Strefowość klimatyczno-glebowa
Strefowość klimatyczno‑glebowa
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
potrafi zdefiniować pojęcie klimatu,
zna podział na strefy klimatyczno‑glebowe,
umie podać przykłady występowania danej strefy klimatyczno‑glebowej**.**
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi omówić cechy poszczególnych strefy klimatyczno‑glebowych,
umie sklasyfikować strefy klimatyczno‑glebowe.
2. Metoda i forma pracy
Pogadanka, opis, praca z całą klasą, praca indywidualna.
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik, karta pracy ucznia, kserokopie materiałów dla ucznia, atlas
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel przygotowuje środki dydaktyczne, podaje temat lekcji: Strefowość klimatyczno‑glebowa.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel podaje definicję klimatu, wymienia kryterium podziału na strefę klimatyczną: temperatura, wiatry i opady.
Nauczyciel wymienia nazwy stref klimatyczno‑glebowych. Charakteryzuje kolejno każdą strefę. Uczniowie, wykorzystując informacje z atlasu i podręcznika, dołączają się do dyskusji. Uczniowie rozwiązują zadanie z karty pracy ucznia (załącznik 1). Nauczyciel kontroluje pracę uczniów.
Nauczyciel, wykorzystując mapę „Strefy klimatyczne” w atlasie, wymienia obszary występowania danej strefy. Uczniowie w zeszytach notują, do jakiej strefy klimatyczno‑glebowej należy Polska i charakteryzują tę strefę.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel podsumowuje wyniki zadań uczniów, podaje treść zadania domowego (załącznik).
5. Bibliografia
Atlas geograficzny, Państwowe Przedsiębiorstwo Wydawnictw Kartograficznych im Eugeniusza Romer,a Warszawa – Wrocław 1990.
Flis J., Szkolny słownik geograficzny, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1985.
Modzelewska B., Piełowska E., Podstawy geografii fizycznej i geologii dla klasy I i II liceum ogólnokształcącego, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich, Toruń 1999.
Stankowski W., Geografia fizyczna z geologią, Podręcznik dla szkoły średniej, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1994.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
Załącznik 1.
Scharakteryzuj, wykorzystując informacje podane w atlasie i podręczniku, poszczególne strefy klimatyczno‑glebowe. Uzupełnij tabelę.
Tabela 1. Strefy klimatyczne
lp. | strefy klimatyczne | charakterystyka strefy |
1 | okołorównikowa | |
2 | zwrotnikowa | |
3 | podzwrotnikowa | |
4 | umiarkowana |
b) Zadanie domowe
Wykorzystując mapę „Strefy klimatyczne”, podaj zasięg każdej strefy.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak