Strange laws – ćwiczenia w czytaniu
Strange laws – ćwiczenia w czytaniu
Cele lekcji
Ogólny cel lekcji:
Celem lekcji jest doskonalenie sprawności czytania i mówienia na temat prawa oraz powtórzenie czasowników modalnych.
a) Wiadomości
Uczeń:
zna słownictwo związane z prawem, zasadami i radami,
zna wymowę i pisownię nowych wyrazów,
zna czasowniki modalne,
wie, jak układać zdania z czasownikami modalnymi, udzielać rad.
b) Umiejętności
Uczeń:
opisuje różne prawa,
wyraża opinie na temat prawodawstwa,
potrafi posługiwać się wyrażeniami związanych z udzielaniem rad podczas lekcji, egzaminu maturalnego oraz w rzeczywistej sytuacji życiowej,
ćwiczy sprawność czytania i mówienia,
wykonuje zadania na rozumienie tekstu (odpowiedzi na pytania),
wykorzystuje posiadany zasób słów i wyrażeń do wypowiedzi w sytuacji rozmowy o prawach,
wykonuje ćwiczenia związane z tematem (wyszukiwanie informacji, układanie zasad i rad),
układa zdania z czasownikami modalnymi.
c) Postawy
Uczeń:
potrafi poprawnie zachować się podczas czytania, mówienia, pracy w parze lub zespole i z nauczycielem,
harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem,
nie wstydzi się prezentować swoich wiadomości na forum klasy.
2. Metoda i forma pracy
Metoda: podejście komunikacyjne, praca z tekstem, pytania‑odpowiedzi, pogadanka, ćwiczebna
Forma: praca w parach, zespole i indywidualna
3. Środki dydaktyczne
Podręczniki
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel podaje temat i ogólny cel lekcji: „Będziecie czytać i mówić o prawach, zasadach i radach oraz powtórzycie wiadomości na temat czasowników modalnych. Będziecie wykonywać różne ćwiczenia pod kątem przygotowania do egzaminu maturalnego”. Sprawdza i ocenia plusami lub minusami pracę domową.
b) Faza realizacyjna
Rozgrzewka językowa. Nauczyciel pyta uczniów, jakie znają prawa, które są dobre, które wydają się im głupie, jakich rad udzielają, jakie słyszą itp. Uczniowie udzielają ustnych odpowiedzi.
Uczniowie wyjaśniają znaczenie i zasady użycia czasowników modalnych (must, have to, can). Nauczyciel podaje przykłady i uzupełnia ich wiedzę. Prosi uczniów o przetłumaczenie kilku zdań na język angielski.
Dyskusja. Uczniowie otwierają podręczniki na stronie 102. i czytają podane prawa oraz wyjaśniają je, wyrażają na ich temat swoje opinie oraz porównują z polskimi prawami.
Uczniowie łączą prawa z rysunkami i podają odpowiedzi ustnie.
Uczniowie czytają zdania z ćwiczenia 1., a nauczyciel wyjaśnia nowe słowa. Uczniowie podają inne prawa, które powinny być przestrzegane w tych miejscach.
Uczniowie układają pisemnie rady i zasady dotyczące podanych w ćwiczeniu 3. miejsc. Pracują w parach, a nauczyciel monitoruje ich pracę.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel ocenia aktywność wszystkich uczniów plusami i minusami. Zadaje też pracę domową. Przypomina o konieczności przyswojenia dziś poznanych wiadomości.
5. Bibliografia
Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002.
Pye D., Kryszewska H., Format vol. 1, Wydawnictwo MacMillan, Mikołów 2006.
6. Załączniki
Zadanie domowe
Naucz się poznanych dziś wiadomości.
Wykonaj pisemnie zadanie 5. ze strony 103. – odpowiedz na pytania.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Należy skupić się na ćwiczeniach związanych z czasownikami modalnymi. Po lekcji uczeń powinien znać słownictwo związane z prawami i zasadami (law, advice, rules, can, must etc.), najważniejsze informacje o czasownikach modalnych, zasady panujące w różnych krajach (również w Polsce).