Studium przypadku: Prawidłowe określanie celów
Opis zdarzenia
Tło (np. opis firmy, produktu, zdarzeń)
Kajetan, uczeń przedostatniej klasy liceum, staje przed ważnym wyzwaniem związanym z określeniem swojej dalszej ścieżki edukacji i pracy zawodowej. Ze względu na zainteresowania rozważa pójście na studia związane z biznesem międzynarodowym. Chcąc spełnić marzenia określa swój życiowy cel na niedaleką przyszłość - skończyć studia na uniwersytecie.
Problem – wyzwanie (np. co się wydarzyło, jaki jest problem, jakie wyzwanie stoi przed przedsiębiorstwem – bohaterami)
Po rozmowie ze znajomymi Kajetan zauważa, że nie potrafi wskazać odpowiedzi na najprostsze pytania dotyczące osiągnięcia tego celu - na jaki uniwersytet pójdzie, co zrobi żeby się na niego dostać, czy to jest w ogóle możliwe itp. Sprawia to, że zaczyna mieć wątpliwości i zaczyna się zniechęcać przez wiele niewiadomych. Starając się rozwiązać problem, postanawia zanotować na kartce swój cel i odpowiedzi na pojawiające się pytania. Zakłada, że pomoże mu to w jego osiągnięciu.
Działania przyjęte przez firmę/ bohatera (efekt)
Kajetan zanotował na kartce swój cel i odpowiedział na najważniejsze pytania dokonując dookreśleń wskazanych poniżej:
Skończy studia na specjalizacji biznes międzynarodowy lub handel zagraniczny, aby było to zgodne z jego zainteresowaniami, ponieważ inaczej nie będzie to miało dla niego sensu.
Skończy studia z wynikiem co najmniej bardzo dobrym - aby mieć większe szanse na rynku pracy i zmusić się do rzetelnego przyswajania wiedzy. Jednocześnie, znając swoje niedoskonałości, nie wskazuje na ukończenie studiów z wyróżnieniem, ponieważ wie, że to może być poza jego zasięgiem i jedynie zniechęci go do pracy. Zakładany bardzo dobry wynik jest natomiast zarówno osiągalny, jak i ambitny.
Rozpocznie studia od razu po zdaniu matury i ukończy je przed osiągnięciem 27. roku życia - aby móc zająć się pracą zawodową i mieć więcej czasu na życie osobiste, nie myśląc już o formalnej edukacji.
Rozważając nad swoimi notatkami, Kajetan wskazał w jednym zdaniu swój cel przez dookreślenie tego, który już opracował. Tym razem zanotował, że jego celem jest: ukończyć przed 27. urodzinami, z wynikiem co najmniej bardzo dobrym, studia na specjalizacji biznes międzynarodowy lub handel zagraniczny. Kartkę z nim zawiesił nad biurkiem, aby pamiętać o postanowieniu.
Pytania pomocnicze do dyskusji
Czy cel jest konkretny i zrozumiały? Czy skończenie studiów na kierunku biologicznym będą osiągnięciem określonego celu „skończyć studia na uniwersytecie”?
Czy żeby dostać się na studia trzeba zrealizować jakiś pośredni cel związany np. ze zdaniem matury? Czy jego określenie pomoże w osiągnięciu życiowego celu?
Czy warto określić kiedy cel zostanie zrealizowany, aby nie odkładać go cały czas na później?
Jak zmienić określony przez Kajetana cel, aby był konkretny, realny i mierzalny?
Fundacja Warszawski Instytut Bankowości
Jesteśmy organizatorem jednego z największych programów pozaformalnej edukacji ekonomicznej w Europie - Bankowcy dla Edukacji. Realizujemy kilkanaście projektów edukacyjnych skierowanych m.in. do uczniów i nauczycieli. Każdego roku, poprzez nasze bezpłatne projekty edukacyjne, docieramy do kilkuset tysięcy uczniów w całej Polsce, współpracując z kilkoma tysiącami nauczycieli.
Od 1 stycznia 2023 r. realizujmy projekt wpierający nauczycieli przedmiotu biznes i zarządzanie - szczegółowe informacje dostępne są na www.BiznesiZarzadzanie.pl