Stosunki antagonistyczne w przyrodzie
Stosunki nieantagonistyczne w przyrodzie
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
- zna znaczenie terminu nisza ekologiczna,
- zna typy interakcji pomiędzy populacjami różnych gatunków.
b) Umiejętności
Uczeń:
- potrafi scharakteryzować stosunki antagonistyczne i zilustrować je odpowiednimi przykładami,
- potrafi na podstawie obserwacji nazwać określony typ oddziaływania.
2. Metoda i forma pracy
Pogadanka, pokaz, dyskusja.
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik, ćwiczenia, komputer, program multimedialny EDU‑ROM, projektor multimedialny, ekran.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Przywitanie się z uczniami, sprawdzenie listy obecności, podanie tematu zajęć. Wprowadzenie do tematu zajęć. Rozsadzenie uczniów w pracowni komputerowej.
b) Faza realizacyjna
1. Nauczyciel definiuje uczniom pojęcie nisza ekologiczna.
2. Nauczyciel zaczyna prowadzić dyskusję w taki sposób, aby uzmysłowić uczniom, że znają już
przykłady oddziaływań antagonistycznych.
3. Nauczyciel odtwarza na komputerze filmy z różnymi typami oddziaływań antagonistycznych.
4. Nauczyciel prosi uczniów o podanie, innych niż na filmach, przykładów oddziaływań
antagonistycznych.
5. Nauczyciel w razie konieczności koryguje wypowiedzi uczniów.
6. Nauczyciel prosi uczniów aby zajęli miejsca przy komputerach i otworzyli program komputerowy
EDU‑ROM Biologia, wybrali dział III oddziaływania w przyrodzie. Temat: oddziaływania
antagonistyczne.
7. Nauczyciel rozdaje karty pracy i prosi uczniów, aby postępowali zgodnie z instrukcjami zapisanymi
w karcie.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel podsumowuje zajęcia, sprawdza poprawność wykonanych ćwiczeń.
5. Bibliografia
1. Gołda W., Biologia dla gimnazjum, Nowa Era, Warszawa 2004.
2. Kiwiński M., Zeszyt ćwiczeń dla gimnazjum, Nowa era, Warszawa 2000.
3. Nęcka E., Trening twórczości. Podręcznik dla psychologów, pedagogów i nauczycieli,
Impuls, Kraków 1998.
4. Grzegorek J., *Biologia, WSiP,*Warszawa 2002.
5. Szmidt J.K., Dydaktyka twórczości. Koncepcje – Problemy – Rozwiązania, Impuls, Kraków
2003.
6. Bartnik W., Biologia zakres rozszerzony, Operon, Gdynia 2004.
7. Krzymanowski T., Fizjologia zwierząt, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze I Leśne,
Warszawa 1995.
8. Krechowiecki A., Zarys anatomii człowieka,Państwowy Zakłąd wydawnictw lekarskich,
Warszawa 1992.
9. Żelazny I., Notatki z lekcji, Wydawnictwo szkolne omega, Kraków 2000.
10. Villee S., Biologia, Oicyna wydawnicza Multico, Warszawa 2000.
6. Załączniki
a)Karta pracy ucznia
Ćwiczenie
1. Po uruchomieniu programu multimedialnego EDU‑ROM, przejdź do działu III.
2. Zapoznaj się ze zdjęciami zamieszczonymi w tym dziale, postaraj się przypisać zdjęcie do
odpowiedniego typu oddziaływania.
3. Jeśli przyporządkowanie zdjęcia sprawia ci problem, odtwórz jeszcze raz film oddziaływanie
antagonistyczne i postaraj się zdefiniować konkretne typy oddziaływań pokazane na filmie.
4. Ponownie przejdź do strony z planszami i spróbuj jeszcze raz przyporządkowań plansze do
konkretnego typu oddziaływania.
5. Jeśli przyporządkowałeś wszystkie zdjęcia przejdź do działu Ćwiczenia sprawdzające i rozwiąż
kolejne zadania.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Zajęcia w takiej formie jak podaje scenariusz powinny być przeprowadzone w pracowni komputerowej.