Poniższy materiał stanowi uzupełnienie treści znajdujących się w materiale: https://zpe.gov.pl/a/substancje-i-ich-wlasciwosci–podsumowanie/D1Fn8eONk

Czy pamiętasz, że wszystko, co nas otacza nazywamy materią? Składają się na nią różnego rodzaju substancje, które charakteryzują się odmiennymi właściwościami zarówno fizycznymi, jak i chemicznymi. Praca chemika bardzo często opiera się na badaniu ich. Czy wiesz, jak je odróżnić? Z pracą z rożnymi substancjami wiąże się również ogromne ryzyko, ze względu na zagrożenia, jakie mogą powodować. Dlatego niezwykle istotne jest właściwie rozpoznanie znaków ostrzegawczych i stosowanie się do nich podczas wykonywania doświadczeń chemicznych, nawet tych najprostszych.

Aby zrozumieć poruszane w tym materiale zagadnienia, przypomnij sobie:
  • podstawowe szkło i sprzęt laboratoryjny;

  • sposób opisu doświadczeń chemicznych;

  • różnice pomiędzy substancją prostą a złożoną.

Nauczysz się
  • podawać przykłady substancji prostych i złożonych;

  • odróżniać właściwości fizyczne od chemicznych;

  • rozpoznawać piktogramy ostrzegawcze.

Znasz już najważniejsze substancjesubstancjasubstancje, którymi zarówno otaczamy się na co dzień, jak i te, z którymi dopiero spotykamy się w laboratorium chemicznym. Przypomnijmy sobie kilka podstawowych wiadomości.

bg‑green

1. Substancje proste i złożone – mapa pojęć

Substancje dzielą się na proste oraz złożone. Substancje prostesubstancja prostaSubstancje proste, czyli pierwiastki stanowią zbiór atomów o tej samej liczbie atomowej i charakteryzują się tym, że za pomocą prostych metod nie możemy ich rozłożyć na prostsze. Należy pamiętać, że substancje proste mogą również występować jako cząsteczki homoatomowe, np. O2, N2 czy P4. Natomiast substancje złożonesubstancja złożonasubstancje złożone można rozłożyć na prostsze za pomocą stosunkowo prostych metod. Są to związki chemiczne, które stanowią zbiór atomów co najmniej dwóch pierwiastków, połączonych ze sobą za pomocą wiązania chemicznego.

1
11
Polecenie 1

Skonstruuj mapę pojęć wokół słowa „substancje”. W tym celu skorzystaj z haseł takich jak „proste”, „złożone”, dodatkowo scharakteryzuj je oraz podaj po dwa przykłady substancji prostych i złożonych występujących w różnych stanach skupienia (gazowym, ciekłym lub stałym).

RwhrvytYe6DTs
Ilustracja opisuje instrukcję obsługi mapy pojęć. Po najechaniu na dane pole mapy pojęć, wyświetla się menu, dzięki któremu możesz edytować mapę myśli: - pierwszy kafelek z rysunkiem dymka ze znakiem plus powoduje dodawanie kolejnego pola; - drugi kafelek z dwoma ogniwami niżej łańcucha służy do konwertowania w link; - kafelek z linią przerwaną służy do łączenia lub rozłączania kafelków; kliknij przycisk dla danego pola, a następnie pole, które chcesz połączyć lub rozłączyć; - dwa kafelki z zieloną i czerwoną linią dają możliwość zmiany koloru linii, łączącej pola; kliknij przycisk dla danego pola, a następnie drugie pole, połączone z pierwszym; - kafelek z literą „A” służy do zwiększania i zmniejszania pól oraz tekstu; - kafelek z dwiema strzałkami wykorzystuje się do zmiany koloru pola; - kliknięcie kafelka z rysunkiem kosza powoduje usunięcie danego pola; - dodawanie załączników w tym trybie jest nieaktywne; - możesz dodać opis danego pola, klikając ostatni przycisk po prawej stronie.
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R2cKVFryGuKIj
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 1

Opisz substancje proste oraz substancje złożone. Podaj ich charakterystykę oraz po dwa przykłady substancji prostych i złożonych występujących w różnych stanach skupienia (gazowy, ciekły i stały)

RYnd4TWOp5vGA
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 2
R1Krabn2AYCuo
Spośród poniższych wybierz i zaznacz wszystkie substancje złożone.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 3

Zastanów się i odpowiedz na pytanie – czy mieszaninę fosforu i siarki możemy nazwać substancją złożoną? Swoją odpowiedź uzasadnij.

R1dKQlJ4DPbOr
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 4
R1U1sgNLbbd8u
Połącz w pary substancje chemiczne z ich poprawnymi opisami.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
bg‑green

2. Właściwości fizyczne i chemiczne substancji

Wszystkie substancje mają pewne charakterystyczne właściwości, które dzielimy na właściwości fizycznewłaściwości fizyczne substancjifizyczne oraz chemicznewłaściwości chemiczne substancjichemiczne.

1
Polecenie 5
Rw260U0e3FRMn
Które z poniższych właściwości substancji należą do fizycznych, a które do chemicznych? Przyporządkuj je do odpowiedniego miejsca. Właściwości fizyczne substancji Możliwe odpowiedzi: 1. Temperatura topnienia, 2. Przewodnictwo cieplne, 3. Barwa, 4. Toksyczność, 5. Reaktywność, 6. Zapach, 7. Temperatura wrzenia, 8. Przewodnictwo elektryczne, 9. Sprężystość, 10. Palność, 11. Rozpuszczalność w wodzie i innych rozpuszczalnikach, 12. Twardość, 13. Stan skupienia, 14. Kowalność, 15. Gęstość, 16. Smak, 17. Połysk Właściwości chemiczne substancji Możliwe odpowiedzi: 1. Temperatura topnienia, 2. Przewodnictwo cieplne, 3. Barwa, 4. Toksyczność, 5. Reaktywność, 6. Zapach, 7. Temperatura wrzenia, 8. Przewodnictwo elektryczne, 9. Sprężystość, 10. Palność, 11. Rozpuszczalność w wodzie i innych rozpuszczalnikach, 12. Twardość, 13. Stan skupienia, 14. Kowalność, 15. Gęstość, 16. Smak, 17. Połysk
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Badanie właściwości fizycznych soli kuchennej, cukru, mąki, węgla, żelaznego drutu, oliwy z oliwek.
Doświadczenie 1

Znajdź podobieństwa i różnice we właściwościach fizycznych następujących substancji: soli kuchennej, cukru, mąki, węgla, żelaznego drutu, oliwy z oliwek. Porównaj ich barwy, stan skupienia, rozpuszczalność w wodzie.

W tym celu wykonaj poniższe doświadczenie.

RCAjrs27LAwTE
Problem badawczy:. Hipoteza:. Co będzie potrzebne: ;. Instrukcja: 1.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Poznaj podobieństwa i różnice we właściwościach fizycznych następujących substancji: soli kuchennej, cukru, mąki, węgla, żelaznego drutu, oliwy z oliwek. Zapoznaj się z poniższym doświadczeniem.

Problem badawczy: W jaki sposób można zidentyfikować właściwości fizyczne substancji i ich mieszanin?

Hipoteza: Właściwości fizyczne substancji i ich mieszanin można zidentyfikować za pomocą zmysłu wzroku.

Co było potrzebne:

  • sól kuchenna;

  • cukier;

  • mąka;

  • węgiel;

  • oliwa z oliwek;

  • żelazny drut;

  • sześć szalek Petriego;

  • sześć zlewek;

  • sześć pręcików szklanych.

Przebieg doświadczenia:

Na czterech szalkach Petriego umieszczono kolejno po łyżeczce soli kuchennej, cukru, mąki oraz oliwy z oliwek. Na piątej szalce położono kawałek żelaznego drutu, a na szóstej kawałek węgla. Następnie określono stan skupienia oraz barwę badanych substancji. Do zlewek wlano wodę do połowy ich objętości, dodano badane substancje z szalek Petriego i wymieszano pręcikiem szklanym. Na końcu określono rozpuszczalność substancji w wodzie.

Obserwacje:

Substancja

Stan skupienia

Barwa

Rozpuszczalność w wodzie

sól kuchenna

stały

biała

bardzo dobrze rozpuszcza się w wodzie

cukier

stały

biała

bardzo dobrze rozpuszcza się w wodzie

mąka

stały

biała

bardzo słabo rozpuszcza się w wodzie/nie rozpuszcza się w wodzie

węgiel

stały

czarna

nie rozpuszcza się w wodzie

oliwa z oliwek

ciekły

żółta

bardzo słabo rozpuszcza się w wodzie/nie rozpuszcza się w wodzie

żelazny drut

stały

srebrzystoszara

nie rozpuszcza się w wodzie

Polecenie 6
RH6WcGCdAW3YR
Uzupełnij komórki tabeli dotyczącej obserwacji.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 6
R1Tm3wlgAuphn
Obserwacje: (Uzupełnij) Wnioski: (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Badanie palności magnezu.
Doświadczenie 2

Wykonaj doświadczenie chemiczne, które polega na zbadaniu palności magnezu.

R1aYrMvQaX72U
Problem badawczy:. Hipoteza:. Co będzie potrzebne: ;. Instrukcja: 1.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Problem badawczy: Czy magnez ulega spalaniu?

Hipoteza: Magnez jest substancją palną.

Co było potrzebne:

  • wstążka magnezowa;

  • papier ścierny;

  • palnik;

  • szczypce metalowe;

  • ciemne okulary ochronne.

Przebieg doświadczenia:

Niewielki kawałek wstążki magnezowej dokładnie oczyszczono za pomocą papieru ściernego. Następnie chwycono, za pomocą metalowych szczypiec, wstążkę i utrzymywano w płomieniu palnika.

Obserwacje: Wstążka magnezowa spala się jasnym, oślepiającym płomieniem. Po spaleniu, na szczypcach metalowych pozostaje biały proszek.

Wnioski: Magnez ulega reakcji spalania. Wyjaśnienie: magnez spala się charakterystycznym, oślepiającym płomieniem do tlenku magnezu, czyli białego osadu pozostałego na metalowych szczypcach. Równanie reakcji spalania magnezu:

2Mg+O22MgO
R1IHcUYBlNsyn
Spalanie magnezu
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R8npCpQhed7eY
Spalanie magnezu w kolbie
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 7
RBFoyj0NuChqC
Obserwacje: (Uzupełnij) Wnioski: (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 7

Odpowiedz, dlaczego podczas spalania substancji należy pamiętać o założeniu okularów ochronnych? Uzasadnij swoją odpowiedź.

R1L44KfXoWgp9
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
bg‑green

3. Znaki ostrzegawcze (piktogramy)

Na opakowaniach substancji chemicznych możemy zauważyć pewne charakterystyczne symbole graficzne. Symbole te stosowane są w oznaczaniu odczynników chemicznych i informują one o różnych rodzajach zagrożeń, z jakimi możemy mieć do czynienia w bezpośrednim kontakcie z tymi substancjami. Znaki te nazywamy piktogramami ostrzegawczymipiktogramy ostrzegawczepiktogramami ostrzegawczymi.

1
Polecenie 8
RmzHBh3q1JpDX
Dopasuj rodzaj zagrożenia i przykład substancji do odpowiedniego piktogramu.
Źródło: dostępny w internecie: https://pl.wikipedia.org, domena publiczna.
R1eZv6uT5yK1X
Dopasuj rodzaj zagrożenia do odpowiedniej substancji. Substancja wybuchowa Możliwe odpowiedzi: 1. Tlenek arsenu(<math aria-label="trzy>III) (potocznie: arszenik), 2. Azot, 3. Wodorotlenek sodu, 4. Nitrogliceryna (triazotan propano–1,2,3–triolu), 5. Benzen, 6. Dichromian(<math aria-label="sześć>VI) potasu, 7. Kwas chlorowodorowy (solny), 8. Etanol Substancja żrąca Możliwe odpowiedzi: 1. Tlenek arsenu(<math aria-label="trzy>III) (potocznie: arszenik), 2. Azot, 3. Wodorotlenek sodu, 4. Nitrogliceryna (triazotan propano–1,2,3–triolu), 5. Benzen, 6. Dichromian(<math aria-label="sześć>VI) potasu, 7. Kwas chlorowodorowy (solny), 8. Etanol Substancja rakotwórcza Możliwe odpowiedzi: 1. Tlenek arsenu(<math aria-label="trzy>III) (potocznie: arszenik), 2. Azot, 3. Wodorotlenek sodu, 4. Nitrogliceryna (triazotan propano–1,2,3–triolu), 5. Benzen, 6. Dichromian(<math aria-label="sześć>VI) potasu, 7. Kwas chlorowodorowy (solny), 8. Etanol Substancja toksyczna Możliwe odpowiedzi: 1. Tlenek arsenu(<math aria-label="trzy>III) (potocznie: arszenik), 2. Azot, 3. Wodorotlenek sodu, 4. Nitrogliceryna (triazotan propano–1,2,3–triolu), 5. Benzen, 6. Dichromian(<math aria-label="sześć>VI) potasu, 7. Kwas chlorowodorowy (solny), 8. Etanol Substancja utleniająca Możliwe odpowiedzi: 1. Tlenek arsenu(<math aria-label="trzy>III) (potocznie: arszenik), 2. Azot, 3. Wodorotlenek sodu, 4. Nitrogliceryna (triazotan propano–1,2,3–triolu), 5. Benzen, 6. Dichromian(<math aria-label="sześć>VI) potasu, 7. Kwas chlorowodorowy (solny), 8. Etanol Gaz pod ciśnieniem Możliwe odpowiedzi: 1. Tlenek arsenu(<math aria-label="trzy>III) (potocznie: arszenik), 2. Azot, 3. Wodorotlenek sodu, 4. Nitrogliceryna (triazotan propano–1,2,3–triolu), 5. Benzen, 6. Dichromian(<math aria-label="sześć>VI) potasu, 7. Kwas chlorowodorowy (solny), 8. Etanol Substancja łatwopalna Możliwe odpowiedzi: 1. Tlenek arsenu(<math aria-label="trzy>III) (potocznie: arszenik), 2. Azot, 3. Wodorotlenek sodu, 4. Nitrogliceryna (triazotan propano–1,2,3–triolu), 5. Benzen, 6. Dichromian(<math aria-label="sześć>VI) potasu, 7. Kwas chlorowodorowy (solny), 8. Etanol Substancja drażniąca Możliwe odpowiedzi: 1. Tlenek arsenu(<math aria-label="trzy>III) (potocznie: arszenik), 2. Azot, 3. Wodorotlenek sodu, 4. Nitrogliceryna (triazotan propano–1,2,3–triolu), 5. Benzen, 6. Dichromian(<math aria-label="sześć>VI) potasu, 7. Kwas chlorowodorowy (solny), 8. Etanol
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 9
RaqTmTkWO4V2X
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
bg‑green

4. Stany skupienia materii

W określonej temperaturze i przy odpowiednim ciśnieniu substancje występują w jednym z trzech podstawowych stanów skupienia: stałym, ciekłym oraz gazowym. W odpowiednich warunkach, mogą one zmieniać stan skupienia, np. z ciekłego na stały czy ze stałego na gazowy.

Polecenie 10
R1Zm5tLBpvVcC
Wstaw brakujące elementy w odpowiednie miejsca schematu, który przedstawia zmiany stanów skupienia materii.
Źródło: Krzysztof Jaworski, Małgorzata Bartoszewicz, Agnieszka Kamińska-Ostęp, licencja: CC BY-SA 3.0.
R14vqjmBXICYa
Przyporządkuj nazwę przemiany fazowej do zmian stanów skupienia materii. topnienie Możliwe odpowiedzi: 1. ciało stałe gaz, 2. gaz ciecz, 3. ciecz gaz, 4. ciecz ciało stałe, 5. gaz ciało stałe, 6. ciało stałe ciecz sublimacja Możliwe odpowiedzi: 1. ciało stałe gaz, 2. gaz ciecz, 3. ciecz gaz, 4. ciecz ciało stałe, 5. gaz ciało stałe, 6. ciało stałe ciecz parowanie Możliwe odpowiedzi: 1. ciało stałe gaz, 2. gaz ciecz, 3. ciecz gaz, 4. ciecz ciało stałe, 5. gaz ciało stałe, 6. ciało stałe ciecz krzepnięcie Możliwe odpowiedzi: 1. ciało stałe gaz, 2. gaz ciecz, 3. ciecz gaz, 4. ciecz ciało stałe, 5. gaz ciało stałe, 6. ciało stałe ciecz skraplanie Możliwe odpowiedzi: 1. ciało stałe gaz, 2. gaz ciecz, 3. ciecz gaz, 4. ciecz ciało stałe, 5. gaz ciało stałe, 6. ciało stałe ciecz resublimacja Możliwe odpowiedzi: 1. ciało stałe gaz, 2. gaz ciecz, 3. ciecz gaz, 4. ciecz ciało stałe, 5. gaz ciało stałe, 6. ciało stałe ciecz
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Sublimacja suchego lodu, czyli zestalonego tlenku węgla(IV)
Doświadczenie 3

Wykonaj doświadczenie chemiczne polegające na obserwacji procesu sublimacji.

RnG1WcL2oxg1V
Problem badawczy:. Hipoteza:. Co będzie potrzebne: ;. Instrukcja: 1.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Problem badawczy: Na czym polega zjawisko sublimacji?

Hipoteza: Sublimacja to proces przejścia substancji ze stanu stałego w stan gazowy, z pominięciem stanu ciekłego.

Co było potrzebne:

  • suchy lód (zestalony tlenek węglaIV;

  • duży krystalizator;

  • woda wodociągowa.

Przebieg doświadczenia: Do krystalizatora wsypano suchy lód. Następnie powoli wlewano wodę wodociągową.

Obserwacje: Podczas wlewania wody do krystalizatora, pojawiają się kłęby gazu.

Wnioski: Zestalony tlenek węglaIV uległ sublimacji do gazowego tlenku węglaIV. Temperatura sublimacji wynosi -78,5°C i osiągana jest w momencie polewania suchego lodu wodą. Bez ogrzewania, suchy lód w temperaturze pokojowej sublimuje do kilku godzin, w zależności o wielkości bloków.

R1U2jQPJWmjjh
Zestaw przed dodaniem wody
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1IQBKcZcXl5W
Zestaw po dodaniu wody
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 11
R1CyPjX6gC8vK
Obserwacje: (Uzupełnij) Wnioski: (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 11

Napisz, czym jest sublimacja.

RDG2wLWiSvgBe
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Słownik

substancja
substancja

rodzaj jednorodnej materii (o stałym składzie chemicznym) o określonych właściwościach (cechach charakterystycznych, np. stan skupienia, w danych warunkach, barwa, twardość, palność), np. woda, żelazo, miedź, glin

substancja prosta
substancja prosta

pierwiastki, które stanowią zbiór atomów o tej samej liczbie atomowej i charakteryzują się tym, że za pomocą prostych metod nie możemy ich rozłożyć na prostsze

substancja złożona
substancja złożona

związki chemiczne stanowiące zbiór atomów co najmniej dwóch pierwiastków połączonych ze sobą za pomocą wiązania chemicznego; można je rozłożyć na prostsze za pomocą prostych metod

właściwości chemiczne substancji
właściwości chemiczne substancji

cechy substancji, które można określić na podstawie jej zachowania wobec innych substancji; do właściwości chemicznych zaliczamy między innymi: palność, reaktywność, zapach, smak

właściwości fizyczne substancji
właściwości fizyczne substancji

charakterystyczne cechy danej substancji, takie jak: stan skupienia, barwa, rozpuszczalność (rozpuszczanie to zjawisko fizyczne), przewodnictwo elektryczne, przewodnictwo cieplne, temperatury wrzenia i topnienia, twardość, kruchość, kowalność, połysk, gęstość, właściwości magnetyczne

piktogramy ostrzegawcze
piktogramy ostrzegawcze

znaki wskazujące na rodzaj zagrożenia spowodowanych przez niebezpieczne substancje chemiczne; umieszczane na butelkach i opakowaniach substancji chemicznych i mieszanin

Ćwiczenia

Pokaż ćwiczenia:
R1PywJnrInXfE1
Ćwiczenie 1
Które z poniższych procesów należą do zjawisk fizycznych? Wybierz i zaznacz prawidłowe odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. mieszanie cukru z wodą, 2. sublimacja suchego lodu (zestalonego tlenku węgla(IV)), 3. topnienie lodu, 4. spalanie magnezu, 5. rozkład termiczny węglanu wapnia, 6. pieczenie ciasta
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R17u8esUr9nEe1
Ćwiczenie 2
Które z poniższych procesów należą do przemian chemicznych? Wybierz i zaznacz prawidłowe odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. korozja metali, 2. reakcje spalania, 3. reakcje zobojętniania, 4. wrzenie etanolu, 5. resublimacja naftalenu
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1F4ucZ33xU6H2
Ćwiczenie 3
Dobierz odpowiednie opisy do nazw właściwości fizycznych. kruchość Możliwe odpowiedzi: 1. temperatura, w której substancja zmienia stan skupienia ze stałego na ciekły, 2. odkształcenie trwałe z rozpadem na mniejsze kawałki, 3. zdolność do trwałego odkształcenia pod wpływem nacisku lub uderzania, 4. wrażenie optyczne spowodowane zdolnością substancji do odbijania światła, 5. temperatura, przy której ciśnienie powstającej pary jest równe ciśnieniu otoczenia, co powoduje parowanie cieczy w całej jej objętości, 6. zdolność zmiany kształtu pod wpływem niewielkiej siły i powrotu do pierwotnego kształtu po ustaniu jej działania temperatura wrzenia Możliwe odpowiedzi: 1. temperatura, w której substancja zmienia stan skupienia ze stałego na ciekły, 2. odkształcenie trwałe z rozpadem na mniejsze kawałki, 3. zdolność do trwałego odkształcenia pod wpływem nacisku lub uderzania, 4. wrażenie optyczne spowodowane zdolnością substancji do odbijania światła, 5. temperatura, przy której ciśnienie powstającej pary jest równe ciśnieniu otoczenia, co powoduje parowanie cieczy w całej jej objętości, 6. zdolność zmiany kształtu pod wpływem niewielkiej siły i powrotu do pierwotnego kształtu po ustaniu jej działania połysk Możliwe odpowiedzi: 1. temperatura, w której substancja zmienia stan skupienia ze stałego na ciekły, 2. odkształcenie trwałe z rozpadem na mniejsze kawałki, 3. zdolność do trwałego odkształcenia pod wpływem nacisku lub uderzania, 4. wrażenie optyczne spowodowane zdolnością substancji do odbijania światła, 5. temperatura, przy której ciśnienie powstającej pary jest równe ciśnieniu otoczenia, co powoduje parowanie cieczy w całej jej objętości, 6. zdolność zmiany kształtu pod wpływem niewielkiej siły i powrotu do pierwotnego kształtu po ustaniu jej działania sprężystość Możliwe odpowiedzi: 1. temperatura, w której substancja zmienia stan skupienia ze stałego na ciekły, 2. odkształcenie trwałe z rozpadem na mniejsze kawałki, 3. zdolność do trwałego odkształcenia pod wpływem nacisku lub uderzania, 4. wrażenie optyczne spowodowane zdolnością substancji do odbijania światła, 5. temperatura, przy której ciśnienie powstającej pary jest równe ciśnieniu otoczenia, co powoduje parowanie cieczy w całej jej objętości, 6. zdolność zmiany kształtu pod wpływem niewielkiej siły i powrotu do pierwotnego kształtu po ustaniu jej działania temperatura topnienia Możliwe odpowiedzi: 1. temperatura, w której substancja zmienia stan skupienia ze stałego na ciekły, 2. odkształcenie trwałe z rozpadem na mniejsze kawałki, 3. zdolność do trwałego odkształcenia pod wpływem nacisku lub uderzania, 4. wrażenie optyczne spowodowane zdolnością substancji do odbijania światła, 5. temperatura, przy której ciśnienie powstającej pary jest równe ciśnieniu otoczenia, co powoduje parowanie cieczy w całej jej objętości, 6. zdolność zmiany kształtu pod wpływem niewielkiej siły i powrotu do pierwotnego kształtu po ustaniu jej działania kowalność Możliwe odpowiedzi: 1. temperatura, w której substancja zmienia stan skupienia ze stałego na ciekły, 2. odkształcenie trwałe z rozpadem na mniejsze kawałki, 3. zdolność do trwałego odkształcenia pod wpływem nacisku lub uderzania, 4. wrażenie optyczne spowodowane zdolnością substancji do odbijania światła, 5. temperatura, przy której ciśnienie powstającej pary jest równe ciśnieniu otoczenia, co powoduje parowanie cieczy w całej jej objętości, 6. zdolność zmiany kształtu pod wpływem niewielkiej siły i powrotu do pierwotnego kształtu po ustaniu jej działania
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1MQM0akOPrPW2
Ćwiczenie 4
Przyporządkuj nazwy zmian stanów skupienia do odpowiednich opisów. Z tą zmianą stanu skupienia mamy do czynienia podczas zamarzania lodu. — 1. krzepnięcie, 2. topnienie, 3. wrzenie, 4. resublimacja, 5. sublimacja, 6. skraplanie
Z tą zmianą stanu skupienia mamy do czynienia przy powstawaniu porannej rosy. — 1. krzepnięcie, 2. topnienie, 3. wrzenie, 4. resublimacja, 5. sublimacja, 6. skraplanie
Ta zmiana stanu skupienia wykorzystywania jest podczas pierwszego etapu destylacji. — 1. krzepnięcie, 2. topnienie, 3. wrzenie, 4. resublimacja, 5. sublimacja, 6. skraplanie
Z tą zmianą stanu skupienia mamy do czynienia podczas chłodzenia par jodu lub naftalenu. — 1. krzepnięcie, 2. topnienie, 3. wrzenie, 4. resublimacja, 5. sublimacja, 6. skraplanie
Z tą zmianą stanu skupienia mamy do czynienia w pierwszym etapie ogrzewania siarki na łyżce do spalań nad palnikiem spirytusowym. — 1. krzepnięcie, 2. topnienie, 3. wrzenie, 4. resublimacja, 5. sublimacja, 6. skraplanie
Z tą zmianą stanu skupienia mamy do czynienia podczas ogrzewania suchego lodu lub naftalenu. — 1. krzepnięcie, 2. topnienie, 3. wrzenie, 4. resublimacja, 5. sublimacja, 6. skraplanie
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Ćwiczenie 5

Poniżej przedstawiono opis pewnej substancji chemicznej.

W początkowych latach substancja ta była bardzo problematyczna w użyciu, ponieważ była ogromnie wrażliwa na niewielkie bodźce mechaniczne i nawet gdy dochodziło do miejscowego przegrzania, kończyło się to niekontrolowaną eksplozją. Z tego też powodu substancja ta była źródłem wielu wypadków.

R17NHGq6ih2AW
Który z poniższych piktogramów ostrzegawczych mówi o opisanym zagrożeniu? Wybierz i zaznacz wybrany piktogram.
Źródło: dostępny w internecie: www.commons.wikimedia.org, domena publiczna.
2
Ćwiczenie 5

Poniżej przedstawiono opis pewnej substancji chemicznej.

W początkowych latach substancja ta była bardzo problematyczna w użyciu, ponieważ była ogromnie wrażliwa na niewielkie bodźce mechaniczne i nawet gdy dochodziło do miejscowego przegrzania, kończyło się to niekontrolowaną eksplozją. Z tego też powodu substancja ta była źródłem wielu wypadków.

Zaznacz, jaki piktogram mówi o opisanym zagrożeniu.

RfqpD0B4w0TUS
Możliwe odpowiedzi: 1. Substancje wybuchowe, 2. Substancje łatwopalne, 3. Substancje utleniające, 4. Gazy pod ciśnieniem, 5. Substancje toksyczne, 6. Substancje żrące
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R13z1v1tLCMXX2
Ćwiczenie 6
Łączenie par. W poniższej tabeli zostały wymienione substancje proste oraz złożone. Zaznacz, w którym z wierszy wymieniono wyłącznie substancje proste.. A. Możliwe odpowiedzi: Związki. B. Możliwe odpowiedzi: Związki. C. Możliwe odpowiedzi: Związki. D. Możliwe odpowiedzi: Związki
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
31
Ćwiczenie 7
RNgyXtu4kCJfr3
Przykłady substancji prostych: (Uzupełnij) Przykłady substancji złożonych: (Uzupełnij) Przykłady reakcji: (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
31
Ćwiczenie 7
R1GZmLolf1Cay
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

2. Zaznacz przykłady reakcji, w której z dwóch substancji prostych powstaje substancja złożona.

R1Su5upll1C8G
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

3. Zaznacz przykłady reakcji w której z substancji złożonej otrzymuje się dwie substancje proste.

R1QGTOCAf80x2
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
31
Ćwiczenie 8
Rrk8kF3mqasqV
Obserwacje: (Uzupełnij) Odpowiedź i uzasadnienie: (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ry640qLAlOwfV3
Ćwiczenie 8
Zaznacz przykłady reakcji chemicznych. Możliwe odpowiedzi: 1. Rozcieńczanie, 2. Wrzenie, 3. Spalanie, 4. Oddychanie
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 9
RRhB7GOqRUTew3
Complete the sentence selecting the correct word. ElementMixtureCompound is a chemical substance composed of many identical molecules (or molecular entities) composed of atoms from more than one element held together by chemical bonds.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Glossary
Ćwiczenie 10
ReNIwMFlEB7703
Which of the following chemical properties can be easy recognized by sense? Choose the correct answer. Możliwe odpowiedzi: 1. combustibility, 2. solubility, 3. reactivity, 4. colour
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Glossary

Bibliografia

Kulawik J., Kulawik T., Litwin M., Podręcznik do chemii dla klasy siódmej szkoły podstawowej, Warszawa 2020.

Łasiński D., Sporny Ł., Strutyńska D., Wróblewski P., Podręcznik dla klasy siódmej szkoły podstawowej, Mac Edukacja 2020.

bg‑gray3

Notatnik

RUETCAzKK4wNS
Miejsce na Twoje notatki: (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.