Styl naukowy i popularnonaukowy – różnice i podobieństwa
Styl naukowy i popularnonaukowy – różnice i podobieństwa
Cele lekcji
Wiadomości
Uczeń:
zna wyznaczniki stylu naukowego i popularnonaukowego,
zna różnice językowe obu stylów.
Umiejętności
Uczeń:
rozpoznaje styl naukowy i popularnonaukowy,
potrafi odnaleźć potrzebne mu w tekście informacje.
Metoda i forma pracy
Podająca, zajęć praktycznych, indywidualna.
Środki dydaktyczne
Podręczniki do historii lub biologii, wybrany przez nauczyciela fragment tekstu naukowego.
Przebieg lekcji
Faza przygotowawcza
Nauczyciel informuje uczniów o temacie lekcji
Faza realizacyjna
Nauczyciel czyta uczniom tekst naukowy, po czym prosi uczniów o wypowiedzi na temat tego czy zrozumieli tekst, o czym on jest, jakie charakterystyczne cechy językowe i jaki styl go wyróżniają.
Nauczyciel prosi uczniów o rozpoznanie tego stylu. Zapisuje na tablicy podane przez uczniów wyznaczniki stylu, pomaga i w razie potrzeby podpowiada uczniom:
język naukowy:
- ścisłość opisów
- uporządkowanie składniowe
- zawężenie treści.
Uczniowie zapisują także charakterystyczne cechy języka naukowego:
- tytuł,
- spójność tekstu,
- podział na rozdziały,
- części rozdziałów,
- akapity,
- przypisy,
- cytaty,
- symbole, wykresy, tabele,
- specjalistyczny język,
- wąskie znaczenie wyrazów.
Nauczyciel prosi ucznia o odczytanie tekstu z podręcznika historii lub biologii.
Nauczyciel prosi o wypowiedzi na temat tego tekstu, o podanie różnic i podobieństw z tekstem naukowym, o zastanowienie się, kiedy spotykamy się z jednym, a kiedy z drugim stylem.
Nauczyciel prosi uczniów o sporządzenie notatki na temat stylu popularnonaukowego oraz różnic między nim a stylem naukowym.
Faza podsumowująca
Nauczyciel prosi kilku uczniów o przeczytanie notatek.
Nauczyciel czyta jeszcze krótkie fragmenty dwóch tekstów: naukowego
i popularnonaukowego, prosi uczniów o rozpoznanie ich i o uzasadnienie swojej
wypowiedzi.
5. Bibliografia
Współczesna polszczyzna red. J. Kowalikowa, U. Żydek‑Bednarczuk, Kraków 2000, s.42.
6. Załączniki
a) Zadanie domowe
Uczniowie mają za zadanie wybrany przez siebie krótki tekst naukowy przełożyć na popularnonaukowy.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Brak