Stronniczy opis Jacka Soplicy
Stronniczy opis Jacka Soplicy
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
- zna fragmenty Pana Tadeusza,
- wie na czym polega stronniczość opisu Jacka Soplicy.
b) Umiejętności
Uczeń:
- wyszukuje odpowiednie fragmenty w epopei,
- wskazuje, jakich cech użył Gerwazy w opisie Jacka Soplicy.
2. Metoda i forma pracy
praca z tekstem
3. Środki dydaktyczne
A. Mickiewicz, Pan Tadeusz, ks. II (od w. 213)
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel prosi uczniów, aby własnymi słowami wyjaśnili znaczenie słowa „stronniczy”.
W odpowiedzi na pytanie pomocne będą określenia: „pełen emocji i uprzedzeń”, „kierujący się własnymi sympatiami”, „brak obiektywizmu”.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów, aby odnaleźli w tekście fragment opisu Gerwazego dotyczącego Jacka Soplicy [ks. II, od w. 213] i czyta na głos ten fragment.
Nauczyciel prosi uczniów, aby określili, jaka jest opinia Gerwazego o młodym Jacku Soplicy. Uczniowie odpowiadają na pytania: Co decyduje o stronniczości Gerwazego? Komu i dlaczego Gerwazy opowiada dzieje rodziny Sopliców?
Uczniowie odszukują fragmenty zawierający te informacje i wspólnie z nauczycielem zastanawiają się, jak powinien wyglądać opis Gerwazego, żeby można go było uznać za obiektywny.
5. Bibliografia
A. Mickiewicz, Pan Tadeusz, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław, Kraków 1971, ks. II (od w. 213)
6. Załączniki
Zadanie domowe
Napisz obiektywną charakterystykę Jacka Soplicy.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak