Stworzenie świata według artystów
Wyobraźcie sobie, że wybieracie się na spotkanie ze sztuką poświęconą stworzeniu świata. Artyści: poeta, rysownik, malarz i rzeźbiarz zaprezentują wam swoje prace. Przygotujcie pytania, jakie zadacie autorom poszczególnych dzieł. Ułóżcie pytania wstępne, zanim zapoznacie się z przedmiotem swojej pracy. Zapiszcie je tutaj lub w zeszycie.
grupa I – poezja,
grupa II – rysunek,
grupa III – malarstwo,
grupa IV – rzeźba.
Podczas pracy w grupach nad jednym z dzieł, zapisując dalsze pytania, możecie się koncentrować m.in. na:
temacie dzieła,
głównej myśli zawartej w dziele,
wrażeniach i emocjach odbiorcy,
artystycznych środkach wyrazu.
I. SPOTKANIE Z POEZJĄ
Początek prac stworzeniaNawet nitki, nawet mgiełki
ani morza,
ani jednej w nim kropelki
nic nie było.
Nawet tego, że się śniło,
też nie było.
Tylko Pan Bóg wielki, mocny,
miłosierny, cichy, dobry.
I wyciągnął ręce swe,
i powiedział: „Chcę,
by z niczego,
jak z ziarenka, jak z kropelki
świat był wielki”.I powoli, taki dobry, taki piękny –
stawał się.
II. SPOTKANIE Z RYSUNKIEM
Wymieńcie się z grupą sąsiednią pytaniami do artysty. Przygotujcie odpowiedzi na przygotowane przez grupę sąsiednią pytania do jednego z artystów.
Podzielcie się swoimi wrażeniami i emocjami po spotkaniu ze sztuką.
Poszukaj w internecie przykładów innych dzieł przedstawiających biblijne stworzenie świata: wierszy, obrazów, rysunków lub rzeźb. Ułóż opis jednego z nich. Możesz to zrobić tutaj lub w zeszycie.
Zapytano pewnego razu Auguste’a RodinaAuguste’a Rodina o to, jak powstaje rzeźba, która jest dziełem sztuki.
– Bardzo prosto – odpowiedział rzeźbiarz. – Trzeba wziąć kawał marmuru i odrąbać wszystko, co w nim niepotrzebne.