Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Strategie uczenia się słownictwa

Cele lekcji

Ogólny cel lekcji:

Uczniowie doskonalą sprawność mówienia i czytania oraz poznają strategie uczenia się i zapamiętywania nowego słownictwa.

a) Wiadomości

Uczeń zna:

  • słownictwo związane z pracą,

  • wymowę i znaczenie nowych wyrazów,

  • strategie uczenia się i zapamiętywania słownictwa.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi posługiwać się wyrażeniami dotyczącymi pracy podczas lekcji, egzaminu maturalnego lub zawodowego oraz w rzeczywistej sytuacji życiowej,

  • stosuje strategie uczenia się słownictwa,

  • ćwiczy sprawność czytania i mówienia,

  • wykorzystuje posiadany zasób słów i wyrażeń do wypowiedzi w sytuacji rozmowy o pracy,

  • potrafi czytać ze zrozumieniem,

  • wykonuje ćwiczenia związane z tematem (tłumaczenie i wyjaśnianie nowych słów, wymowa nowych słów, stosowanie strategii w praktyce),

  • ćwiczy wymowę.

c) Postawy

Uczeń:

  • harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem,

  • nie obawia się prezentować swoich wiadomości na forum klasy.

2. Metoda i forma pracy

Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi, pogadanka, ćwiczebna, gramatyczno‑tłumaczeniowa

Forma: praca w parach, zespole i indywidualna

3. Środki dydaktyczne

Podręczniki, zeszyty

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel podaje temat i ogólny cel lekcji: „Poznacie strategie uczenia się i zapamiętywania słownictwa. Następnie będziecie czytać i rozmawiać o pracy. Będziecie wykonywać różne ćwiczenia pod kątem przygotowania do egzaminu maturalnego lub zawodowego”. Sprawdza i ocenia plusami lub minusami pracę domową.

b) Faza realizacyjna

  1. Rozgrzewka językowa. Nauczyciel pyta uczniów, jakie znają sposoby uczenia się i zapamiętywania słownictwa. Uczniowie odpowiadają ustnie, a nauczyciel zapisuje ich pomysły na tablicy.

  2. Uczniowie otwierają podręcznik na stronie 10., a nauczyciel opowiada im o pierwszej strategii – uczeniu się słów w grupach. Uczniowie zapoznają się ze słowami z ćwiczenia 1. oraz dopasowują do nich inne wyrazy związane z pracą. Jeśli nie znają wyrazów, korzystają ze słowników lub pomocy nauczyciela.

  3. Uczniowie poznają kolejną strategię – mapy słów. Następnie uzupełniają ćwiczenie 2. w podręczniku i dodają ustnie jak najwięcej słów związanych z tematem lekcji.

  4. Uczniowie poznają strategie par słów i słów o przeciwstawnym znaczeniu. Nauczyciel prosi o wyjaśnienie ich zasad po angielsku. Następnie uczniowie pisemnie wykonują ćwiczenia 3. i 4. na stronie 11.

  5. Nauczyciel dzieli uczniów na 5 grup (par) i prosi o przygotowanie przykładów zastosowania strategii uczenia się słownictwa z ćwiczenia 1. na stronie 11. Uczniowie pisemnie układają zdania ilustrujące znaczenie słów, piszą ich tłumaczenia, wyjaśnienia po angielsku, wskazują akcenty, rysują słowa. Nauczyciel monitoruje pracę uczniów, chodząc po klasie i sprawdzając postępy oraz wyjaśniając wątpliwości. Należy wykorzystać także pomysły uczniów na strategie uczenia się – uczniowie obrazują znaczenie słów, wykorzystując własne pomysły.

  6. Kilku uczniów głośno odczytuje swoje prace na forum klasy.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel ocenia aktywność wszystkich uczniów plusami i minusami. Zadaje też pracę domową. Przypomina o konieczności nauczenia się poznanych dziś wiadomości.

5. Bibliografia

  1. Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002.

  2. Taylor L., International Express Pre‑intermediate, Oxford University Press, Oxford 2006.

6. Załączniki

Zadanie domowe

  1. Wykonaj zadanie 2/11 – wytłumacz podane słowa na różne sposoby.

  2. Naucz się poznanych dzisiaj informacji.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Nauczyciel powinien zachęcić uczniów do podania jak największej liczby słów związanych z pracą i strategii ich uczenia się. Jeśli uczniowie nie mają pomysłów, należy przynieść im odpowiednie słownictwo np. związane z ich specjalnością. Można na poprzedniej lekcji zadać uczniom pracę domową - przygotowanie słownictwa. Po lekcji uczeń powinien znać słowa związane z pracą (full‑time, part‑time, overtime, flexitime, employee, employer, boss, job position itp.) oraz strategie uczenia się słownictwa (grupy słów, mapy słów, pary słów, przeciwieństwa, tłumaczenie, wyjaśnienie, akcent wyrazowy, rysowanie i inne pomysły nauczyciela i uczniów).

RrFBihny3r3mD

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 104.12 KB w języku polskim
RIjlgAtwVJM2y

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 21.00 KB w języku polskim