Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji – Sudety i Przedgórze Sudeckie

Cele lekcji

Wiadomości

  • uczeń zna położenie Sudetów i Przedgórza Sudeckiego

  • uczeń zna budowę geologiczną Sudetów

  • uczeń zna najważniejsze pasma górskie Sudetów

  • uczeń zna pojęcia: zrąb, rów tektoniczny, uskok, cieplice, szczawy, wody radoczynne.

    • uczeń potrafi omówić budowę gór zrębowych, posługując się schematem

    • uczeń potrafi wykazać zróżnicowania klimatyczne i roślinne Sudetów

    • uczeń potrafi porównać krajobraz Sudetów Zachodnich, Środkowych i Wschodnich na tle ich budowy geologicznej

    • uczeń potrafi opisać atrakcje turystyczne Sudetów i Przedgórza Sudeckiego.

Metoda i forma pracy

Formy pracy: praca indywidualna;

Metody: karty pracy, praca z podręcznikiem, praca z mapą

Środki dydaktyczne

Podręcznik do geografii „Planeta 3”, str. 195 – 200, mapy tematyczne w Atlasie geograficznym „Polska, kontynenty, świat” wyd. PPWK „Nowa Era”, mapa ogólnogeograficzna Polski, Szkolny słownik geograficzny, J. Flis, karty pracy, schemat powstawania gór zrębowych.

  • część organizacyjna (powitanie, sprawdzenie obecności)

  • nauczyciel zadaje pytania sprawdzające materiał z poprzedniej lekcji dotyczący Tatr, np:

  • wyjaśnij pojęcie (grań, turnia, cyrk lodowcowy, stożek piargowy)

  • oceń warunki rozwoju rolnictwa na obszarze Obniżenia Orawsko- Podhalańskiego i Tatr

  • omów charakterystyczne formy rzeźby (Tatr Wysokich i Zachodnich)

  • omów czynniki rzeźbotwórcze obszaru Tatr

  • omów i oceń skutki występowania wiatru halnego.

  • nauczyciel zapisuje na tablicy temat lekcji „Sudety i Przedgórze Sudeckie „, wyjaśnia cele lekcji, podaje wymagania edukacyjne

  • nauczyciel nawiązując do wiadomości uczniów z przyrody, przypomina położenie geograficzne Sudetów i dokonuje podziału gór na Sudety Wschodnie, Środkowe i Zachodnie (wskazuje na mapie fizycznej Polski położenie poszczególnych pasm górskich)

  • nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie budowy geologicznej Sudetów (wykorzystanie wiadomości na tematy: Dzieje geologiczne Polski przed czwartorzędem i Czwartorzęd na terytorium Polski)

  • nauczyciel, wykorzystując „tablicę poglądową” lub foliogram, wyjaśnia proces „odmłodzenia Sudetów”(zał. 1. Schemat powstawania gór zrębowych)

  • nauczyciel rozdaje karty indywidualnej pracy ucznia

  • nauczyciel podaje czas na rozwiązanie zadania (samodzielnie ok. 20 min)

  • praca indywidualna w oparciu środki dydaktyczne (podręcznik, atlasy, słownik) – uczniowie wykonują zadania z karty pracy

  • nauczyciel kontroluje ich pracę, pomaga i wyjaśnia

  • nauczyciel prosi 1 – 3 uczniów o zaprezentowanie rozwiązanej karty pracy

  • nauczyciel ocenia pracę uczniów – zbiera pozostałe karty do sprawdzenia i oceny.

  • nauczyciel zadaje pytania podsumowujące i utrwalające wiadomości, np.:

    • korzystając z mapy fizycznej, omów położenie Sudetów i Przedgórza Sudeckiego

    • wymień charakterystyczne cechy ukształtowania Sudetów

    • jakie surowce mineralne eksploatowane są na obszarze Sudetów i Przedgórza Sudeckiego?

    • porównaj krajobraz Sudetów Zachodnich, Środkowych i Wschodnich na tle ich budowy geologicznej

    • omów budowę gór zrębowych, posługując się schematem.

Wskazówka: wprowadzeniem do lekcji lub jej podsumowaniem mogą być fragmenty filmu edukacyjnego na kasecie VHS „Sudety I Przedgórze Sudeckie” (środowisko przyrodnicze i gospodarka), Geografia dla klas VIII wyd. M. Rożak.

Bibliografia

  1. Atlas geograficzny – Polska, kontynenty, świat, Wydawnictwo „Nowa Era” Redakcja Kartograficzna Wrocław 2005.

  2. Ćwiklińska Ewa, Wawrzkiewicz Anna, Zeszyt ćwiczeń do geografii „Planeta 3” Geografia fizyczna i społeczno‑ekonomiczna Polski, Wydawnictwo M. Rożak Gdańsk – Straszyn 2004.

  3. Czekańska Zdzisława, Wojtkowicz Zofia, Aktywne metody w edukacji geograficznej. Propozycje metodyczne do pracy z uczniem w gimnazjum, część I i II, SOP, Toruń 1999.

  4. Flis Jan, Szkolny słownik geograficzny, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Warszawa 1982.

  5. Ilustrowany Atlas Świata dla gimnazjum, Wydawnictwo Rożak, Gdańsk – Straszyn 2006.

  6. Książka nauczyciela zintegrowana z podręcznikiem „Planeta 3”, Wydawnictwo M. Rożak, Gdańsk – Straszyn 2004.

  7. Mordawski Jan, Makowski Jerzy, Podręcznik do geografii „Planeta 1”, Wyd. M. Rożak Gdańsk 1999.

  8. Szubert Mariusz, Podręcznik do geografii „Planeta 3”. Geografia fizyczna i społeczno- ekonomiczna Polski, Wyd. M. Rożak Gdańsk – Straszyn 2004.

Załączniki

Karta pracy ucznia

RW7kCErNdjoeu

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 43.00 KB w języku polskim