczyciel definiuje uczniom pojęcie nisza ekologiczna.

2. Nauczyciel zaczyna prowadzić dyskusję w taki sposób, aby uzmysłowić uczniom, że znają już

przykłady oddziaływań antagonistycznych.

3. Nauczyciel odtwarza na komputerze filmy z różnymi typami oddziaływań antagonistycznych.

4. Nauczyciel prosi uczniów o podanie, innych niż na filmach, przykładów oddziaływań

antagonistycznych.

5. Nauczyciel w razie konieczności koryguje wypowiedzi uczniów.

6. Nauczyciel prosi uczniów aby zajęli miejsca przy komputerach i otworzyli program komputerowy

EDU‑ROM Biologia, wybrali dział III oddziaływania w przyrodzie. Temat: oddziaływania

antagonistyczne.

7. Nauczyciel rozdaje karty pracy i prosi uczniów, aby postępowali zgodnie z instrukcjami zapisanymi

w karcie.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel podsumowuje zajęcia, sprawdza poprawność wykonanych ćwiczeń.

5. Bibliografia

1. Gołda W., Biologia dla gimnazjum, Nowa Era, Warszawa 2004.

2. Kiwiński M., Zeszyt ćwiczeń dla gimnazjum, Nowa era, Warszawa 2000.

3. Nęcka E., Trening twórczości. Podręcznik dla psychologów, pedagogów i nauczycieli,

Impuls, Kraków 1998.

4. Grzegorek J., *Biologia, WSiP,*Warszawa 2002.

5. Szmidt J.K., Dydaktyka twórczości. Koncepcje – Problemy – Rozwiązania, Impuls, Kraków

2003.

6. Bartnik W., Biologia zakres rozszerzony, Operon, Gdynia 2004.

7. Krzymanowski T., Fizjologia zwierząt, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze I Leśne,

Warszawa 1995.

8. Krechowiecki A., Zarys anatomii człowieka,Państwowy Zakłąd wydawnictw lekarskich,

Warszawa 1992.

9. Żelazny I., Notatki z lekcji, Wydawnictwo szkolne omega, Kraków 2000.

10. Villee S., Biologia, Oicyna wydawnicza Multico, Warszawa 2000.

6. Załączniki

a)Karta pracy ucznia

Ćwiczenie

1. Po uruchomieniu programu multimedialnego EDU‑ROM, przejdź do działu III.

2. Zapoznaj się ze zdjęciami zamieszczonymi w tym dziale, postaraj się przypisać zdjęcie do

odpowiedniego typu oddziaływania.

3. Jeśli przyporządkowanie zdjęcia sprawia ci problem, odtwórz jeszcze raz film oddziaływanie

antagonistyczne i postaraj się zdefiniować konkretne typy oddziaływań pokazane na filmie.

4. Ponownie przejdź do strony z planszami i spróbuj jeszcze raz przyporządkowań plansze do

konkretnego typu oddziaływania.

5. Jeśli przyporządkowałeś wszystkie zdjęcia przejdź do działu Ćwiczenia sprawdzające i rozwiąż

kolejne zadania.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Zajęcia w takiej formie jak podaje scenariusz powinny być przeprowadzone w pracowni komputerowej.

R18a8qaDC6Vu0

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 119.63 KB w języku polskim
RrT8OmU1D9h8O

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 20.00 KB w języku polskim