Stres – czym jest i jak sobie z nim radzić?
Stres – czym jest i jak sobie z nim radzić?
Opis projektu edukacyjnego z wychowania fizycznego, III etap edukacyjny
–––––––––––––––––––––––––––––––––
Wymagania szczegółowe:
7. Edukacja zdrowotna. Uczeń:
7.4 omawia konstruktywne sposoby radzenia sobie z negatywnymi emocjami;
7.5 omawia sposoby redukowania nadmiernego stresu i radzenia sobie z nim w sposób konstruktywny;
Czas trwania projektu: 9 tygodni (wrzesień – pierwszy tydzień listopada)
Uczestnicy projektu:
realizatorzy – uczniowie klasy I
beneficjenci – wszyscy uczniowie
Cele projektu:
Uczeń: w zakresie wiadomości:
wie, czym są negatywne emocje
zna definicję stresu
wie, jak się objawia stres
zna główne stresory
wie, jakie są sposoby radzenia sobie ze stresem
w zakresie umiejętności:
rozróżnia pozytywne i negatywne emocje
radzi sobie w sytuacjach stresujących
jest w stanie przeciwdziałać objawom stresu
potrafi redukować nadmierny stres
radzi sobie z negatywnymi emocjami
w zakresie postaw:
jest świadomy, które emocje są pozytywne, a które nie
unika sytuacji stresogennych
redukuje stres w swojej codzienności
ma świadomość ile destrukcyjnych skutków mają negatywne emocje
wywiązuje się z powierzonych obowiązków
Liczba i wielkość zespołów uczniowskich: Projekt realizują uczniowie jednej klasy pierwszej lub chętni uczniowie z klas pierwszych (max. 26 osób). Uczniowie dobierają się w 3 zespoły zadaniowe.
Zasoby multimedialne:
prezentacja multimedialna: „Poznaj stres”
Zadania dla zespołów:
Zespół I:
Zorganizowanie spotkania z pedagogiem szkolnym na temat radzenia sobie
z negatywnymi emocjami (spotkanie odbędzie się podczas Szkolnego Tygodnia Walki ze Stresem).
Opracowanie regulaminu i zorganizowanie dla uczniów konkursu graficznego na komiks pt. „Jak radzę sobie ze stresem?” Przygotowanie dyplomów dla uczestników konkursu, wyłonienie laureatów oraz wręczenie dyplomów podczas Szkolnego tygodnia walki ze stresem.
Przygotowanie ekspozycji składającej się z komiksów zgłoszonych do konkursu, która będzie jednocześnie dekoracją podczas Szkolnego tygodnia walki ze stresem.
Opracowanie i przeprowadzenie podczas Szkolnego tygodnia walki ze stresem zestawu ćwiczeń relaksacyjnych.
Zespół II:
Wyszukanie w różnych dostępnych źródłach informacji dotyczących negatywnych emocji i stresu oraz konstruktywnego radzenia sobie z emocjami i stresem. Przygotowanie artykułów prasowych do specjalnego numeru gazetki szkolnej. Kolportowanie gazetki podczas Szkolnego Tygodnia Walki ze Stresem.
Zorganizowanie spotkania z psychologiem szkolnym (lub z poradni PPP) na temat sposobów radzenia sobie ze stresem (spotkanie odbędzie się podczas Szkolnego tygodnia walki ze stresem).
Opracowanie regulaminu i zorganizowanie dla uczniów konkursu na hasło przewodnie Szkolnego Tygodnia Walki ze Stresem. Przygotowanie dyplomów dla uczestników konkursu, wyłonienie laureatów oraz wręczenie dyplomów podczas Szkolnego tygodnia walki ze stresem.
Zorganizowanie dla uczniów testu mierzącego poziom stresu (test odbędzie się podczas Szkolnego tygodnia walki ze stresem).
Zespół III:
Opracowanie pięciu miniwykładów – 1. Co to jest stres? 2. Co to są negatywne emocje? 3. Stresory i ich rodzaje, 4. Objawy stresu, 5. Sposoby radzenia sobie ze stresem), które będą wygłaszane w każdym dniu Tygodnia Walki ze Stresem.
Opracowanie pięciu prezentacji multimedialnych do miniwykładów.
Przygotowanie opracowanych materiałów do umieszczenia na stronie internetowej szkoły.
Zadanie dla wszystkich zespołów:
Opracowanie programu Szkolnego Tygodnia Walki ze Stresem
Wstępny harmonogram działań:
Zadania | Odpowiedzialni | Czas/terminy |
| nauczyciel WF/ koordynator projektu | pierwszy tydzień września |
| nauczyciel WF/ koordynator projektu | drugi tydzień września 45 min |
| nauczyciel WF/ koordynator projektu nauczyciel WF/ koordynator projektu, zespoły zadaniowe | drugi tydzień września 45 min. trzeci tydzień września 45 min |
| nauczyciel WF/ koordynator projektu, zespoły zadaniowe nauczyciel WF/ koordynator projektu, zespoły zadaniowe nauczyciel WF/ koordynator projektu, zespoły zadaniowe | czwarty tydzień września – trzeci tydzień października czwarty tydzień października 3. listopada |
| nauczyciel WF/ koordynator projektu, zespoły zadaniowe | Pierwszy tydzień listopada |
Załączniki:
Materiały multimedialne
PREZENTACJA MULTIMEDIALNA: Szkolny Tydzień Walki ze Stresem