E-materiały do kształcenia zawodowego

Planowanie terapii

MED.13. Świadczenie usług w zakresie terapii zajęciowej - Terapeuta zajęciowy 325907

bg‑azure

Struktura planu terapii zajęciowej

PLANSZA INTERAKTYWNA

5

Spis treści

1

Planowanie terapii zajęciowej

RNl0Cryt5W60F1
Plansza pod tytułem Planowanie terapii zajęciowej. Na planszy znajduje się pięć punktów interaktywnych. Po kliknięciu punktu pojawia się ramka z tekstem i tożsamym z nim nagraniem audio. Na planszy są również cztery zdjęcia z podpisami.
  1. Planowanie terapii zajęciowej
    Przez pojęcie planowania rozumie się opracowanie planu postępowania z daną osobą. Polega ono na gruntownym przemyśleniu działań terapeutycznych, które mają być wykonane w ustalonych terminach, oraz na wskazaniu metod, technik i środków urzeczywistnienia tych działań z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb i możliwości uczestnika.
  2. Cechy dobrego planu
    Terapeuta zajęciowy podczas planowania pracy terapeutycznej powinien zwrócić uwagę na cechy charakterystyczne dla dobrego planu pracy. Zostały wymienione poniżej.
    • Celowość, dzięki której plan zawiera konkretne cele i zapewnia osiągnięcie pożądanych efektów.
    • Wykonalność, która oznacza, że plan jest jasny, przejrzysty i realny do zrealizowania.
    • Operatywność. Plan określa, co, gdzie i kiedy będzie realizowane.
    • Konkretność. Zadania wykazywane w planie są odpowiednio szczegółowe, a nie ogólnikowe.
    • Konsekwentność i kompletność. Plan jest ciągły i zawiera wszystkie niezbędne elementy.
    • Elastyczność i plastyczność. W planie jest uwzględniona możliwość dokonania modyfikacji w czasie jego realizacji, jeśli zajdzie taka konieczność.
    • Dostateczna szczegółowość, która zakłada, że plan zawiera dokładne informacje.
    • Terminowość. W planie są wyznaczone granice czasowe realizacji zadań.
    • Racjonalność. Plan jest oparty na aktualnych podstawach naukowych i prawnych w zakresie terapii zajęciowej.
    Zdjęcie do tego punktu przedstawia dzieci tworzące mapę myśli składającą się podpunktów i ilustracji.
  3. Rodzaje planów
    Terapeuta zajęciowy może dokumentować swoją pracę, korzystając z planów terapii, dziennych, tygodniowych, miesięcznych, półrocznych, rocznych. Planowanie terapii zajęciowej obejmuje na ogół rok, co oznacza, że najczęściej tworzone są właśnie roczne plany terapii zajęciowej. Jednak plany roczne powinny być uszczegółowione i w praktyce planowanie obejmuje również tworzenie miesięcznych planów terapii zajęciowej, a także ustalanie jeszcze bardziej drobiazgowych planów tygodniowych. Przybierają one postać tygodniowego rozkładu zajęć zgodnie z obowiązującym harmonogramem pracy w placówce.
    Zdjęcie do tego punktu przedstawia drewniane, kwadratowe klocki, na których znajdują się litery układające się w słowo plan.
  4. Scenariusz zajęć
    Scenariusz zajęć to szczegółowy plan konkretnych pojedynczych zajęć realizowanych przez terapeutę zajęciowego. Scenariusz ten pozwala terapeucie efektywnie przygotować się do prowadzenia zajęć. Warunkami opracowania wartościowego scenariusza zajęć są przede wszystkim:
    • wewnętrzne przekonanie terapeuty o potrzebie organizacji i o celowości sporządzania scenariuszy zajęć,
    • konkretyzacja celów określonych zajęć terapeutycznych,
    • świadomość konieczności stworzenia zwartego systemu działania poprzez odpowiedni dobór środków, metod, technik, form oraz określenie kolejności wykonywania czynności przez terapeutę i podopiecznego,
    • uwzględnianie zmian procesu terapeutycznego pozwalających podopiecznym rozszerzać stopniowo pole aktywności własnej, a terapeutom ulepszać jakość działania własnego oraz działania podopiecznych.
    Zdjęcie do tego punktu przedstawia notes, okulary, długopis i strzałki wskazujące na okrągłą tarczę.
  5. Ocena realizacji planu
    Realizacja planu zostaje objęta monitoringiem, który pomaga ocenić, czy prowadzone działania terapeutyczne umożliwiają podopiecznemu osiągnięcie założonych celów. Monitoring stosuje się więc po to, by określić, czy plan i wyznaczone cele są realizowane zgodnie z założeniami. Terapeuta zajęciowy prowadzi monitoring i w zależności od jego wyników może dokonywać modyfikacji w planie. Gdy plan zostanie zrealizowany, należy określić, czy zakładane cele zostały osiągnięte, a jeśli tak, to w jakim stopniu. Informacje o metodach ewaluacji należy zamieścić w planie. Plan powinien zostać udokumentowany.
    Zdjęcie do tego punktu przedstawia kartki z podpunktami oznaczonymi jako wykonane i długopis.
Planowanie terapii zajęciowej
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu, licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Aktywizacja uczestników terapii zajęciowej

RrFgDjuur6Tgt1
Plansza pod tytułem Aktywizacja uczestników terapii zajęciowej. Na planszy znajduje się pięć punktów interaktywnych. Po kliknięciu punktu pojawia się ramka z tekstem i z nagraniem dźwiękowym z nim tożsamym. Na planszy znajdują się cztery zdjęcia z podpisami.
  1. Aktywizacja to zespół działań mających na celu włączenie osób do udziału w różnych dziedzinach życia. Jest wyrazem czynnego trybu życia, chęci działania oraz sposobem leczenia wielu chorób i zaburzeń. Najważniejszy kierunek oddziaływań terapeutycznych to celowa, planowana, systematycznie prowadzona przez zespół terapeutyczny aktywizacja podopiecznego w sferach biopsychospołecznych.
  2. Aktywizacja fizyczna
    W ramach aktywizacji fizycznej terapia zajęciowa ma doprowadzić do przywrócenia funkcji utraconych w wyniku choroby lub do wyrobienia mechanizmów zastępczych, które pozwolą osobie z niepełnosprawnością na samodzielne wykonywanie czynności życiowych. Aktywizacja fizyczna polega na odpowiednim doborze zajęć terapeutycznych, prowadzonych wraz z rehabilitacją leczniczą.
    Zdjęcie do tego punktu przedstawia uśmiechnięte dziecko poruszające się na wózku inwalidzkim.
  3. Aktywizacja psychiczna
    W ramach aktywizacji psychicznej terapia zajęciowa ma za zadanie pomóc podopiecznemu w zaakceptowaniu swojej niepełnosprawności. Cel ten osiąga się przez odpowiednio dobraną oraz prowadzoną pracę. Dzięki niej osoba z niepełnosprawnością nabiera poczucia własnej wartości, odzyskuje wiarę w swe możliwości oraz buduje samoakceptację. W aktywizacji psychicznej ważnym elementem jest odwrócenie uwagi chorego od swojej niepełnosprawności i zainteresowanie go wykonaniem danych zadań.
    Zdjęcie do tego punktu przedstawia dwójkę starszych mężczyzn grających w szachy.
  4. Aktywizacja zawodowa
    W ramach aktywizacji zawodowej terapia zajęciowa ma za zadanie przygotowanie osoby z niepełnosprawnością do podjęcia pracy zawodowej lub do ewentualnego przekwalifikowania zawodowego. Jeszcze w trakcie leczenia i usprawniania należy zorientować się, jakiego rodzaju zainteresowania ma podopieczny, jaka jest jego wydolność fizyczna, a także określić poziom jego sprawności umysłowej. Poza psychofizycznymi predyspozycjami podopiecznego trzeba uwzględnić również sytuację na rynku pracy, zapotrzebowanie kadrowe w danych zawodach. W związku z tym istotną rolę odgrywa współpraca pomiędzy placówką prowadzącą terapię zajęciową a urzędami pracy, specjalistami do spraw zatrudnienia, zakładami pracy, w tym zakładami aktywizacji zawodowej, pracy chronionej i podobnymi miejscami.
    Zdjęcie do tego punktu przedstawia grupę ludzi siedzących w biurze. Dwie z osób unoszą ręce w geście przybicia piątki.
  5. Aktywizacja społeczna
    W ramach aktywizacji społecznej cele terapii zajęciowej to:
    • nauczenie podopiecznego nawiązywania kontaktów interpersonalnych,
    • nauczenie podopiecznego zasad współżycia z otoczeniem i wdrażanie go do ich przestrzegania,
    • rozwijanie aktywności życiowej podopiecznego,
    • udzielanie osobie z niepełnosprawnością pomocy w przystosowaniu się do odgrywania odmiennej roli społecznej w rodzinie, w miejscu pracy, do nowych form uczestnictwa w życiu społecznym.
    Wykonywanie zadań podnosi wartość osoby z niepełnosprawnością jako jednostki społecznej i otwiera nowe możliwości w życiu chorego.
    Zdjęcie pod tytułem aktywizacja społeczna przedstawia grupę ludzi stojących w kółku i składających ręce przed siebie w geście drużyny.
Aktywizacja uczestników terapii zajęciowej
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu, licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Struktura planu terapii zajęciowej

R10mWaKz2Jw0j1
Plansza pod tytułem “Struktura planu terapii zajęciowej”. Na planszy znajduje się pięć zdjęć z podpisami, a także punkty interaktywne, po kliknięciu których pojawia się ramka z tekstem oraz z tożsamym z nim nagraniem dźwiękowym.
  1. Struktura planu terapii zajęciowej
    Plan powinien mieć przejrzystą i czytelną konstrukcję, należy zadbać o to, by jego poszczególne punkty w jasny sposób odnosiły się do danych celów.
    W planie zawiera się informacje dotyczące:
    • doboru rodzajów, metod, technik i form służących realizacji celów działań terapeutycznych,
    • czasu realizacji poszczególnych punktów,
    • niezbędnych warunków, środków czy zasobów.
    W planie należy również podać informacje o zaangażowanych w jego realizację osobach, łącznie z terapeutą zajęciowym i podopiecznym, określić zakres ich działań, obowiązki i powinności, sposoby i częstotliwość komunikacji.
  2. Cele działań terapeutycznych
    Cele terapeutyczne:
    • pełnią kluczową funkcję w planowaniu organizacji procesu terapeutycznego,
    • dostarczają wskazówek dotyczących czasu terapii oraz doboru i układu treści,
    • stanowią o doborze środków, metod i technik terapii zajęciowej, które powinny być wykorzystane w toczącym się procesie terapeutycznym.
    Cele terapii zajęciowej w odniesieniu do poszczególnych osób powinny być zawsze określane indywidualnie. Wszystkie działania terapeuty muszą być dostosowane do sytuacji podopiecznego. Podejmując je, terapeuta uwzględnia zmniejszoną wydolność psychiczną podopiecznego, jego obniżoną sprawność fizyczną czy ograniczoną możliwość uczestniczenia w życiu społecznym i zawodowym. Określając cele terapii, terapeuta zajęciowy zwraca szczególną uwagę na to, by były one realne i możliwe do osiągnięcia przez aktywnie współpracującego podopiecznego.
    Grafika do tego punktu przedstawia tarczę łuczniczą i wbite w środek strzały.
  3. Działania terapeutyczne
    W terapii zajęciowej można korzystać z wielu metod i technik, które umożliwiają dotarcie do uczestników. Terapia zajęciowa daje każdej osobie szansę wyrażania siebie w dostępnej i indywidualnej formie aktywności. Wybierając rodzaj, metodę i technikę terapii zajęciowej, należy uwzględnić indywidualne uzdolnienia i możliwości podopiecznych, bowiem każda osoba jest inna, ma inne braki i deficyty. Dobór metod i technik terapii zajęciowej zależy od:
    • celu i zadań oddziaływań,
    • sytuacji podopiecznych, ich wieku, stopnia i rodzaju niepełnosprawności, potrzeb, możliwości i ograniczeń,
    • realnych warunków, w jakich odbywają się zajęcia, czy są to warsztaty terapii zajęciowej, czy też jest to dom pomocy społecznej lub inna placówka.
    Zdjęcie do tego punktu przedstawia terapeutkę i dziecko. Osoby malują farbami, siedząc na trawie.
  4. Formy terapii zajęciowej
    Zajęcia terapeutyczne mogą być przeprowadzane w różnej formie, indywidualnej, grupowej i zbiorowej. Elementami, które je różnicują są realizowane przez poszczególnych uczestników terapii zadania oraz sposób ich wykonania. Wybór formy zależy przede wszystkim od rodzaju zajęć, ale pod uwagę bierze się również poziom zaawansowania i sprawności danej osoby. W terapii najkorzystniejsze są zajęcia indywidualne, gdyż najłatwiej w nich o realizację określonych celów. Terapia grupowa stwarza natomiast możliwość obserwacji i naśladowania współuczestników terapii, a dzięki temu korzystania z dobrych wzorów. Ten typ terapii motywuje też do lepszego i szybszego wykonywania zadań.
    1. Forma indywidualna
      Osoba uczestnicząca w zajęciach w formie indywidualnej samodzielnie wykonuje zadania. Są one specjalnie wybrane i przygotowane dla uczestnika – mają korygować występujące u niego zaburzenia czy ograniczenia.
    2. Forma grupowa
      Kilka osób biorących udział w zajęciach w formie grupowej wykonuje różne bądź te same zadania. Organizacja zajęć grupowych jest łatwiejsza, gdy uczestniczą w nich grupy z podobnym rodzajem dysfunkcji i o zbliżonym poziomie sprawności.
    3. Forma zbiorowa
      Uczestnicy zajęć w formie zbiorowej wykonują to samo zadanie, w ten sam sposób, w tempie dostosowanym do własnych możliwości.
    Zdjęcie do tego punktu przedstawia trójkę ludzi, którzy siedzą przy sztalugach malarskich i malują.
  5. Częstotliwość zajęć terapeutycznych
    Częstotliwość oznacza liczbę powtórzeń zaplanowanych zajęć w określonej jednostce czasu. Częstotliwość wynika ze specyfiki pracy placówki, do której uczęszcza lub w której znajduje się podopieczny. Częstotliwość jest dostosowana indywidualnie do problemów, potrzeb i możliwości każdego uczestnika i każdej grupy zajęciowej. Zdjęcie do tego punktu przedstawia klepsydrę wypełnioną pisakiem, który spada w dół.
  6. Materiały, narzędzia, środki i pomoce dydaktyczne
    Istotną funkcję w realizacji planu terapii zajęciowej pełnią materiały, narzędzia, środki i pomoce dydaktyczne. Materiały są to tworzywa, produkty, substancje zużywalne niezbędne do przeprowadzenia zajęć lub przygotowania wytworu pracy. Narzędzia to przedmioty lub urządzenia potrzebne do wykonania czynności. Środki i pomoce dydaktyczne to oddziałujące na zmysły uczestników wszelkiego rodzaju przedmioty, których zadaniem jest ułatwienie poznawania rzeczywistości. Dzięki ich wykorzystaniu na zajęciach rośnie zainteresowanie i aktywność uczestników. Zdjęcie do tego punktu przedstawia przybory papiernicze takie jak nożyczki, ołówki, kredki, linijki, pędzle, mazaki, które umieszczone są w okrągłych organizerach.
Struktura planu terapii zajęciowej
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu, licencja: CC BY-SA 3.0.

Przykładowa struktura planu terapii zajęciowej

1

Rodzaj aktywizacji

Cele oddziaływań terapeutycznych

Działania terapeutyczne (rodzaje, metody, techniki terapii zajęciowej)

Formy zajęć (indywidualna/grupowa/zbiorowa)

Częstotliwość zajęć

Materiały, narzędzia, środki i pomoce dydaktyczne

Aktywizacja fizyczna

  • Usprawnienie małej motoryki

  • Poprawa precyzyjności ruchów rąk, dłoni i palców

  • Poprawa zdolności chwytnych ręki

  • Zmniejszenie napięcia mięśniowego rąk

Rodzaj: socjoterapia,
metoda: trening ruchowy,
technika: ćwiczenia kończyn górnych

Indywidualna

Dwa razy w tygodniu

  • Mozaika wtyczkowa

  • Klocki drewniane

  • Przeplatanka sznurkowa

  • Masa plastyczna

  • Piłeczki sensoryczne

Aktywizacja psychiczna

  • Wzrost samooceny

  • Nabycie umiejętności dostrzegania własnych zalet i mocnych stron

  • Poprawa nastroju

Rodzaj: arteterapia,
metoda: biblioterapia,
technika: czytanie opowiadania

Grupowa

Raz w tygodniu

  • Opowiadanie

  • Sentencje

  • Ilustracja

  • Kartki

  • Długopisy

  • Tablica magnetyczna

  • Markery suchościeralne

  • Magnesy

Aktywizacja społeczna

  • Zwiększenie zakresu i jakości kontaktów społecznych

  • Przeciwdziałanie izolacji i wycofywaniu się

  • Wyrabianie poczucia społecznej użyteczności

Rodzaj: ergoterapia,
metoda: ogrodnictwo,
technika: przesadzanie kwiatów

Zbiorowa

Raz w miesiącu

  • Kwiaty doniczkowe

  • Donice

  • Ziemia

  • Keramzyt

  • Łopatka do sadzenia i przesadzania roślin

  • Widełki ogrodowe

  • Rękawiczki

  • Fartuszek

  • Cerata

  • Worki na śmieci

  • Konewka

Aktywizacja zawodowa

  • Nauka obsługi kserokopiarki i drukarki biurowej

  • Nabycie umiejętności kopiowania, skanowania, drukowania dokumentów

  • Kształtowanie nawyków bezpiecznego korzystania z urządzeń biurowych

Rodzaj: ergoterapia,
metoda: zajęcia komputerowe,
technika: ćwiczenia w obsłudze kserokopiarki i drukarki biurowej

Indywidualna

Raz w miesiącu

  • Komputer z dostępem do Internetu

  • Kserokopiarka

  • Drukarka

  • Instrukcja obsługi kserokopiarki i drukarki biurowej

  • Papier do drukarki

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Planowanie współpracy z rodziną i środowiskiem

R1H25VfntiwSF1
Plansza pod tytułem Planowanie współpracy z rodziną i środowiskiem. Na planszy znajdują się dwa zdjęcia z podpisami oraz punkty interaktywne, po kliknięciu których pojawia się ramka z tekstem oraz z tożsamym z nim nagraniem dźwiękowym.
  1. Planowanie współpracy z rodziną i środowiskiem
    Życie osoby z niepełnosprawnością, a także jej rehabilitacja i terapia przebiegają w pewnym środowisku rodzinnym i społecznym. Kształt i struktura tego środowiska wpływają na skuteczność procesu usprawniania, integracji społecznej, a także na jakość życia tych ludzi. Współpraca z osobą z niepełnosprawnością, jej rodziną i środowiskiem ma na celu poprawę, wzmacnianie lub odzyskiwanie zdolności tej osoby do funkcjonowania w społeczeństwie oraz tworzenie warunków sprzyjających osiągnięciu przez nią celu, którym jest odgrywanie odpowiednich ról społecznych.
  2. Współpraca z rodziną
    Wpływ środowiska rodzinnego nie kończy się z chwilą przyjęcia osoby z niepełnosprawnością do placówki. Kontakty z domem rodzinnym podopiecznego dają wszechstronne korzyści. Dostarczają informacji o rodzaju, zakresie i sile dotychczasowych wpływów na podopiecznego oraz o jego potrzebach i trudnościach życiowych. Kontakty z domem rodzinnym uczestnika ułatwiają terapeutom zorientowanie się w metodach wychowawczych stosowanych w domu, stwarzają większe prawdopodobieństwo uzyskania akceptacji rodziców dla stosowanych w placówce oddziaływań terapeutycznych, a to z kolei zwiększa ich skuteczność. Ważną formą współdziałania z rodzicami jest ich uczestnictwo w imprezach organizowanych przez placówkę lub w tak zwanych zajęciach otwartych. Ta forma współpracy pozwala na aktywną obserwację własnego dziecka, członka rodziny na tle grupy i prowadzi do pełniejszej akceptacji osoby z niepełnosprawnością. Celem wspólnych, grupowych spotkań i zebrań z rodzicami powinno być wzajemne wspieranie się rodziców i terapeutów w procesie terapeutycznym.
    Zdjęcie do tego punktu przedstawia ojca i matkę, na której kolanach siedzi dziecko. Naprzeciwko rodziny siedzi terapeutka.
  3. Współpraca ze środowiskiem lokalnym
    Środowisko lokalne to grupa ludzi, którzy:
    • zamieszkują ograniczone i względnie izolowane terytorium,
    • mają i cenią wspólną tradycję, wartości i symbole, instytucje usługowe i kulturowe,
    • są świadomi jedności, odrębności i gotowości do wspólnego działania,
    • żyją w poczuciu przynależności i wewnętrznego bezpieczeństwa.
    Środowisko lokalne oznacza nie tylko zbiorowość społeczną zamieszkującą niewielki, względnie zamknięty obszar. Pojęcie to odnosi się także do całego systemu instytucji służących organizacji życia zbiorowego, takich jak fundacje, stowarzyszenia, placówki oświatowe, Kościół, samorząd lokalny, ośrodki pomocy społecznej, powiatowe centra pomocy rodzinie, powiatowe urzędy pracy, domy kultury i tym podobne.
    Zdjęcie do tego punktu przedstawia osobę mówiącą przy mównicy. Naprzeciwko niej siedzą ludzie.
Planowanie współpracy z rodziną i środowiskiem
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu, licencja: CC BY-SA 3.0.

Przykładowy zapis planu współpracy z rodziną w strukturze planu terapii zajęciowej

Cele oddziaływań terapeutycznych

Działania

Częstotliwość

  • Utrzymywanie kontaktów z rodziną podopiecznego

  • Zwiększenie wiedzy na temat metod pracy z dzieckiem z niepełnosprawnością

  • Aktywizowanie rodziców do prac na rzecz placówki

  • Podtrzymywanie dotychczasowych więzi rodzinnych

Prowadzenie cyklicznych spotkań z rodzicami, organizowanie konsultacji dla rodziców

Raz na dwa miesiące

Organizowanie imprez okolicznościowych na terenie placówki

Na bieżąco przez cały rok

Cele oddziaływań terapeutycznych:

  • Utrzymywanie kontaktów z rodziną podopiecznego.

  • Zwiększenie wiedzy na temat metod pracy z dzieckiem z niepełnosprawnością.

  • Aktywizowanie rodziców do prac na rzecz placówki.

  • Podtrzymywanie dotychczasowych więzi rodzinnych.

Działania i częstotliwość:

  • Prowadzenie cyklicznych spotkań z rodzicami, organizowanie konsultacji dla rodziców — raz na dwa miesiące.

  • Organizowanie imprez okolicznościowych na terenie placówki — na bieżąco przez cały rok.

Przykładowy zapis planu współpracy ze środowiskiem lokalnym w strukturze planu terapii zajęciowej

Cele oddziaływań terapeutycznych

Działania

Częstotliwość

  • Przygotowanie do życia w środowisku społecznym

  • Integracja ze środowiskiem lokalnym

  • Kształtowanie właściwych postaw społecznych

Współpraca z organizacjami społecznymi, stowarzyszeniami, fundacjami, placówkami oświatowymi, kulturalnymi, Kościołem, samorządem lokalnym itp.

Na bieżąco przez cały rok

Poradnictwo dla osób z niepełnosprawnością i ich rodzin

Na bieżąco przez cały rok

Cele oddziaływań terapeutycznych:

  • Przygotowanie do życia w środowisku społecznym.

  • Integracja ze środowiskiem lokalnym.

  • Kształtowanie właściwych postaw społecznych.

Działania i częstotliwość:

  • Współpraca z organizacjami społecznymi, stowarzyszeniami, fundacjami, placówkami oświatowymi, kulturalnymi, Kościołem, samorządem lokalnym i tym podobne — na bieżąco przez cały rok.

  • Poradnictwo dla osób z niepełnosprawnością i ich rodzin — Na bieżąco przez cały rok.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Miejsce na notatki

R1D23grs18Zn2

Powiązane ćwiczenia