Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1EM1SDknil101
Ilustracja o kształcie poziomego prostokąta przedstawia zdjęcie Pałacu Westminsterskiego w Anglii. Przed budynkiem rozciąga się rzeka oraz most. Budowla posiada liczne wieże i wieżyczki. Po prawej stronie znajduje się wieża zegarowa. Mury dekorowane są lizenami.

Style historyczne i eklektyzm w architekturze

Charles Barry, Pałac Westminsterski, 1840-1870, Londyn, Anglia, wikimedia.org, CC BY 2.0

Ważne daty

do ok. 1870 – czas trwania historyzmu romantycznego

ok.1870 do 1890 – czas trwania ścisłego historyzmu

po 1890 – czas trwania późnego historyzmu

1

Scenariusz dla nauczyciela

R1Wkx8YXoUHh2
Scenariusz zajęć do pobrania.

I. Rozwijanie zdolności rozumienia przemian w dziejach sztuki w kontekście ich uwarunkowań kulturowych i środowiskowych, epok, kierunków, stylów i tendencji w sztuce. Uczeń:

I.1.e) sztuki XIX wieku (romantyzm, realizm, akademizm, impresjonizm, postimpresjonizm, historyzm, eklektyzm i nurt inżynieryjny w architekturze),

I.4. prawidłowo sytuuje w czasie i w przestrzeni geograficznej poszczególne epoki, style, kierunki i tendencje w sztuce;

I.5. charakteryzuje i opisuje sztukę powstałą w obrębie poszczególnych epok, kierunków i tendencji;

II. Zapoznawanie z najwybitniejszymi osiągnięciami w zakresie architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:

II.10. określa funkcję dzieła i wskazuje jej wpływ na kształt dzieła;

II.13.a) w architekturze: planu, układu przestrzennego, opisu fasady i elewacji, wnętrza,

II.2. wskazuje twórców najbardziej reprezentatywnych dzieł;

II.4. zna plany i układy przestrzenne najbardziej znanych dzieł architektury oraz dzieł charakterystycznych dla danego stylu i kręgu kulturowego;

II.9. identyfikuje najbardziej reprezentatywne i najsłynniejsze dzieła na podstawie charakterystycznych środków warsztatowych i formalnych oraz przyporządkowuje je właściwym autorom;

III. Zapoznawanie z dorobkiem najwybitniejszych twórców dzieł architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:

III.1. wymienia najistotniejszych twórców dla danego stylu lub kierunku w sztuce;

III.2. zna najwybitniejsze dzieła z dorobku artystycznego wybitnych przedstawicieli poszczególnych epok, kierunków i tendencji w sztuce od starożytności po czasy współczesne, z uwzględnieniem artystów schyłku XX i początku XXI wieku;

III.4. łączy wybrane dzieła z ich autorami na podstawie charakterystycznych środków formalnych;

IV. Kształcenie w zakresie rozumienia i stosowania terminów i pojęć związanych z dziełami sztuki, ich strukturą i formą, tematyką, techniką wykonania. Uczeń:

IV.1. definiuje terminy związane z opisem formy i struktury dzieła architektonicznego, w tym określenia dotyczące typów i elementów planów budowli, elementów konstrukcyjnych i dekoracyjnych (dekoracji fasady i wnętrza) oraz układu przestrzennego;

IV.5. analizując i opisując dzieła architektoniczne, właściwie stosuje terminy i pojęcia dotyczące struktury architektury.

Nauczysz się

określać kierunki rozwoju architektury w XIX wieku;

charakteryzować cechy historyzmu;

wyjaśniać, na czym polega eklektyzm;

omawiać przykłady architektury.

Narodziny historyzmu w architekturze

Historyzm to jeden z najważniejszych nurtów w architekturze XIX wieku, polegający na naśladownictwie stylistyki minionych epok. Przyczyną rozwoju historyzmu była romantyczna inspiracja egzotyką oraz rozwój badań historycznych. Gwałtowny rozwój nauk historycznych, liczne studia nad dziejami, odrębność poszczególnych epok i stylów, próby datowania przyczyniły się do zainteresowania starożytną architekturą Grecji i Rzymu, wyodrębnieniu stylu romańskiego i gotyckiego. Równie duży wpływ wywarły na zainteresowanie odniesieniami do historii podziw nad przeszłością oraz dostrzeżenie możliwości oddziaływania treści patriotycznych i religijnych na propagowane wartości. Naukowe zainteresowanie przeszłością historyczną miało charakter typowo romantyczny, przeciwny ideom zimnego w formie i racjonalnego klasycyzmu.

Pokolenie artystów, które nastąpiło po romantykach dostrzegło w średniowieczu ideał katolickiej kultury, a piewcą tej stylistyki był August Pugin (żył w latach 1812 – 1852). Uważał on, że stosowanie grecko – średniowiecznych form architektonicznych jest moralnym obowiązkiem architekta (jego poglądy ukształtowały się w wyniku spuścizny kulturalnej romantyzmu, powrotu do religii po „wieku rozumu” oraz wiary w to, że średniowieczny budowniczy był dobrym rzemieślnikiem i praktykującym chrześcijaninem). Pugin poszedł nawet dalej w swoich poglądach, pisząc w jednej ze swoich książek: „Gotyk nie jest stylem, ale religią i przewyższa styl grecki tak jak religia chrześcijańska przewyższa wierzenia pogańskie”. Ówcześni klasycyści krytykowali powrót do form gotyckich zarzucając Puginowi i zwolennikom jego poglądów, że ich budowle są utrzymane w klerykalnym stylu. Neogotyk okazał się jednak tym stylem, który zdominował XIX –wieczną architekturę, chociaż obiektywnie należałoby uznać styl klasycyzujący, czyli nawiązujący do harmonii i estetyki antyku za bardziej spójny i spokojniej wpisujący się w otoczenie. Pałac westminsterski ze swoim przesłaniem moralnym, o którym będzie mowa niżej, jest jedną z najbardziej przekonujących artystycznie budowli publicznych.

Źródło: http://www.isztuka.edu.pl/i-sztuka/node/461 (dostęp z dnia 31.03.2018)

Fazy rozwojowe historyzmu w architekturze

RAX3Vf7lvrZqt1
1

Neogotyk w architekturze

Pierwszym stylem w XIX wieku, którego kolebką jest Anglia, jest neogotyk. W kraju tym już w klasycyzmie trwał tzw. gothic revival, określany także jako wiktoriański gotyk, a rozpoczęty w latach 40 XVIII wieku. Stąd rozprzestrzenił się w innych krajach Europy, szczególnie we Francji. Gotyk był powielany i naśladowany, stosowano te same konstrukcje, dekoracje.

Estetyka ruin, romantyczna natura, wydana przez Horacego Walpole’a „gotycka” powieść Zamczysko w Otranto (1764 rok) – to wszystko potęgowało ciekawość i zwrot kulturalny. Walpole, intelektualista angielski, fascynował się gotykiem na tyle, że przebudował swoją rezydencję w Strawberry Hill (przy współpracy architekta, Richarda Bentleya) nadając jej średniowieczny charakter z literackim kontekstem. W XVIII wieku pojawiły się także w Anglii pierwsze opracowania gotyckich obiektów poruszające zagadnienia stylu, wydawano kompedia średniowiecznych zabytków, czy książki o katedrach, które w przyszłości miały się stać europejskimi podręcznikami i wzornikami stylu gotyckiego. To przyczyniło się do zwiększenia świadomości oraz wiedzy, a z wszelkich publikacji korzystali licznie konserwatorzy obiektów gotyckich. W pierwszej połowie XIX wieku August Pugin wydał dwa podręczniki architektury gotyckiej, które spowodowały jeszcze większe zainteresowanie gotyckimi budowlami.

Źródło: http://www.isztuka.edu.pl/i-sztuka/node/461 (dostęp z dnia 31.03.2018)

Przykładem budowli neogotyckiej w Anglii jest opacki kościół zbudowany w latach 1796–1813 w Fonthill Gifford w Wiltshire w Anglii, pod kierunkiem Williama Thomasa Beckforda i architekta Jamesa Wyatta. Do dziś z opactwa Fonthill zachowała się jedynie połowa jego północnego skrzydła, będąca doskonałym przykładem neogotyckiej architektury ze skromną dekoracja zewnętrzną, masywnymi przyporamiPrzyporaprzyporami w narożach, głęboko osadzonymi oknami z łukowatym wykończeniem.

R19psuOqyiLd81
Ilustracja interaktywna o kształcie poziomego prostokąta przedstawia Kościół opacki Fonthill, widok frontów zachodnich i północnych, zaprojektowanych przez Johna Ruttera. Budowla charakteryzuje się wysoka wieżą, wyeksponowanym transeptem z wieżyczką i wejściem od strony północnej. Nawa główna posiada rząd okien i niewielką wieżę. Dodatkowo na ilustracji zostały zamieszczone informacje: 1. Wyatt zaprojektował budynek (w oparciu o pomysły Beckforda.) 2. Łącząc różne style i elementy architektoniczne, Wyatt osiągnął efekt warstwowego rozwoju historycznego w budynku. 3. Pierwszą budowaną częścią była wieża, która zawaliła się. Nowa wieża została ukończona sześć lat później, także uległa zawaleniu. 4. Kościół dekorowały liczne wieżyczki. 5. Zachowane fragmenty budowli. Na ilustracji widoczny jest fragment opactwa. Fragment wieży, oraz cześć budynku. Pozostałości po opactwie Fonthill z domem w tle.
Kościół opacki Fonthill , widok frontów zachodnich i północnych Johna Ruttera, 1823, Anglia, wikimedia.org, domena publiczna
1

Odrodzony styl gotycki reprezentuje Strawberry Hill, pałac zbudowany przez Horacego Walpole’a, znajdujący się w Twickenham w Londynie. Architekt przebudował istniejący budynek etapami, począwszy od roku 1748, w ukończywszy całość w roku 1777. Dodał gotyckie elementy – wieżeWieżawieżeblankiBlankiblanki na zewnątrz oraz wyszukaną dekorację wewnątrz.

R14UURYrx9uMg1
Ilustracja interaktywna o kształcie poziomego prostokąta przedstawia Strawberry Hill w Anglii, zaprojektowany przez Horacego Warpole’a. Ukazuje biały obiekt o konstrukcji dwukondygnacyjnej z ostrymi oknami, blankami i licznymi wieżyczkami. Po lewej stronie znajduje się masywna, okrągła wieża zakończona także blankami. Dodatkowo na ilustracji zostały zamieszczone informacje: 1.Budowla inspirowana jest kaplicą Opactwa w Westminster, zbudowaną przez Henryka VII. 2. Pałac Strawberry Hill łączy styl gotyckich zamków i katedr. 3. Do stylu gotyckiego nawiązują liczne wieżyczki. 4. Typowymi rozwiązaniami w stylu gotyckich zamków są wykończenia w postaci blanków. 5. Okna zakończone są łukiem ostrym.
Horacy Walpole, Strawberry Hill, 1748‑1777, Twickenham, Anglia, wikimedia.org, CC BY 3.0
1

W 1834 roku pożar zniszczył budynki parlamentu londyńskiego. Ze starej budowli zachował się jedynie Westminster Hall, krużgankiKrużganekkrużganki kaplicyKaplicakaplicy św. Szczepana i Wieża Klejnotów. W konkursie na rekonstrukcję pałacu wziął udział architekt, Charles Barry, który zaproponował odbudowę w stylu neogotyckim, wzorowaną na kaplicy Henryka VII z Opactwa Westminster. Obiekt wyposażony został w prostokątne okna, ośmioboczne wieżyczki w elewacjachElewacjaelewacjach, a całość ozdobiono kamiennymi ornamentami. Budowla w założeniu jest dwuosiowa i symetryczna, jedynie na zewnątrz traci symetrię ze względu na rozmieszczenie wież.

RO0GKkwrIgkWG1
Ilustracja interaktywna o kształcie poziomego prostokąta przedstawia zdjęcie Pałacu Westminsterskiego w Anglii. Przed budynkiem rozciąga się rzeka oraz most. Budowla posiada liczne wieże i wieżyczki. Po prawej stronie znajduje się wieża zegarowa. Mury dekorowane są lizenami. Dodatkowo na ilustracji zostały zamieszczone informacje: 1. Wieża zegarowa, tzw. Big Ben. 2. Fragment muru Pałacu Westminsterskiego z ośmiobocznymi wieżyczkami z hełmami dekorowanymi czołganką, dekoracją figuralną.
Charles Barry, Pałac Westminsterski, 1840‑1870, Londyn, Anglia, wikimedia.org, CC BY 2.0
1

Plan budowli, dwuosiowy, z rozkładem pomieszczeń; na szaro zaznaczono Westminster Hall.

R1bM2Z3g8BGVd1
Biuro projektowe Charlesa Barry'ego, Plan Pałacu Westminsterskiego, 1840-1850, Londyn, Wielka Brytania, wikimedia.org, domena publiczna
1

Przykładem neogotyckiej budowli w Polsce jest zamek w Kórniku, wzniesiony w XIV wieku, przebudowywany w wiekach XV i XVI, a w drugiej połowie XVIII wieku zmieniony na rezydencję w stylu francuskim przez Teofilę z Działyńskich Potulicką. Za sprawą właściciela zamku, Tytusa Działyńskiego, w latach ok. 1843–1858 budowla otrzymała charakter neogotyckiej rezydencji zaprojektowanej przez Karla Friedricha Schinkla.

R13mIobhGSZPU1Friederich Schinkel, Zamek w Kórniku, widok od strony południowej, wikimedia.org, CC BY 4.0
Ilustracja interaktywna o kształcie poziomego prostokąta przedstawia Zamek w Kórniku. zaprojektowany przez, autorstwa Friedricha Schinkela, widok od strony południowej. Ukazuje symetryczną fasadę budowli z wysuniętym ryzalitem, dekorowanym łukiem ostrym i dwiema wieżyczkami. Okna mają układ symetryczny. Budowla znajduje się na wysepce otoczonej akwenem. Za nią rosną liczne drzewa. Dodatkowo na ilustracji zostały zamieszczone informacje: 1. Środkowa część fasady południowej stanowi wysunięty przed lico muru ryzalit z dwiema wieżyczkami po bokach. 2. W łukowatej wnęce zostały usytuowane ostro zamknięte, symetrycznie rozłożone okna. 3. Całość wieńczą blanki. 4. W narożach budowli znajdują się wtopione w mury, zakończone blankami baszty: trzy na planie prostokąta (dwie widoczne na ilustracji) oraz jedna, znajdująca się od strony wschodniej i założona na planie koła, przypominająca wieżę.
Friederich Schinkel, Zamek w Kórniku, widok od strony południowej, wikimedia.org, CC BY 4.0
1
R1DLbJ9H1JgQ4
Friederich Schinkel, Zamek w Kórniku, widok na wieżę, online-skills, CC BY 3.0

Styl neorenesansowy i neobarokowy

Styl neorenesansowy pojawił się po 1840 roku i trwał do roku 1890. Styl charakteryzuje się obecnością motywów renesansowych, zaczerpniętymi od Leona Battisty Albertiego – w murach pojawia sięboniowanieBoniowanieboniowanie, okna obramowane są architrawamiArchitrawarchitrawami, a drzwi posiadają zwieńczenia w postaci frontonówFrontonfrontonówbelkowaniaBelkowaniebelkowania. W kilkupiętrowych budynkach, najwyższe miało zazwyczaj małe kwadratowe okna. W Anglii wprowadził go Charles Barry, którego dziełem jest projekt budynku Reform Club, wzorowanego na Palazzo Farnese w Rzymie.

RegUKluJeyEls1
Ilustracja interaktywna o kształcie poziomego prostokąta przedstawia zdjęcie Reform Club w Londynie, zaprojektowany przez Charlesa Barry'ego. Budynek znajduje się na rogu ulic, posiada trzy kondygnacje, jest osadzony na wysokim cokole. Układ okien jest uporządkowany, symetryczny i równy we wszystkich częściach. W tle widoczna jest architektura miasta. Dodatkowo na ilustracji zostały zamieszczone informacje: 1. Okna dolnej kondygnacji posiadają dekoracyjne obramienie. 2. Okna w drugiej kondygnacji wieńczą trójkątne tympanony. 3. Poza lico muru wystaje dekoracyjny gzyms ponad najwyższą kondygnacją.
Charles Barry, Reform Club, 1837‑1841, Londyn, Anglia, wikimedia.org, CC BY 4.0
1

Przejawem naśladownictwa renesansowej architektury niemieckiej jest Pałac Juliusza Heinzla w Łodzi zaprojektowany przez Hilarego Majewskiego, przy którego budowie pracował Otto Gehlig. Ta trójkondygnacyjna budowla w dekoracji nawiązuje też do manieryzmu.

R1X4LVaDkUOLP1
Ilustracja interaktywna o kształcie poziomego prostokąta przedstawia zdjęcie Pałacu w Łodzi autorstwa Hilarego Majewskiego. Zdjęcie ukazuje jasny budynek, przed którym widać przechodniów. Obiekt jest trójkondygnacyjny, trzecia kondygnacja jest niższa od pozostałych, dolnych. Dolna natomiast dekorowana jest rustyką. Budowlę zamyka balustrada z dekoracją rzeźbiarską. Dodatkowo na ilustracji zostały zamieszczone informacje: 1. Dolna kondygnacja fasady posiada boniowanie. 2. Druga kondygnacja po bokach zamknięta jest wykuszami, dekorowanymi ornamentami i balustradą. 3. Górna kondygnacja dekorowana jest kompozycją figuralną z alegoriami Wolności, Przemysłu i Handlu.
Hilary Majewski, Pałac Juliusza Heinzla , 1882, Łódź, wikimedia.org, CC BY 2.5
1

Ważnym zabytkiem neorenesansowym jest Ratusz w Bielsku‑Białej zbudowany w latach 1895–1897 według projektu Emanuela Rosta. Założona na planie prostokąta trzykondygnacyjna budowla posiada symetryczną bryłę z ryzalitemRyzalitryzalitem od frontu. W narożach znajdują się osobne ryzality, z których jeden przechodzi w wieżę o przekroju kwadratu.

R5e4kcOaH9zqc
Emanuel Rost, Ratusz w Bielsku-Białej, 1895–1897, online-skills, CC BY 3.0
Polecenie 1
Poproś kolegę, aby opisał Ci dekorację fasady poszczególnych kondygnacji, wyjaśnij znaczenie użytych przez niego terminów.
Poproś kolegę, aby opisał Ci dekorację fasady poszczególnych kondygnacji, wyjaśnij znaczenie użytych przez niego terminów.

Neobarok

Neobarokowa architektura rozpowszechniła się zwłaszcza w budowlach użyteczności publicznej i dotyczyła głównie dekoracji elewacji. Neobarok popularność zyskał w latach 80 XIX wieku, a głównymi ośrodkami były stolice: Paryż, Berlin i Wiedeń. Najbardziej znaną budowlą w stylu neobarokowym jest zaprojektowana w latach 1861‑1875 przez Charlesa Garniera Opera Paryska.

Opera, owo cudowne zestawienie, czy raczej koncentracja wszystkich sił sztuki, która jest najbardziej pełnym wizerunkiem owej drugiej dążności nowoczesnego społeczeństwa – pisze César Daly – opera jest ulubionym teatrem każdego, kto kocha piękno, przepych; jest to królestwo wyobraźni, widziane przez uroki sztuki.” (…) Wyrazista forma budowli definiowana przez prostokątny obrys planu, artykułowana jest przez wieżę sceniczną i kopułę wieńczącą salę teatralną. Neobarokową architekturę opery dopełnia bogaty detal i złocenia fragmentów elewacji.

Źródło: http://www.kaiu.pan.pl/images/4.2017/KAiU-4-2017-druk-GAA-WALCZOWSKA.pdf (dostęp z dnia 31.03.2018)

RKBavzKWY8jOG1
Ilustracja interaktywna o kształcie poziomego prostokąta ukazuje zdjęcie Opery Paryskiej, zaprojektowany przez Charlesa Garniera. Fotografia ukazuje fasadę budowli, dekorowaną podwójnymi kolumnami. W dolnej kondygnacji znajdują się podcienie, których fronty posiadają bogatą dekorację rzeźbiarską. W tle budynku rozciąga się widok na miasto i bezchmurne niebo. Dodatkowo na ilustracji zostały zamieszczone informacje: 1. Główna fasada jest symetryczna, podzielona ośmioma parami jońskich kolumn w drugiej kondygnacji. 2. Po bokach fasadę zamykają dwa łuki. 3. Fasadę wieńczy bogata sztukateria. 4. Opera kryta jest kopułą z figurami mitologicznych bohaterów.
Charles Garnier, Opera Paryska, 1861‑1875, Paryż, Francja, wikimedia.org, CC BY 2.0
1

Eklektyzm – łączenie stylów

Do historyzującej architektury często wprowadzano elementy dekoracyjne odbiegające od naśladowanego stylu. Łączenie w jednej budowli kilku różnych tendencji w sposób swobodny, a nawet z sobą niezgodny określa się eklektyzmem. Stał się od odmianą stylu historycznego, przypadająca na koniec XIX wieku.

Elementy historyczne, antyczne lub inne, służyły teraz w rękach indywidualnie nastawionych twórców, do wznoszenia tworów śmiałych i monumentalnych w efekcie dorównujących niekiedy dziełom antycznym, różniącym się jednak zasadniczo od architektury dawnych epok sposobem interpretowania i stosowania przyjętych elementów.

Źródło: Jan Białostocki, Sztuka cenniejsza niż złoto, Warszawa 1974, s. 260–261

Reprezentacyjnym przykładem eklektyzmu na skalę europejską jest powstały w latach 1891‑1893 Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, zaprojektowany przez Jana Zawiejskiego, a wzniesiony na miejscu wyburzonego kościoła św. Ducha. Budynek jest syntezą elementów neorenesansowych i barokowych. Reprezentacyjna fasadaFasadafasada składa się z dwóch ryzalitów, zwieńczonych alegoriami Poezji, Dramatu i Komedii (po stronie lewej)– rzeźbami autorstwa Tadeusza Błotnickiego oraz uosobieniami Muzyki, Opery i Operetki wykonanymi przez Alfreda Dauna (po stronie prawej). Pod gzymsemGzymsgzymsem znajdują się kolejne przedstawienia alegoryczne – Radość i Smutek, prace Mieczysława Zawiejskiego. Od frontu fasadę dekoruje napis, będący upamiętnieniem składek mieszkańców Krakowa na budowę obiektu: Kraków Narodowej Sztuce. Pośrodku, na szczycie znajdują się figury mające swoje źródło w Panu Tadeuszu Adama Mickiewicza – Tadeusz i Zosia, wyrzeźbione przez Michała Korpala.

R9FEhhALanyGb1
Ilustracja interaktywna o kształcie poziomego prostokąta przedstawia zdjęcie Teatru im. Słowackiego w Krakowie, autorstwa Jana Zawiejskiego. Ukazuje fasadę budynku z wyeksponowana attyką. hełmami dachów. Fasada dekorowana jest kolumnami, pomiędzy którymi znajdują się duże okna. Budowlę otacza gzyms. Ściany dekorowane są bogatą rustyką. Przed budynkiem rozciąga się ogród. Fasadę wieńczą figury. Dodatkowo na ilustracji zostały zamieszczone informacje: 1. Attyka nawiązuje do krakowskich Sukiennic. 2. Alegorie Poezji, Dramatu i Komedii. 3. Alegorie Muzyki, Opery i Operetki. 4. Alegoria Radości. 5. Alegoria Smutku. 6. Tadeusz z Pana Tadeusza Adama Mickiewicza., 7. Zosia z Pana Tadeusza Adama Mickiewicza.
Jan Zawiejski, Teatr im. Słowackiego, 1891–1893, Kraków, wikimedia.org, CC BY 3.0
RYkdPj9pKnX781
Ćwiczenie 1
Wyjaśnij pojęcia: ryzalit, blanki, baszta.
1
R14YVHbophw8x
Ćwiczenie 2
Połącz budowle z architektami. Horacy Walpole Możliwe odpowiedzi: 1. Opera Paryska, 2. Teatr im. Słowackiego w Krakowie, 3. Ratusz w Bielsku-Białej, 4. Strawberry Hill, 5. Zamek w Kórniku. Friederich Schinkel Możliwe odpowiedzi: 1. Opera Paryska, 2. Teatr im. Słowackiego w Krakowie, 3. Ratusz w Bielsku-Białej, 4. Strawberry Hill, 5. Zamek w Kórniku. Emanuel Rost Możliwe odpowiedzi: 1. Opera Paryska, 2. Teatr im. Słowackiego w Krakowie, 3. Ratusz w Bielsku-Białej, 4. Strawberry Hill, 5. Zamek w Kórniku. Charles Garnier Możliwe odpowiedzi: 1. Opera Paryska, 2. Teatr im. Słowackiego w Krakowie, 3. Ratusz w Bielsku-Białej, 4. Strawberry Hill, 5. Zamek w Kórniku. Jan Zawiejski Możliwe odpowiedzi: 1. Opera Paryska, 2. Teatr im. Słowackiego w Krakowie, 3. Ratusz w Bielsku-Białej, 4. Strawberry Hill, 5. Zamek w Kórniku.
Re9KziLJWdn061
Ćwiczenie 3
Podaj nazwy obiektów neobarokowych.
RbDownqYIoV3E1
Ćwiczenie 4
Przedstaw podział historyzmu.
1
RMSG4ZrjC9oHY
Ćwiczenie 5
Dla obiektów podaj miasta, w których się znajdują. Pałac Westminsterski – Tu uzupełnij Teatr im. Słowackiego – Tu uzupełnij Pałac Juliusza Heinzla – Tu uzupełnij
R13wqVVELGnTP1
Ćwiczenie 6
Określ, jaki typy budowli zaprojektował w Polsce Friedrich Schinkel.
1
R1LUWYJDXVEKX
Ćwiczenie 7
Podaj typ budowli i miejscowość, o którą chodzi w poniższym tekście. Obiekt został wzniesiony w XIV wieku, przebudowywany w wiekach XV i XVI, a w drugiej połowie XVIII wieku zmieniony na rezydencję w stylu francuskim przez Teofila z Działyńskich Potulicka. Typ budowli: Tu uzupełnij Miejscowość: Tu uzupełnij

Słownik pojęć

Architraw
Architraw

najniższa część belkowania spoczywająca na kolumnach, dźwiga fryz i gzyms.

Belkowanie
Belkowanie

w klasycznych porządkach architektonicznych najwyższy poziomy element spoczywający na kolumnach (półkolumnach, pilastrach).

Blanki
Blanki

krenelaż, rodzaj zwieńczenia murów lub baszt w postaci zębów, w średniowiecznych murach obronnych.

Boniowanie
Boniowanie

dekorowanie lica muru polegające na ścięciu pod kątem lub profilowaniu krawędzi licowych poszczególnych ciosów kamiennych czy płyt.

Elewacja
Elewacja

lico budynku, także jedna z jego zewnętrznych ścian wraz ze wszystkimi występującymi na niej elementami architektonicznymi i dekoracyjnymi; elewację określa się wg stron świata lub otoczenia (np. elewacja ogrodowa); elewacja z głównym wejściem nosi nazwę fasady.

Fasada
Fasada

elewacja budynku, w której przeważnie znajduje się główne wejście, odróżniająca się od pozostałych bogatszą kompozycją architektoniczną i dekoracją.

Fronton
Fronton

przyczółek, element architektoniczny w formie trójkątnego szczytu.

Gzyms
Gzyms

korona, krajnik, ucios, arch. poziomy, zwykle profilowany pas wysunięty przed lico muru.

Kaplica
Kaplica

niewielka budowla sakralna, wolno stojąca lub połączona z większym kompleksem architektonicznym (głównie kościołem), bądź też wydzielone pomieszczenie z ołtarzem, stanowiące część większej budowli.

Krużganek
Krużganek

długi ganek obiegający budynek, przeważnie wokół wewnętrznego dziedzińca, na który otwiera się arkadami wspartymi na kolumnach lub filarach.

Przypora
Przypora

skarpa, arch. pionowy element konstrukcyjny w formie prostego lub uskokowego filara przyściennego o ściętej pochyło górnej części.

Ryzalit
Ryzalit

część budynku wysunięta z lica elewacji ku przodowi, połączona organicznie z główną bryłą budowli.

Wieża
Wieża

budowla o znacznej wysokości i małej powierzchni podstawy, wzniesiona na planie koła, czworoboku lub wieloboku, wolno stojąca lub w zespole architektonicznym.

Galeria dzieł sztuki

Bibliografia

E. Charytonow, Historia architektury i formy architektoniczne, PWSZ, Warszawa 1963

J. Białostocki, Sztuka cenniejsza niż złoto, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2004

N. Pevsner, Historia architektury europejskiej, WAiF, Warszawa 1976

P. Lavedan, Historia sztuki, Wyd. im. Ossolińskich, Wrocław 1954

W. Bogusz, Zarys historii architektury, WSiP, Warszawa 1996