Sudety i Przedgórze Sudeckie
Scenariusz lekcji – Sudety i Przedgórze Sudeckie
Cele lekcji
Wiadomości
uczeń zna położenie Sudetów i Przedgórza Sudeckiego
uczeń zna budowę geologiczną Sudetów
uczeń zna najważniejsze pasma górskie Sudetów
uczeń zna pojęcia: zrąb, rów tektoniczny, uskok, cieplice, szczawy, wody radoczynne.
uczeń potrafi omówić budowę gór zrębowych, posługując się schematem
uczeń potrafi wykazać zróżnicowania klimatyczne i roślinne Sudetów
uczeń potrafi porównać krajobraz Sudetów Zachodnich, Środkowych i Wschodnich na tle ich budowy geologicznej
uczeń potrafi opisać atrakcje turystyczne Sudetów i Przedgórza Sudeckiego.
Metoda i forma pracy
Formy pracy: praca indywidualna;
Metody: karty pracy, praca z podręcznikiem, praca z mapą
Środki dydaktyczne
Podręcznik do geografii „Planeta 3”, str. 195 – 200, mapy tematyczne w Atlasie geograficznym „Polska, kontynenty, świat” wyd. PPWK „Nowa Era”, mapa ogólnogeograficzna Polski, Szkolny słownik geograficzny, J. Flis, karty pracy, schemat powstawania gór zrębowych.
część organizacyjna (powitanie, sprawdzenie obecności)
nauczyciel zadaje pytania sprawdzające materiał z poprzedniej lekcji dotyczący Tatr, np:
wyjaśnij pojęcie (grań, turnia, cyrk lodowcowy, stożek piargowy)
oceń warunki rozwoju rolnictwa na obszarze Obniżenia Orawsko- Podhalańskiego i Tatr
omów charakterystyczne formy rzeźby (Tatr Wysokich i Zachodnich)
omów czynniki rzeźbotwórcze obszaru Tatr
omów i oceń skutki występowania wiatru halnego.
nauczyciel zapisuje na tablicy temat lekcji „Sudety i Przedgórze Sudeckie „, wyjaśnia cele lekcji, podaje wymagania edukacyjne
nauczyciel nawiązując do wiadomości uczniów z przyrody, przypomina położenie geograficzne Sudetów i dokonuje podziału gór na Sudety Wschodnie, Środkowe i Zachodnie (wskazuje na mapie fizycznej Polski położenie poszczególnych pasm górskich)
nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie budowy geologicznej Sudetów (wykorzystanie wiadomości na tematy: Dzieje geologiczne Polski przed czwartorzędem i Czwartorzęd na terytorium Polski)
nauczyciel, wykorzystując „tablicę poglądową” lub foliogram, wyjaśnia proces „odmłodzenia Sudetów”(zał. 1. Schemat powstawania gór zrębowych)
nauczyciel rozdaje karty indywidualnej pracy ucznia
nauczyciel podaje czas na rozwiązanie zadania (samodzielnie ok. 20 min)
praca indywidualna w oparciu środki dydaktyczne (podręcznik, atlasy, słownik) – uczniowie wykonują zadania z karty pracy
nauczyciel kontroluje ich pracę, pomaga i wyjaśnia
nauczyciel prosi 1 – 3 uczniów o zaprezentowanie rozwiązanej karty pracy
nauczyciel ocenia pracę uczniów – zbiera pozostałe karty do sprawdzenia i oceny.
nauczyciel zadaje pytania podsumowujące i utrwalające wiadomości, np.:
korzystając z mapy fizycznej, omów położenie Sudetów i Przedgórza Sudeckiego
wymień charakterystyczne cechy ukształtowania Sudetów
jakie surowce mineralne eksploatowane są na obszarze Sudetów i Przedgórza Sudeckiego?
porównaj krajobraz Sudetów Zachodnich, Środkowych i Wschodnich na tle ich budowy geologicznej
omów budowę gór zrębowych, posługując się schematem.
Wskazówka: wprowadzeniem do lekcji lub jej podsumowaniem mogą być fragmenty filmu edukacyjnego na kasecie VHS „Sudety I Przedgórze Sudeckie” (środowisko przyrodnicze i gospodarka), Geografia dla klas VIII wyd. M. Rożak.
Bibliografia
Atlas geograficzny – Polska, kontynenty, świat, Wydawnictwo „Nowa Era” Redakcja Kartograficzna Wrocław 2005.
Ćwiklińska Ewa, Wawrzkiewicz Anna, Zeszyt ćwiczeń do geografii „Planeta 3” Geografia fizyczna i społeczno‑ekonomiczna Polski, Wydawnictwo M. Rożak Gdańsk – Straszyn 2004.
Czekańska Zdzisława, Wojtkowicz Zofia, Aktywne metody w edukacji geograficznej. Propozycje metodyczne do pracy z uczniem w gimnazjum, część I i II, SOP, Toruń 1999.
Flis Jan, Szkolny słownik geograficzny, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Warszawa 1982.
Ilustrowany Atlas Świata dla gimnazjum, Wydawnictwo Rożak, Gdańsk – Straszyn 2006.
Książka nauczyciela zintegrowana z podręcznikiem „Planeta 3”, Wydawnictwo M. Rożak, Gdańsk – Straszyn 2004.
Mordawski Jan, Makowski Jerzy, Podręcznik do geografii „Planeta 1”, Wyd. M. Rożak Gdańsk 1999.
Szubert Mariusz, Podręcznik do geografii „Planeta 3”. Geografia fizyczna i społeczno- ekonomiczna Polski, Wyd. M. Rożak Gdańsk – Straszyn 2004.