1956 – wydanie debiutanckiego albumu Elvisa Presley’a
1967 – Monterey Pop Festival w miejscowości Monterey w Kalifornii
1969 – The Woodstock Music and Art Fair, czyli Woodstock Festival lub Woodstock w Bethel koło Nowego Jorku
1972 – musical Grease
1980 – Ogólnopolski Przegląd Muzyki Młodej Generacji w Jarocinie, później znany pod nazwą Festiwal Muzyków Rockowych
1980 – powstanie Depeche Mode
1985 – pierwszy oficjalny ogólnopolski turniej breakdance w Piotrkowie Trybunalskim
1991 – wydanie albumu Nevermind Nirvany
1
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
RFwGYhaFYfXcv
I. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji. Uczeń:
9) samodzielnie wyszukuje informacje na temat kultury w różnych mediach, bibliotekach.
II. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń:
1) wypowiada się – w mowie i w piśmie – na temat wytworów kultury i ludzkich praktyk w kulturze (zachowań, obyczajów, przedmiotów materialnych, dzieł sztuki);
6) określa swoje zainteresowania, potrzeby i preferencje kulturalne oraz uzasadnia je w dyskusji;
III. Analiza i interpretacja tekstów kultury. Uczeń:
3) odnosi elementy kultury (zachowania, zwyczaje, praktyki, przedmioty materialne, dzieła sztuki) do kategorii: czas, przestrzeń, ciało, grupa społeczna (rodzina, rówieśnicy, społeczność lokalna, naród);
6) posługuje się pojęciami: kultura popularna, ludowa, masowa, wysoka, narodowa, zglobalizowana, subkultura w ich właściwym znaczeniu i używa ich w kontekście interpretowanych dzieł sztuki oraz praktyk kulturowych.
Nauczysz się
przedstawiać najważniejsze subkultury;
przedstawiać najważniejsze cechy wybranych subkultur;
omawiać i dopasować daną muzykę/film/akcje artystyczne do konkretnej subkultury;
porównywać i analizować teksty kultury.
Subkultury - definicja
Analizując pojęcie subkultury na początku należy wyjaśnić termin kultura. Według Władysława Pałubickiego jest to względnie zintegrowana całość obejmująca wszystkie zachowania ludzkie, które przebiegają według wspólnych dla zbiorowości społecznych wzorców wykształconych i przyswajalnych w toku interakcji oraz zawierająca wytwory takich zachowań. (Władysław Pałubicki, Antropologia – filozofia – etyka. Słownik podstawowych terminów i znaczeń, Koszalin 1998, s. 80.) Warto również przytoczyć pojęcie kontrkulturyKontrkulturakontrkultury. Encyklopedia PWN podaje następującą definicję: Ruch społeczny, kwestionujący podstawowe normy, wartości i sposoby komunikowania współczesnej kultury masowej, odrzucający rozwiązania tradycyjne w imię wolności, tolerancji, nieskrępowanej twórczości; pojawiła się w połowie lat. 60. XX w. w USA, jej początki utożsamia się z ruchem hippisowskim; za twórcę terminu uważa się Th. Roszaka.(Encyklopedia PWN w trzech tomach. Tom II, J‑P, Warszawa 1999, s. 182.)
Natomiast sam termin subkultura wyżej wspomniana Encyklopedia tłumaczy jako: (podkultura) wzory, normy społeczne, wartości obowiązujące w grupie społecznej stanowiącej część szerszej zbiorowości, odmienne od obowiązujących ogół społeczeństwa, np. subkultura młodzieżowa.(Encyklopedia PWN w trzech tomach. Tom III, P‑Z, Warszawa 1999, s. 447.) Po raz pierwszy pojęcie to zdefiniował amerykański socjolog Milton Myron Gordon w 1947 r. Subkultury są więc tworzone przez konkretne grupy: wiekowe, hobbistyczne, zawodowe itp. Można zatem powiedzieć, że istnieją subkultury np. studentów, złodziei, fanów danego gatunku muzycznego itd. Konkretna grupa ludzi poprzez ubiór, zachowanie, styl życia czy wyznawane wartości identyfikuje się ze sobą, a jednocześnie podkreśla swoją odmienność od kultury dominującej, ogólnie przyjętych norm i zachowań. Trudno uchwycić jeden moment, w którym zaistniało zjawisko subkultury. Człowiek, z racji swojej natury, dąży do tworzenia grup czy stronnictw. Narzucane normy i kanony zawsze budziły i budzić będą opór. Z drugiej strony grupy zawodowe, poprzez swoje rytuały, specjalistyczny język itp., tworzyły hermetyczne środowisko.
R13gSJApKA9u01
Rodzaje subkultur: więzienna
Na pewno jedną z starszych subkultur jest subkultura więzienna. Specyficzne warunki, jasno zarysowane podziały (więźniowie i strażnicy) wykrystalizowały to zjawisko. Sama subkultura osadzonych tzw. git ludzi jest zróżnicowana (nie każdy więzień chce lub może do niej należeć) i oparta na ściśle przestrzeganej hierarchii. Czynnikami ją spajającymi są hermetyczna, własna gwara tzw. grypsera, tatuaże określające pozycję oraz silne poczucie solidarności i niechętne, a wręcz wrogie nastawienie do świata zewnętrznego. Git ludzie, dla których więzienie to codzienność, gardzą nie tylko strażnikami więziennymi, ale także ludźmi spoza krat. Frajerzy, jak w gwarze określeni są nienależący do subkultury, nie zasługują według gitowców na jakikolwiek szacunek. Jest to przykład specyficznej, można by rzec zawodowej subkultury (git ludzi to głównie złodzieje).
R4ztwdRF5wP0u1
Ciekawym przykładem subkultury silnie konstestującej, współczesny jej porządek, byli tzw. Edelweisspiraten. Dosłownie można to przetłumaczyć jako Szarotkowi Piraci. Były to bardzo luźno skupione grupy młodzieży, której przyszło żyć w nazistowskich Niemczech. Pierwsze grupy Piratów zaczęły powstawać w zachodnich Niemczech pod koniec lat 30. XX w. Łączyła ich nie tylko silna niechęć do nazizmu - jako ludzie młodzi, głównie w wieku 14‑17 lat, szczególnie ostro występowali przeciwko organizacjom Hitlerjugend i Bund Deutscher Mädel – ale także do struktur państwa jako takich. Co ciekawe, właśnie ta niechęć do struktur państwowych, sprawiła, że byli na cenzurowanym również w powojennych Niemczech.
R12ZNIXMkKi5x1
Rodzaje subkultur: bikiniarze
Europa po II wojnie światowej nie wyzwoliła się od totalitaryzmów. W rządzonej przez komunistyczny reżim Pol‑sce narodziła się subkultura bikiniarzy. Pojawili się już pod koniec lat 40. XX w. Podobnie jak wyżej opisywane grupy, także i oni byli raczej luźnie związanymi grupami młodzieży. Przejawiali tendencje anarchistyczneAnarchizmanarchistyczne stojąc w kontrze do dominującej kultury i struktur państwowych. Bikiniarze akcentowali jednak silną fascynację zachodnią popkulturą i jazzem. Wyrażali to w ubiorze: szerokiej marynarce, wąskich spodniach, butach „na słoninie”, czyli na gumowej grubej podeszwie, fryzurze (tzw. „plerezie”), piratkach - jaskrawo kolorowych skarpetkach i kolorowym krawacie, na którym najczęściej widniały gołe girlsy. Jak bikiniarzy odbierała współczesna władza, możesz zobaczyć w materiale Polskiej Kroniki Filmowej.
RvXS5pUqqKlkA1
Pisarz Leopold Tyrmandmfb91553c46983bfa_0000000000005Leopold Tyrmand w Dzienniku 1954 o bikinarzach pisałmfb91553c46983bfa_0000000000004pisał: Właśnie młodzież jest najżarliwiej „ciuchowa”, skarpetki w kolorowe paski są wśród niej manifestem i uniformem. O takie skarpetki toczą się heroiczne boje z komunistyczną szkołą, z komunistycznymi organizacjami młodzieżowymi, z systemem. Już przed paru laty skarpetki stały się zarzewiem świętej wojny o prawo do własnego smaku, jaką młodzież polska stoczyła z reżymem i którą wygrała. Były to zmagania o sylwetkę znaną na Zachodzie jako jitterbug albo zazou – wąziutkie spodnie, spiętrzona fryzura, tzw. plereza, buty na fantastycznie grubej gumie, tzw. słoninie, kolorowe, bardzo widoczne spod krótkich nogawek skarpety, straszliwie wysoki kołnierzyk koszuli. W Warszawie nazywano chłopców tak ustylizowanych bikiniarzami*, w Krakowie* dżolerami*.* Bikiniarz pochodził od krawatów, na których wyobrażony był wybuch bomby atomowej na atolu Bikini w 1946 roku. Byli oni częścią szerszej subkultury: w Wielkiej Brytanii ruch ten nosił nazwę teddy boys, we Francji i Belgii - zazous, w Rumunii - malagambiści, w ZSRR - styladzy, Czechosłowacji – potapka. Źródłem tego ruchu były najprawdopodobnie grupy latynoskiej i czarnoskórej młodzieży z nowojorskiego Harlemu.
RJdPJCE7yl9uv1
RArRxN56GnJbu1
W latach 50. XX w., niejako na bazie tych grup, powstały subkultury Beatników i Rockersów. Widoczni byli głównie w USA i Europie Zachodniej – silnie nonkonformistyczni i skupieni wokół rodzącego się wówczas rock and rolla. Rockersi często ubierali się niedbale w podarte dżinsy i czarne skórzane kurtki.
R2AtdVo6j0W3k1
mfb91553c46983bfa_0000000000004
Leopold Tyrmand, Dziennik 1954, Wydawnictwo MG, 2013, [e‑book, 25 stycznia 1954 r.]
mfb91553c46983bfa_0000000000005
Leopold Tyrmand - ur. 16 maja 1920 w Warszawie, zm. 19 marca 1985 w Fort Myers w Stanach Zjednoczonych, był pisarzem i publicystą, popularyzatorem jazzu w Polsce. Autor m.in. książki Zły, czy Dzienników 1954, które omawiają pierwsze trzy miesiące 1954 r. Powstały one po zwolnieniu pisarza, wraz z całą redakcją Tygodnika Powszechnego, po odmowie publikacji nekrologu Stalina.
Rodzaje subkultur: hippisi
Subkulturą, która odcisnęła piętno w najrozmaitszych dziedzinach (począwszy od muzyki, sztuki, kończąc nawet na polityce) byli hippisi. Słowo to, pochodzące z języka angielskiego, można przetłumaczyć jako żyć na bieżąco, dniem dzisiejszym. Pojawili się w USA na przełomie lat 60. i 70. XX w. rozpoczynając swoistą rewolucję – bunt młodych przeciwko światu dorosłych (słynny slogan hippisowski nie wierzcie nikomu po trzydziestce). Stawali w kontrze przeciwko politykom, wojnie. Propagowali powszechną miłość, pokój, wyzwolenie z kanonów i norm narzucanych przez społeczeństwo i religie. Za początek tego ruchu uważa się 1967 r. Wówczas to w San Francisco, wydalony z Harvardu wykładowca psychologii i piewca narkotyku LSD, Timothy Leary, przemawiając do młodzieży ogłosił koniec amerykańskich bożków: pieniądza i pracy, a początek ery miłości. Ważną częścią ruchu była muzyka. Związało się z nim wielu legendarnych muzyków m.in. Janis Joplin, Jimi Hendrix, Jim Morrison, Jaco Pastorius, John Lennon. Hippisi nosili długie włosy (w które często wplątywano kwiaty), kolorowe ubrania, inspirowane np. strojem Indian północnoamerykańskich, często wykonywane samodzielnie, wplatając różne wzory i naszywki. Ruch hippisowski zamierać zaczął mniej więcej w drugiej połowie lat 70. XX w.
RMQBzz4cy51xD1
RbGzZ96SnkxUI1
R1StIzwMNryTm1
RHGjigARXcLD71
Rodzaje subkultur: punk, skinhead, hip‑hop
Rolę nowych rewolucjonistów przejęła subkultura punk. Pomimo że, jej źródła są starsze, ruch ten wywodzi się z subkultury wspomnianych już Rockersów i garażowego rock and rolla, to popularność zyskała właśnie w dru‑giej połowie lat 70. XX w. Młodzi ludzie, najczęściej z biednych, robotniczych dzielnic wielkich miast Wielkiej Brytanii, skupiali się wokół idei anarchizmu, totalnej negacji dominującej kultury, instytucji państwowych itp. itd. Po‑mimo że, ruch do dzisiaj, jest zróżnicowany wewnętrznie, to spaja go muzyka. Ikonami muzyki punk rockowej stały się m.in. zespoły Sex Pistols, The Clash, Ramones oraz muzycy tacy jak Iggy Pop, czy Patti Smith. Teksty piosenek były bardzo prowokacyjne, jednocześnie poruszały tematy miłości, seksualności, jak i polityki czy problemów młodych ludzi. Należący do subkultury punk za wszelką cenę chcieli wyróżnić się z tłumu – nosili fantazyjne fryzury (np. irokezy), skórzane kurtki, ciężkie buty, tatuaże, kolczyki itp.
R1MsQE5ufULMD1
R1QklwudDQ8oa1
RoEdhUJB4bS591
W opozycji do ruchu punkowego stoi subkultura skinhead. Bardzo zróżnicowana wewnętrznie: od skrajnie prawicowych czy wręcz nazistowskich grup przestępczych po ruch Oi! – apolityczny i podkreślający wspólne korzenie z punkiem. Grupy te, również wywodzące się z wielkomiejskich środowisk robotniczych, charakteryzuje m.in. kult siły fizycznej, odrzucenie dominującej kultury, ale zdecydowanie mniej jest haseł anarchistycznych.
R10Hf9fZJyqW91
RNW2IzThIsHDv1
Bardzo popularną subkulturą jest hip‑hop. Pojawił się na początku lat siedemdziesiątych XX w. w południowym Bronksie, w czarnej dzielnicy Nowego Jorku. Nieco później rozprzestrzeniła się i zaczęła dominować na rynkach muzycznych. Subkultura ma lekceważący stosunek do wszelkich instytucji społecznych i religijnych. Wywodzi się z blokowisk wielkich miast. Ważny jest luz, muzyka (oparta na rapowaniu, czyli rytmicznym wypowiadaniu tekstu), graffiti. Należący do grupy noszą luźne ubrania, obszerne bluzy z kapturami i nisko opuszczone spodnie tzw. lenary. Najsłynniejsi twórcy muzyki związaną z subkulturą to m.in. Snoop Dog, 50 Cent, Eminem. W Polsce rynek ten jest bardzo różnorodny, warto wymienić tutaj takie zespoły jak Molesta czy Kaliber 44.
RcJOTkPLS1niG1
R18sx6ECE83lF1
RfsbLTxDRe0aI1
Rc5uuDj8rpo711
RverleBzSpPTQ1
R1ey2g7CpW4IN1
Podsumowanie
Analizując zjawisko subkultur można wymienić ich bardzo wiele. Ogólnie można przyjąć, że ich eksplozja nastąpiła po II wojnie światowej. Młodzi ludzie, w różnych warunkach i w różnej formie starli się buntować przeciwko konsumpcjonizmowiKonsumpcjonizmkonsumpcjonizmowi, normom społecznym i religijnym, polityce itp. Obecnie również powstają nowe subkultury. Grupują się wokół konkretnego stylu muzycznego jak np. subkultura emo lub stylu życia jak np. ruch skate, w którym centralną ideą są sporty ekstremalne. Podobnie jak wcześniej, walcząc z konsumpcjonizmem często padają jego ofiarą (zarabiają na nich np. firmy odzieżowe, rynek muzyczny itp.). Subkultury są więc naturalnym wyrazem buntu, który na swój sposób wyraża, i wyrażać będzie, każde pokolenie młodych ludzi.
RMkSnXeVK1uBz1
R1Cvus8Dmu1dU1
RsPtkqb6uXwKt1
R1Esog5cU3dhm1
RvXkFuEmDCsJG1
Animacja 3D pt. Ikony punka
RYau7EOnnnLWa1
Zadania
R64OZmvNBWFAu
Ćwiczenie 1
R19mbhkj96Oj8
Ćwiczenie 2
RYeHZ5PElMhk4
Ćwiczenie 3
RtfQ99YVZK7Ma
Ćwiczenie 4
R17haKqKb3a6T
Ćwiczenie 5
Dopasuj zespoły/wokalistów do subkultury, którą prezentowali. Punk Możliwe odpowiedzi: 1. The Clash, 2. Rites of Spring, 3. Janis Joplin, 4. Molesta Emo Możliwe odpowiedzi: 1. The Clash, 2. Rites of Spring, 3. Janis Joplin, 4. Molesta Hipisi Możliwe odpowiedzi: 1. The Clash, 2. Rites of Spring, 3. Janis Joplin, 4. Molesta Hip-hop Możliwe odpowiedzi: 1. The Clash, 2. Rites of Spring, 3. Janis Joplin, 4. Molesta
Dopasuj zespoły/wokalistów do subkultury, którą prezentowali. Punk Możliwe odpowiedzi: 1. The Clash, 2. Rites of Spring, 3. Janis Joplin, 4. Molesta Emo Możliwe odpowiedzi: 1. The Clash, 2. Rites of Spring, 3. Janis Joplin, 4. Molesta Hipisi Możliwe odpowiedzi: 1. The Clash, 2. Rites of Spring, 3. Janis Joplin, 4. Molesta Hip-hop Możliwe odpowiedzi: 1. The Clash, 2. Rites of Spring, 3. Janis Joplin, 4. Molesta
Dopasuj zespoły/wokalistów do subkultury, którą prezentowali.
Molesta, The Clash, Janis Joplin, Rites of Spring
Punk
Emo
Hipisi
Hip-hop
R17TWJ77u9rh6
Ćwiczenie 6
RkNnpfP3bskx0
Ćwiczenie 7
RjQbA7rCYI3fZ
Ćwiczenie 8
R1VWhEZ3TII89
Ćwiczenie 9
RjJvO3y000bzC
Ćwiczenie 10
R1KW2yqEb6ZaR
Ćwiczenie 11
R9S7MYCpEIzsy
Ćwiczenie 12
R1edpYUxrCWPB
Ćwiczenie 13
Połącz w pary słowo z odpowiadającą mu definicją. Kontrkultura Możliwe odpowiedzi: 1. Określa różne doktryny polityczne, które sprzeciwiają się scentralizowanej władzy, sformalizowanych instytucji i ograniczeniu wolności., 2. Wzory, zasady, normy zwyczajowe przyjęte i obowiązujące w jakiejś grupie, odmienne od przyjętych przez ogół społeczeństwa., 3. Kultura określonej grupy społecznej odrzucającej wartości, normy i wzory zachowania kultury oficjalnej. Anarchizm Możliwe odpowiedzi: 1. Określa różne doktryny polityczne, które sprzeciwiają się scentralizowanej władzy, sformalizowanych instytucji i ograniczeniu wolności., 2. Wzory, zasady, normy zwyczajowe przyjęte i obowiązujące w jakiejś grupie, odmienne od przyjętych przez ogół społeczeństwa., 3. Kultura określonej grupy społecznej odrzucającej wartości, normy i wzory zachowania kultury oficjalnej. Subkultura Możliwe odpowiedzi: 1. Określa różne doktryny polityczne, które sprzeciwiają się scentralizowanej władzy, sformalizowanych instytucji i ograniczeniu wolności., 2. Wzory, zasady, normy zwyczajowe przyjęte i obowiązujące w jakiejś grupie, odmienne od przyjętych przez ogół społeczeństwa., 3. Kultura określonej grupy społecznej odrzucającej wartości, normy i wzory zachowania kultury oficjalnej.
Połącz w pary słowo z odpowiadającą mu definicją. Kontrkultura Możliwe odpowiedzi: 1. Określa różne doktryny polityczne, które sprzeciwiają się scentralizowanej władzy, sformalizowanych instytucji i ograniczeniu wolności., 2. Wzory, zasady, normy zwyczajowe przyjęte i obowiązujące w jakiejś grupie, odmienne od przyjętych przez ogół społeczeństwa., 3. Kultura określonej grupy społecznej odrzucającej wartości, normy i wzory zachowania kultury oficjalnej. Anarchizm Możliwe odpowiedzi: 1. Określa różne doktryny polityczne, które sprzeciwiają się scentralizowanej władzy, sformalizowanych instytucji i ograniczeniu wolności., 2. Wzory, zasady, normy zwyczajowe przyjęte i obowiązujące w jakiejś grupie, odmienne od przyjętych przez ogół społeczeństwa., 3. Kultura określonej grupy społecznej odrzucającej wartości, normy i wzory zachowania kultury oficjalnej. Subkultura Możliwe odpowiedzi: 1. Określa różne doktryny polityczne, które sprzeciwiają się scentralizowanej władzy, sformalizowanych instytucji i ograniczeniu wolności., 2. Wzory, zasady, normy zwyczajowe przyjęte i obowiązujące w jakiejś grupie, odmienne od przyjętych przez ogół społeczeństwa., 3. Kultura określonej grupy społecznej odrzucającej wartości, normy i wzory zachowania kultury oficjalnej.
Połącz w pary słowo z odpowiadającą mu definicją.
<i>Kultura określonej grupy społecznej odrzucającej wartości, normy i wzory zachowania kultury oficjalnej</i>., <i>Określa różne doktryny polityczne, które sprzeciwiają się scentralizowanej władzy, sformalizowanych instytucji i ograniczeniu wolności</i>., <i>Wzory, zasady, normy zwyczajowe przyjęte i obowiązujące w jakiejś grupie, odmienne od przyjętych przez ogół społeczeństwa</i>.
Kontrkultura
Anarchizm
Subkultura
mfb91553c46983bfa_0000000000306
Słownik pojęć
Anarchizm
Anarchizm
określa różne doktryny polityczne, które sprzeciwiają się scentralizowanej władzy, sformalizowanych instytucji i ograniczeniu wolności.
Konsumpcjonizm
Konsumpcjonizm
nadmierne przywiązanie do zdobywania i posiadania dóbr materialnych.
Kontrkultura
Kontrkultura
ruch społeczny, kwestionujący podstawowe normy, wartości i sposoby komunikowania współczesnej kultury masowej, odrzucający rozwiązania tradycyjne w imię wolności, tolerancji, nieskrępowanej twórczości; pojawiła się w połowie lat. 60. XX w. w USA, jej początki utożsamia się z ruchem hippisowskim; za twórcę terminu uważa się Th. Roszaka.
Galeria ilustracji
RJdPJCE7yl9uv1
RArRxN56GnJbu1
R18sx6ECE83lF1
RfsbLTxDRe0aI1
Rc5uuDj8rpo711
RverleBzSpPTQ1
R1ey2g7CpW4IN1
R1Cvus8Dmu1dU1
RsPtkqb6uXwKt1
R1Esog5cU3dhm1
RvXkFuEmDCsJG1
Bibliografia
Encyklopedia PWN w trzech tomach, Warszawa 1999;
Bogdan Prejs, Subkultury młodzieżowe. Bunt nie przemija, Katowice 2005;
Marceli Śmiałek, Subkultury młodzieżowe w Polsce. Wybrane zagadnienia, Legionowo 2015.
Marek Jędrzejewski, Młodzież a subkultury, Warszawa 1999;
Marian Filipiak, Od subkultury do kultury alternatywnej, Lublin 1999;
Mikołaj Lizut, PRL – Punk Rock Later, Warszawa 2003;
Mirosław Pęczak, Mały słownik subkultur młodzieżowych, Warszawa 1992;
Władysław Pałubicki, Antropologia – filozofia – etyka. Słownik podstawowych terminów i znaczeń, Koszalin 1998;