Struktury polityczne współczesnego państwa
Struktury polityczne współczesnego państwa
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna podział na struktury polityczne we współczesnym państwie,
wie, dlaczego partie polityczne należą do struktur politycznych współczesnego państwa,
rozumie, na czym polega system partyjny w państwie.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
wyjaśnić, na czym polega pluralizm polityczny.
wyjaśnić, na czym polega monizm polityczny,
omówić funkcje partii politycznych we współczesnym państwie,
omówić najważniejsze rodzaje systemów partyjnych,
wyjaśnić, czym są grupy interesu.
2. Metoda i forma pracy
Burza mózgów, wykład, praca z całą klasą.
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik do WOS‑u
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel tłumaczy uczniom, czym różni się pluralizm i monizm polityczny we współczesnym państwie. Przy okazji omawiania pluralizmu politycznego nauczyciel tłumaczy uczniom pojęcie neokorporatyzmu
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel wyjaśnia uczniom, czym są struktury polityczne we współczesnych państwach. Informuje, że do struktur politycznych zaliczamy partie polityczne oraz grupy interesu.
Podczas omawiania przez nauczyciela partii politycznych jako jednych ze struktur politycznych państwa, nauczyciel prezentuje uczniom różne rodzaje partii politycznych oraz tłumaczy pojęcie „partia polityczna”.
Uczniowie dyskutują z nauczycielem o funkcjach partii. Zastanawiają się, jakie funkcje pełnią partie polityczne w społeczeństwie i czy istnienie partii politycznych jest gwarantem demokratycznego ustroju w państwie.
Nauczyciel tłumaczy uczniom, co to jest system partyjny, jaka jest istota systemu partyjnego, oraz jakie funkcje pełni system partyjny.
Nauczyciel mówi, jakie systemy najczęściej występują w państwie, szczególnie zwracając uwagę na systemy: jednopartyjne, dwupartyjne i wielopartyjne. Nauczyciel nakreśla różnice zachodzące pomiędzy tymi systemami oraz różnice zachodzące w różnych krajach, które mają ten sam system partyjny.
Nauczyciel mówi o istnieniu w społeczeństwach tzw. grup interesu, które są po prostu pewnymi grupami społecznymi, mającymi odrębne interesy.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel mówi, jakie wyróżniamy rodzaje grup interesu (ekonomiczne i nieekonomiczne). Nakreśla różnice pomiędzy tymi grupami interesu.
Nauczyciel zadaje uczniom pracę domową.
5. Bibliografia
K. A.Wojtaszczyk, Kompendium wiedzy o państwie współczesnym, Wydawnictwo LIBER, Warszawa 1998, s. 91‑101.
6. Załączniki
Zadanie domowe
Uczniowie w domu mają za zadanie zastanowić się, czy w Polsce możliwe jest, aby bez zmiany konstytucji w parlamencie zasiadała reprezentacja jedynie dwóch partii, jak to ma miejsce w systemach dwupartyjnych.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak