Struktura zawodowa ludności Polski i świata
Struktura zawodowa ludności Polski i świata
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna różne podziały ludności pod względem zawodowym – wg źródła utrzymania (zawodowo czynni/ bierni), wg wieku, wg sektora zatrudnienia,
zna główne sektory gospodaki,
rozumie fakt, że proporcje między poszczególnymi grupami wiekowymi ludzi związane są z fazami rozwoju demograficznego społeczeństw,
rozumie różnicę między współczynnikiem aktywności zawodowej a współczynnikiem zatrudnienia.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
analizować dynamikę zmian poziomu aktywności zawodowej w Polsce,
wyjaśnić przyczyny głównych zmian w strukturze zatrudnienia Polski w przeszłości,
ocenić aktualną strukturę zawodową w Polsce na tle innych państw świata,
wykazać związek między poziomem rozwoju społeczno‑gospodarczego państw a udziałem ludności zatrudnionej w poszczególnych sektorach gospodarki,
wyjaśnić znaczenie odsetka ludności z wykształceniem wyższym i poziomem analfabetyzmu jako mierników rozwoju społeczno‑gospodarczego państw.
c) Postawy
Uczeń:
współpracuje w grupie.
2. Metoda i forma pracy
Praca z podręcznikiem, praca w grupach jednolita.
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik, kartki z pytaniami.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Czynności organizacyjne – sprawdzenie listy obecności, zapisanie tematu lekcji na tablicy.
Podanie celu lekcji i omówienie sposobu jej przeprowadzenia.
b) Faza realizacyjna
Wprowadzenie podziałów ludności na świecie pod względem zawodowym wg różnych kryteriów (źródeł utrzymania, wieku i sektorów zatrudnienia). Szczególne zwrócenie uwagi na to, iż grupa ludności zawodowo czynnej obejmuje nie tylko osoby pracujące, ale też bezrobotne, gotowe do podjęcia pracy.
Podział klasy na 5‑6 zespołów - każda grupa odpowiada na 6 pytań (wydrukowanych na karteczkach – załącznik 1) w oparciu o szczegółową analizę map i wykresów zamieszczonych w podręczniku.
Po zakończeniu pracy w grupach, przedstawiciele każdego z zespołów odpowiadają na jedno pytanie. W tym czasie pozostałe grupy przysłuchują się i ewentualnie dodają swoje uwagi do wypowiedzi poprzedników.
c) Faza podsumowująca
Zapisanie głównych wniosków z odpowiedzi wszystkich grup.
Uczniowie rozpoznają na podstawie danych państwo, którego one dotyczą.
Belgia, Ukraina, Chiny, Australia, Hiszpania, Indonezja, Niger
% ludności utrzymującej się z rolnictwa:
a) poniżej 10 % - ................................
b) 10‑30 % - .......................................
c) powyżej 30 % - ...............................
5. Bibliografia
J. Kop, M. Kucharska, E. Szkurłat, Geografia społeczno‑ekonomiczna, PWN, Warszawa 2003.
6. Załączniki
Załącznik 1.
W oparciu o rysunki znajdujące się w temacie 4 podręcznika – Przemiany w strukturze zatrudnienia ludności na świecie i w Polsce, odpowiedz na pytania:
Podaj prawidłowości dotyczące proporcji między liczebnością ludności przedprodukcyjnej, produkcyjnej i poprodukcyjnej w różnych krajach.
Wyjaśnij o czym może świadczyć struktura zawodowa ludności wg sektorów w poszczególnych krajach. Uzasadnij swoją odpowiedź.
Dokonaj podziału państw na 3 różniące się strukturą zawodową grupy.
Oceń aktualną strukturę zawodową ludności Polski na tle innych państw.
Wyjaśnij możliwe przyczyny zmian w strukturze zawodowej ludności w Polsce w przeszłości.
Czy ilość ludności rolniczej może być miernikiem rozwoju gospodarczego państw ? Uzasadnij swoją odpowiedź. Zaproponuj inne mierniki uwzględniając ich wady i zalety.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak