Studium przypadku: Określenie wymaganych kompetencji
Opis zdarzenia
Tło (np. opis firmy, produktu, zdarzeń)
Firma call center zatrudniająca około 30 pracowników rozwija swoją działalność i poszukuje nowego managera. Właściciele zakładają, że osoba ta będzie w dużej mierze odpowiadać za prowadzenie firmy, a w przypadku otwarcia w przyszłości nowego oddziału, przejmie zarządzanie nim. W celu zatrudnienia managera niezbędne jest przeprowadzenie rekrutacji i wybór możliwie najlepszego kandydata, za co odpowiada pracownik działu zasobów ludzkich.
Problem – wyzwanie (np. co się wydarzyło, jaki jest problem, jakie wyzwanie stoi przed przedsiębiorstwem‑bohaterami)
W celu przygotowania rekrutacji pracownik działu zasobów ludzkich musi określić profil pożądanego kandydata, scharakteryzować wymagane doświadczenie, jego cechy i kompetencje. Pod uwagę należy przede wszystkim wziąć jego obowiązki, które właściciele firmy opisują jako:
współpraca z klientami – zarówno ich pozyskanie jak i realizacja współpracy,
zarządzanie pracownikami – zatrudnianie, zwalnianie, określanie wynagrodzeń i nagród,
odpowiedzialność przed właścicielami firmy za podejmowane działania.
Na tej podstawie rekruter musi określić pożądane kompetencje kandydata.
Działania przyjęte przez firmę/ bohatera (efekt)
Rekruter dokonał określenia kompetencji z uwzględnieniem ich podziału dla poszczególnych grup, z którymi manager będzie współpracował. Należy wskazać, że kompetencje te mogą być nazwane w inny sposób, a ich lista może być uzupełniona o inne i bardziej szczegółowe.
Określone kompetencje/ umiejętności to:
1. Klienci:
a. wiedza z zakresu działalności branży call center (jakie są ceny takich usług, kto ich potrzebuje),
b. umiejętności interpersonalne (nawiązywanie kontaktów, słuchanie ze zrozumieniem i prowadzenie dialogu, nastawienie na szukanie rozwiązań korzystnych dla klienta i firmy),
c. prowadzenie negocjacji (określanie warunków współpracy, takich jak cena usługi i jej argumentowanie, określanie różnych ścieżek rozwoju negocjacji i przewidywanie dzięki nim wariantów usług dostosowanych do klienta),
d. zarządzanie i organizacja pracy (określanie realnych do osiągnięcia celów i sposobu w jaki zostaną one zrealizowane, logiczne myślenie o czynach i ich możliwych konsekwencjach, planowanie harmonogramu zadań).
2. Pracownicy:
a. wiedza z zakresu zadań pracowników (co robią, jakie problemy spotykają ich na co dzień),
b. obiektywna ocena zdarzeń i postępowań pracowników,
c. umiejętne motywowanie np. jako adekwatne dodatkowe wynagrodzenie,
d. umiejętności interpersonalne, zarządzanie i organizacja pracy.
3. Właściciele:
a. wiedza z zakresu finansów przedsiębiorstw i prawa związanego z zatrudnianiem pracowników czy ochrony danych osobowych,
b. odpowiedzialność,
c. umiejętności interpersonalne, zarządzanie i organizacja pracy.
Na podstawie powyższej listy rekruter opracował ogłoszenie na dane stanowisko i przeprowadzał rekrutację.
Pomimo długo trwającej rekrutacji nie udało się znaleźć idealnego kandydata, co jednak jest częstym zjawiskiem. Wybrana została osoba o możliwie jak najbardziej zbliżonych kompetencjach do wymaganych i określono szkolenia jakie powinna przejść, aby dobrze realizować swoje zadania.
Pytania pomocnicze do dyskusji
Jak uczniowie wyobrażają sobie takiego managera - jak wygląda, jak się ubiera, jak się zachowuje?
Jak wygląda współpraca z klientami? Jakie kompetencje są w niej wymagane?
Jaki wyglądają codzienne zadania w kierowaniu pracownikami? Jakie kompetencje są wymagane przy zarządzaniu nimi?
Jak powinny wyglądać relacje pomiędzy managerem a właścicielami firmy?
Jak powinny wyglądać relacje pomiędzy managerem a właścicielami firmy?
Fundacja Warszawski Instytut Bankowości
Jesteśmy organizatorem jednego z największych programów pozaformalnej edukacji ekonomicznej w Europie - Bankowcy dla Edukacji. Realizujemy kilkanaście projektów edukacyjnych skierowanych m.in. do uczniów i nauczycieli. Każdego roku, poprzez nasze bezpłatne projekty edukacyjne, docieramy do kilkuset tysięcy uczniów w całej Polsce, współpracując z kilkoma tysiącami nauczycieli.
Od 1 stycznia 2023 r. realizujmy projekt wpierający nauczycieli przedmiotu biznes i zarządzanie - szczegółowe informacje dostępne są na www.BiznesiZarzadzanie.pl