Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor/autorka

Ewa Rogowska

1. Etap edukacyjny i klasa

szkoła podstawowa - klasa VII

2. Przedmiot

informatyka

3. Temat zajęć

Stwórz własny świat dla Reeborga.

4. Czas trwania zajęć

45 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

Jest to bardzo interesująca platforma, dzięki której uczniowie mogą w naturalny sposób przejść od programowania blokowego do programowania tekstowego w Phytonie. Uczniowie sterują robotem na ekranie co jest umiejętnością zapisaną w podstawie programowej.I.2.3 (uczeń formułuje i zapisuje w postaci algorytmów polecenia składające się na sterowanie robotem lub obiektem na ekranie).

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

Jest to oprogramowanie OpenSource dostępne dla każdego za darmo . Dzięki któremu uczniowie mogą samodzielnie przejść lub wykonać grę, której główną postacią jest robot Reeborg. Platforma daje możliwość poznania języków programowania takich jak: Python, Javascript. Praca odbywa się w dwóch trybach, tj. blokowym (Blockly) i tekstowym (Python). Dzięki temu serwisowi uczniowie nabierają umiejętności i odwagi do tworzenia własnych programów.

7. Cel ogólny zajęć

  • wprowadzenie do programowania w języku Python

  • rozwijanie logicznego myślenia

  • rozwiązywanie problemów i podejmowanie decyzji z wykorzystaniem komputera z zastosowaniem podejścia algorytmicznego

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. Uczeń potrafi sterować robotem przy użyciu właściwych poleceń.

  2. Uczeń tworzy własny świat w Świecie Reeborga.

  3. Uczeń rozwija wyobraźnię twórczą przy tworzeniu własnych projektów

  4. Uczeń wykorzystuje kreatywność na drodze rozwiązywania problemów.

9. Metody i formy pracy

  • pokaz z elementami wykładu

  • praca na komputerze

  • praca indywidualna uczniów w formie ćwiczeń praktycznych

10. Środki dydaktyczne

11. Wymagania w zakresie technologii

  • zestaw komputerowy lub tablet

  • dostęp do internetu

  • platforma Teams

12. Przebieg zajęć

  • Aktywność 1

    • Temat: FAZA WPROWADZAJĄCA

    • Czas trwania: 5 min

    • Opis aktywności:

      1. Rozpoczęcie spotakania na MS Teams.

      2. Powitanie uczestniików i pobranie listy obecności.

      3. Podanie tematu i celu lekcji.

      4. Udostępnienie na czacie linku do strony http://robot.abixedukacja.eu/?lang=pl-en&mode=blockly-py

      5. Uczniowie wykonuja podstawowe czynności, takie jak: ustawienie języka, rodzaj programowania - Blockly (Py).

      6. Przypomnienie uczniom podstawowych komend w Świecie Reeborga tj. move, turn left, put, take, repeat.

  • Aktywność 2

    • Temat: FAZA REALIZACYJNA

    • Czas trwania: 30

    • Opis aktywności:

      1. Nauczyciel pokazuje w jaki sposób tworzy się nowy świat w Świecie Reeborga. wyswietla prezentację tworzenia świata https://moje.epodreczniki.pl/b/anonymous/PoMQhJp0a/yhUCwcgT

      2. Uczniowie wybierają język, ustawiają wymiary świata, okreslają cel gry.

      3. Uczniowie wybierają wygląd postaci, dodają elementy na planszy. 

      4. Wskazują cel do którego na dojść robot.

      5. Zapisują grę na komputerze do dalszej edycji.

  • Aktywność 3

    • Temat: FAZA PODSUMOWUJĄCA

    • Czas trwania: 8

    • Opis aktywności:

      1. Uczniowie przesyłają do nauczyciela pliki ze stworzon ymi światami.

      2. Nauczyciel omawia stworzone światy.

      3. Chętni uczniowie wymieniają się swoimi światami

      4. Podsumowanie lekcji.

      5. Uczniowie wypełniaja krótką ankietę ewaluacyjną zamieszczoną pod linkiem: Ankieta

  • Aktywność 4

    • Temat: FAZA KOŃCOWA

    • Czas trwania: 2

    • Opis aktywności:

      1. Podziękowanie i pożegnanie uczniów.

      2. Zakończenie zajęć.

13. Sposób ewaluacji zajęć

  1. Ankieta w MS Forms dostępna pod linkiem: Ankieta

  2. Zaangażowanie uczniów

  3. Wysłane pliki ze światami uczniów.

14. Licencja

CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

16. Materiały pomocnicze

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Nie

18. Forma prowadzenia zajęć