Stress – ćwiczenia w słuchaniu
Stress – ćwiczenia w słuchaniu
Cele lekcji
Ogólny cel lekcji:
Celem lekcji jest doskonalenie sprawności słuchania i mówienia na temat stresu.
a) Wiadomości
Uczeń zna:
typowe zadania egzaminacyjne ze słuchania (test wielokrotnego wyboru),
strategie rozwiązywania zadań maturalnych,
słownictwo związane ze stresem.
b) Umiejętności
Uczeń:
wykonuje test wyboru (słuchanie ze zrozumieniem),
opisuje problemy związane ze stresem,
potrafi posługiwać się wyrażeniami dotyczącymi stresu,
potrafi posługiwać się informacjami związanymi ze stresem,
ćwiczy sprawność słuchania i mówienia,
wykorzystuje posiadany zasób słów i wyrażeń do wypowiedzi w sytuacji rozmowy o stresie,
potrafi zastosować poznane wiadomości w praktyce,
wykonuje ćwiczenia związane z tematem (test wyboru, odpowiada na pytania),
wyjaśnia znaczenie nowych słów.
c) Postawy
Uczeń:
harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem,
nie wstydzi się prezentować swoich wiadomości w obecności kolegów i nauczyciela.
2. Metoda i forma pracy
Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi, pogadanka, ćwiczenia przedmiotowe, audiolingwalna, praca z tekstem, personifikacja doświadczenia
Forma: praca w parach, zespole i indywidualna
3. Środki dydaktyczne
Podręczniki, płyta i odtwarzacz CD
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel podaje temat i ogólny cel lekcji: „Będziecie mówić i słuchać o stresie pod kątem przygotowania do egzaminu maturalnego”. Sprawdza i ocenia plusami lub minusami pracę domową.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel pyta jednego ucznia na ocenę.
Rozgrzewka językowa. Uczniowie ustnie odpowiadają na pytania nauczyciela związane ze stresem (What is stress? How do you cope with stress? What are results of stress? etc.). Pogadanka na temat stresu i jak sobie z nim radzić.
Uczniowie otwierają podręczniki na stronie 49. i czytają zadanie egzaminacyjne (ćwiczenie 1. ze strony 49.), a następnie część „Exam guide” i wyjaśniają ich treść (tłumaczą ją na język polski). Nauczyciel uzupełnia ich wiedzę i pomaga w zrozumieniu strategii rozwiązywania zadań na słuchanie (test wyboru).
Uczniowie czytają zadanie 2. i wprowadzają poznane strategie w życie, zgadując, jak dokończyć podane zdania.
Uczniowie słuchają nagrania i sprawdzają zgodność swoich przewidywań z prawdą.
Uczniowie wyjaśniają treść usłyszanego tekstu, odpowiadają na pytania nauczyciela (powinni skorzystać z zapisu nagrania ze strony 158.). Nauczyciel pomaga, wyjaśniając nowe słowa i inne niejasności.
Uczniowie podsumowują lekcję układając w parach pięć rad, jak walczyć ze stresem, np.
don’t take pills,
eat the right food,
eat healthy breakfast,
drink milk with honey to be calm,
drink tomato juice with cayenne pepper to learn easily.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel ocenia aktywność wszystkich uczniów plusami i minusami. Zadaje też pracę domową. Przypomina o konieczności przyswojenia dziś poznanych wiadomości.
5. Bibliografia
Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002.
Pye D., Kryszewska H., Format vol. 1, Wydawnictwo MacMillan, Mikołów 2006.
6. Załączniki
Zadanie domowe
Naucz się poznanych na lekcji wiadomości.
Znajdź inne rady, jak walczyć ze stresem, przetłumacz je i przynieś na następną lekcję.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Należy jak najwięcej czasu poświęcić na praktyczne rady dla uczniów – oni chętnie dowiedzą się, jak w praktyce walczyć ze stresem, będą zainteresowani tematem, co zwiększy ich motywację do nauki. Po lekcji uczeń powinien znać słownictwo związane ze stresem oraz najważniejsze informacje o tym problemie (jak walczyć ze stresem), typowe zadania egzaminacyjne (słuchanie, mówienie), strategie rozwiązywania typowych zadań egzaminacyjnych (test wyboru).