Struktura zawodowa ludności Polski i świata

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna różne podziały ludności pod względem zawodowym – wg źródła utrzymania (zawodowo czynni/ bierni), wg wieku, wg sektora zatrudnienia,

  • zna główne sektory gospodaki,

  • rozumie fakt, że proporcje między poszczególnymi grupami wiekowymi ludzi związane są z fazami rozwoju demograficznego społeczeństw,

  • rozumie różnicę między współczynnikiem aktywności zawodowej a współczynnikiem zatrudnienia.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • analizować dynamikę zmian poziomu aktywności zawodowej w Polsce,

  • wyjaśnić przyczyny głównych zmian w strukturze zatrudnienia Polski w przeszłości,

  • ocenić aktualną strukturę zawodową w Polsce na tle innych państw świata,

  • wykazać związek między poziomem rozwoju społeczno‑gospodarczego państw a udziałem ludności zatrudnionej w poszczególnych sektorach gospodarki,

  • wyjaśnić znaczenie odsetka ludności z wykształceniem wyższym i poziomem analfabetyzmu jako mierników rozwoju społeczno‑gospodarczego państw.

c) Postawy

Uczeń:

  • współpracuje w grupie.

2. Metoda i forma pracy

Praca z podręcznikiem, praca w grupach jednolita.

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik, kartki z pytaniami.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Czynności organizacyjne – sprawdzenie listy obecności, zapisanie tematu lekcji na tablicy.

  2. Podanie celu lekcji i omówienie sposobu jej przeprowadzenia.

b) Faza realizacyjna

  1. Wprowadzenie podziałów ludności na świecie pod względem zawodowym wg różnych kryteriów (źródeł utrzymania, wieku i sektorów zatrudnienia). Szczególne zwrócenie uwagi na to, iż grupa ludności zawodowo czynnej obejmuje nie tylko osoby pracujące, ale też bezrobotne, gotowe do podjęcia pracy.

  2. Podział klasy na 5‑6 zespołów - każda grupa odpowiada na 6 pytań (wydrukowanych na karteczkach – załącznik 1) w oparciu o szczegółową analizę map i wykresów zamieszczonych w podręczniku.

  3. Po zakończeniu pracy w grupach, przedstawiciele każdego z zespołów odpowiadają na jedno pytanie. W tym czasie pozostałe grupy przysłuchują się i ewentualnie dodają swoje uwagi do wypowiedzi poprzedników.

c) Faza podsumowująca

  1. Zapisanie głównych wniosków z odpowiedzi wszystkich grup.

  2. Uczniowie rozpoznają na podstawie danych państwo, którego one dotyczą.
    Belgia, Ukraina, Chiny, Australia, Hiszpania, Indonezja, Niger
    % ludności utrzymującej się z rolnictwa:
    a) poniżej 10 % - ................................
    b) 10‑30 % - .......................................
    c) powyżej 30 % - ...............................

5. Bibliografia

J. Kop, M. Kucharska, E. Szkurłat, Geografia społeczno‑ekonomiczna, PWN, Warszawa 2003.

6. Załączniki

Załącznik 1.

W oparciu o rysunki znajdujące się w temacie 4 podręcznika – Przemiany w strukturze zatrudnienia ludności na świecie i w Polsce, odpowiedz na pytania:

  1. Podaj prawidłowości dotyczące proporcji między liczebnością ludności przedprodukcyjnej, produkcyjnej i poprodukcyjnej w różnych krajach.

  2. Wyjaśnij o czym może świadczyć struktura zawodowa ludności wg sektorów w poszczególnych krajach. Uzasadnij swoją odpowiedź.

  3. Dokonaj podziału państw na 3 różniące się strukturą zawodową grupy.

  4. Oceń aktualną strukturę zawodową ludności Polski na tle innych państw.

  5. Wyjaśnij możliwe przyczyny zmian w strukturze zawodowej ludności w Polsce w przeszłości.

  6. Czy ilość ludności rolniczej może być miernikiem rozwoju gospodarczego państw ? Uzasadnij swoją odpowiedź. Zaproponuj inne mierniki uwzględniając ich wady i zalety.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R1GyTnYGzjA00

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 114.11 KB w języku polskim
RavZNIdcAfmCY

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 21.00 KB w języku polskim