Strefowość klimatyczno‑glebowa

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • potrafi zdefiniować pojęcie klimatu,

  • zna podział na strefy klimatyczno‑glebowe,

  • umie podać przykłady występowania danej strefy klimatyczno‑glebowej**.**

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi omówić cechy poszczególnych strefy klimatyczno‑glebowych,

  • umie sklasyfikować strefy klimatyczno‑glebowe.

2. Metoda i forma pracy

Pogadanka, opis, praca z całą klasą, praca indywidualna.

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik, karta pracy ucznia, kserokopie materiałów dla ucznia, atlas

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel przygotowuje środki dydaktyczne, podaje temat lekcji: Strefowość klimatyczno‑glebowa.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel podaje definicję klimatu, wymienia kryterium podziału na strefę klimatyczną: temperatura, wiatry i opady.

  2. Nauczyciel wymienia nazwy stref klimatyczno‑glebowych. Charakteryzuje kolejno każdą strefę. Uczniowie, wykorzystując informacje z atlasu i podręcznika, dołączają się do dyskusji. Uczniowie rozwiązują zadanie z karty pracy ucznia (załącznik 1). Nauczyciel kontroluje pracę uczniów.

  3. Nauczyciel, wykorzystując mapę „Strefy klimatyczne” w atlasie, wymienia obszary występowania danej strefy. Uczniowie w zeszytach notują, do jakiej strefy klimatyczno‑glebowej należy Polska i charakteryzują tę strefę.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel podsumowuje wyniki zadań uczniów, podaje treść zadania domowego (załącznik).

5. Bibliografia

  1. Atlas geograficzny, Państwowe Przedsiębiorstwo Wydawnictw Kartograficznych im Eugeniusza Romer,a Warszawa – Wrocław 1990.

  2. Flis J., Szkolny słownik geograficzny, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1985.

  3. Modzelewska B., Piełowska E., Podstawy geografii fizycznej i geologii dla klasy I i II liceum ogólnokształcącego, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich, Toruń 1999.

  4. Stankowski W., Geografia fizyczna z geologią, Podręcznik dla szkoły średniej, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1994.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

Załącznik 1.

Scharakteryzuj, wykorzystując informacje podane w atlasie i podręczniku, poszczególne strefy klimatyczno‑glebowe. Uzupełnij tabelę.

Tabela 1. Strefy klimatyczne

lp.

strefy klimatyczne

charakterystyka strefy

1

okołorównikowa

2

zwrotnikowa

3

podzwrotnikowa

4

umiarkowana

b) Zadanie domowe

Wykorzystując mapę „Strefy klimatyczne”, podaj zasięg każdej strefy.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R9Bx7spUiOctT

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 98.94 KB w języku polskim
R1PefbbM8XC2F

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 20.00 KB w języku polskim