Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Stronniczy opis Jacka Soplicy

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

- zna fragmenty Pana Tadeusza,

- wie na czym polega stronniczość opisu Jacka Soplicy.

b) Umiejętności

Uczeń:

- wyszukuje odpowiednie fragmenty w epopei,

- wskazuje, jakich cech użył Gerwazy w opisie Jacka Soplicy.

2. Metoda i forma pracy

praca z tekstem

3. Środki dydaktyczne

A. Mickiewicz, Pan Tadeusz, ks. II (od w. 213)

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel prosi uczniów, aby własnymi słowami wyjaśnili znaczenie słowa „stronniczy”.

W odpowiedzi na pytanie pomocne będą określenia: „pełen emocji i uprzedzeń”, „kierujący się własnymi sympatiami”, „brak obiektywizmu”.

b) Faza realizacyjna

Nauczyciel prosi uczniów, aby odnaleźli w tekście fragment opisu Gerwazego dotyczącego Jacka Soplicy [ks. II, od w. 213] i czyta na głos ten fragment.

Nauczyciel prosi uczniów, aby określili, jaka jest opinia Gerwazego o młodym Jacku Soplicy. Uczniowie odpowiadają na pytania: Co decyduje o stronniczości Gerwazego? Komu i dlaczego Gerwazy opowiada dzieje rodziny Sopliców?

Uczniowie odszukują fragmenty zawierający te informacje i wspólnie z nauczycielem zastanawiają się, jak powinien wyglądać opis Gerwazego, żeby można go było uznać za obiektywny.

5. Bibliografia

A. Mickiewicz, Pan Tadeusz, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław, Kraków 1971, ks. II (od w. 213)

6. Załączniki

Zadanie domowe

Napisz obiektywną charakterystykę Jacka Soplicy.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

RwDYrCURbDEi9

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 87.76 KB w języku polskim
R131me9dWpAH9

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 13.50 KB w języku polskim