Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Style funkcjonalne polszczyzny – analiza przykładów

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna funkcjonalne odmiany polszczyzny,

  • określa typowe gatunki i podstawowe wyznaczniki danego stylu użytkowego.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • scharakteryzować przykład wypowiedzi w danym stylu,

  • napisać tekst spełniający wymogi określonej odmiany stylistycznej języka.

2. Metoda i forma pracy

Analiza tekstów

Ćwiczenia praktyczne

Praca w grupach

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik z serii „Pamiętajcie o ogrodach…” cz. 2.

Teksty źródłowe wybrane przez nauczyciela

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel rozpoczyna zajęcia od przedstawienia celu lekcji, którym jest charakterystyka stylów użytkowych (funkcjonalnych) polszczyzny. Zapisuje na tablicy graf z poradnika M. Miazgi „Pamiętajcie o ogrodach…”. Literaturakulturajęzyk, cz. 2. (s. 99), klasyfikujący style językowe.

b) Faza realizacyjna

  1. Uczniowie czytają po cichu charakterystyki zamieszczone w podręczniku: stylu wystąpień publicznych, stylu urzędowo‑kancelaryjnego, stylu naukowego i stylu gatunków dziennikarskich oraz stylu gatunków publicystycznych (ok. 15 min.)

  2. Następnie nauczyciel dzieli klasę na kilkuosobowe grupy i przydziela materiał przykładowy. Zadaniem poszczególnych zespołów jest rozpoznać odmianę funkcjonalną polszczyzny i wypisać – na podstawie tego konkretnego tekstu, a nie ogólnie – najbardziej charakterystyczne cechy tej odmiany, tj. w zakresie słownictwa, składni, wymowy, układu graficznego etc.

Grupa I

Fragment Przemówienia prezydenta RP Lecha Wałęsy, które zostało wygłoszone na spotkaniu noworocznym z korpusem dyplomatycznym dnia 14 stycznia 1993 r. – do analizy stylu wystąpień publicznych.

Grupa II

Fragment Wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 2 października 2002 r. (sygn. akt K. 48/01)

jako przykład stylu urzędowo‑kancelaryjnego, a ściślej – stylu aktów prawnych.

Fragment Umowy sprzedaży jako przykład urzędowo‑kancelaryjnego.

Grupa III

Fragment tekstu Główne idee polskiego sarmatyzmu w oprac. Romana Mazurkiewicza jako przykład stylu naukowego, w odmianie popularnonaukowej.

Grupa IV

Fragment artykułu Gniewomira Kuciapskiego Prawo międzynarodowe kosmiczne („Sprawy Międzynarodowe”) jako przykład stylu gatunków dziennikarskich.

Grupa V

Fragment felietonu Jacka Podsiadły Centon i lichość („Tygodnik Powszechny”) jako przykład stylu gatunków publicystycznych.

c) Faza podsumowująca

Po zakończeniu pracy przedstawiciele poszczególnych grup prezentują wyniki na forum klasy. Nauczyciel analizuje i ocenia przygotowane przez uczniów materiały.

5. Bibliografia

  1. Główne idee polskiego sarmatyzmu, oprac. Roman Mazurkiewicz, [w:] http://www.staropolska.gimnazjum.com.pl/barok/opracowania/sarmatyzm.html

  2. Karaś H., Wierzbicka‑Piotrowska E., Język polski wśród znaków kultury. Stylistyka. Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego, profilowanego i technikum, MAC Edukacja, Kielce 2004.

  3. Kuciapski G.: Prawo międzynarodowe kosmiczne, [w:] http://www.stosunki.pl/main287525520210,2,yisvp.htm

  4. Makowiecki A. Z. i in., „Pamiętajcie o ogrodach…”. Literaturakulturajęzyk, cz. 2 Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, WSiP, Warszawa 2003.

  5. Miazga M., „Pamiętajcie o ogrodach…”. Literaturakulturajęzyk, cz. 2 Poradnik dla nauczyciela…, WSiP, Warszawa 2004.

  6. Podsiadło J., Centon i lichość, „Tygodnik Powszechny” 2006 nr 25 , s. 16.

  7. Przemówienie prezydenta RP Lecha Wałęsy wygłoszone na spotkaniu noworocznym z korpusem dyplomatycznym dnia 14 stycznia 1993 r., [w:] http://www.sprawymiedzynarodowe.pl/rocznik/1992/przemowienie_prezydenta_rp.html

  8. Umowa sprzedaży, [w:] www.msp.money.pl;

  9. Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 2 października 2002 r. (sygn. akt K. 48/01), [w:]

  10. http://www.rzeczpospolita.pl/prawo/doc/Orzecznictwo/TK/K_48_01.html

6. Załączniki

brak

7. Czas trwania lekcji

2 x 45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Lekcja jest przeznaczona dla klasy drugiej liceum ogólnokształcącego.

W zależności od tempa pracy uczniów czas trwania lekcji może ulec zmianie i zajęcia mogą być zrealizowane w ciągu jednej jednostki lekcyjnej.

RCluwbDVaCyEE

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 111.02 KB w języku polskim
R15Jef6kIZ5OA

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 26.00 KB w języku polskim