Stres – czym jest i jak sobie z nim radzić?

Opis projektu edukacyjnego z wychowania fizycznego, III etap edukacyjny

–––––––––––––––––––––––––––––––––

Wymagania szczegółowe:

7. Edukacja zdrowotna. Uczeń:

7.4 omawia konstruktywne sposoby radzenia sobie z negatywnymi emocjami;

7.5 omawia sposoby redukowania nadmiernego stresu i radzenia sobie z nim w sposób konstruktywny;

Czas trwania projektu: 9 tygodni (wrzesień – pierwszy tydzień listopada)

Uczestnicy projektu:

  • realizatorzy – uczniowie klasy I

  • beneficjenci – wszyscy uczniowie

Cele projektu:

Uczeń: w zakresie wiadomości:

  • wie, czym są negatywne emocje

  • zna definicję stresu

  • wie, jak się objawia stres

  • zna główne stresory

  • wie, jakie są sposoby radzenia sobie ze stresem

w zakresie umiejętności:

  • rozróżnia pozytywne i negatywne emocje

  • radzi sobie w sytuacjach stresujących

  • jest w stanie przeciwdziałać objawom stresu

  • potrafi redukować nadmierny stres

  • radzi sobie z negatywnymi emocjami

w zakresie postaw:

  • jest świadomy, które emocje są pozytywne, a które nie

  • unika sytuacji stresogennych

  • redukuje stres w swojej codzienności

  • ma świadomość ile destrukcyjnych skutków mają negatywne emocje

  • wywiązuje się z powierzonych obowiązków

Liczba i wielkość zespołów uczniowskich: Projekt realizują uczniowie jednej klasy pierwszej lub chętni uczniowie z klas pierwszych (max. 26 osób). Uczniowie dobierają się w 3 zespoły zadaniowe.

Zasoby multimedialne:

  1. prezentacja multimedialna: „Poznaj stres”

Zadania dla zespołów:

Zespół I:

  • Zorganizowanie spotkania z pedagogiem szkolnym na temat radzenia sobie
    z negatywnymi emocjami (spotkanie odbędzie się podczas Szkolnego Tygodnia Walki ze Stresem).

  • Opracowanie regulaminu i zorganizowanie dla uczniów konkursu graficznego na komiks pt. „Jak radzę sobie ze stresem?” Przygotowanie dyplomów dla uczestników konkursu, wyłonienie laureatów oraz wręczenie dyplomów podczas Szkolnego tygodnia walki ze stresem.

  • Przygotowanie ekspozycji składającej się z komiksów zgłoszonych do konkursu, która będzie jednocześnie dekoracją podczas Szkolnego tygodnia walki ze stresem.

  • Opracowanie i przeprowadzenie podczas Szkolnego tygodnia walki ze stresem zestawu ćwiczeń relaksacyjnych.

Zespół II:

  • Wyszukanie w różnych dostępnych źródłach informacji dotyczących negatywnych emocji i stresu oraz konstruktywnego radzenia sobie z emocjami i stresem. Przygotowanie artykułów prasowych do specjalnego numeru gazetki szkolnej. Kolportowanie gazetki podczas Szkolnego Tygodnia Walki ze Stresem.

  • Zorganizowanie spotkania z psychologiem szkolnym (lub z poradni PPP) na temat sposobów radzenia sobie ze stresem (spotkanie odbędzie się podczas Szkolnego tygodnia walki ze stresem).

  • Opracowanie regulaminu i zorganizowanie dla uczniów konkursu na hasło przewodnie Szkolnego Tygodnia Walki ze Stresem. Przygotowanie dyplomów dla uczestników konkursu, wyłonienie laureatów oraz wręczenie dyplomów podczas Szkolnego tygodnia walki ze stresem.

  • Zorganizowanie dla uczniów testu mierzącego poziom stresu (test odbędzie się podczas Szkolnego tygodnia walki ze stresem).

Zespół III:

  • Opracowanie pięciu miniwykładów – 1. Co to jest stres? 2. Co to są negatywne emocje? 3. Stresory i ich rodzaje, 4. Objawy stresu, 5. Sposoby radzenia sobie ze stresem), które będą wygłaszane w każdym dniu Tygodnia Walki ze Stresem.

  • Opracowanie pięciu prezentacji multimedialnych do miniwykładów.

  • Przygotowanie opracowanych materiałów do umieszczenia na stronie internetowej szkoły.

Zadanie dla wszystkich zespołów:

  • Opracowanie programu Szkolnego Tygodnia Walki ze Stresem

Wstępny harmonogram działań:

Zadania

Odpowiedzialni

Czas/terminy

  • Wybranie jednej klasy do projektu lub nabór chętnych uczniów z klas pierwszych.

nauczyciel WF/ koordynator projektu

pierwszy tydzień września

  • I spotkanie z grupą projektową

  • zajęcia w formie warsztatów, które mają na celu wprowadzenie młodzieży w pracę metodą projektu. Prowadzi je nauczyciel WF‑u, omawiając, czym jest metoda projektu, jakie zawiera elementy, jakie są jej poszczególne etapy, cele, tematy, sposoby gromadzenia informacji oraz formy prezentowania wyników itp.

nauczyciel WF/ koordynator projektu

drugi tydzień września

45 min

  • II spotkanie z grupą projektową

  • zajęcia warsztatowe z wykorzystaniem materiału multimedialnego (prezentacja multimedialna) wprowadzające uczniów w tematykę projektu. Nauczyciel wyjaśnia uczniom, że w szkole od wielu lat jest tradycja organizowania imprezy pt. Szkolny Tydzień Walki ze Stresem, który przygotowują uczniowie klasy pierwszej. Włącza prezentację i pokazuje uczniom, jak wyglądała impreza rok temu. Uczniowie sugerując się prezentacją lub nie opracowują tegoroczne obchody Szkolnego Tygodnia Walki ze Stresem.

  • III spotkanie z grupą projektową

  • opracowanie programu Szkolnego Tygodnia Walki ze Stresem

  • wyznaczenie celu i założeń projektu

  • ustalenie wstępnego harmonogramu działań

  • podział pracy w poszczególnych zespołach

  • pozyskanie szkolnego pedagoga i/lub psychologa do współpracy w projekcie

nauczyciel WF/ koordynator projektu

nauczyciel WF/ koordynator projektu, zespoły zadaniowe

drugi tydzień września

45 min.

trzeci tydzień września

45 min

  • Zespoły realizują swoje zadania (uczniowie konsultują się między sobą i z nauczycielem według ustalonych na I spotkaniu reguł)

  • Zespoły przygotowują Szkolny Tydzień Walki ze Stresem

  • Przeprowadzenie Szkolnego Tygodnia Walki ze Stresem – prezentowanie wyników projektu

nauczyciel WF/ koordynator projektu, zespoły zadaniowe

nauczyciel WF/ koordynator projektu, zespoły zadaniowe

nauczyciel WF/ koordynator projektu, zespoły zadaniowe

czwarty tydzień września – trzeci tydzień października

czwarty tydzień października

3. listopada
– Krajowy Dzień Walki ze Stresem

  • Podsumowanie projektu, ocena i samoocena uczestników

nauczyciel WF/ koordynator projektu, zespoły zadaniowe

Pierwszy tydzień listopada

Załączniki:

Materiały multimedialne

  1. PREZENTACJA MULTIMEDIALNA: Szkolny Tydzień Walki ze Stresem

Rgfo7f7PWq9nZ

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 95.50 KB w języku polskim
R3cRertcLrHd4

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 51.94 KB w języku polskim