Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Suma kątów w czworokącie

1. Cel lekcji

Uczeń w czasie lekcji oblicza, ile stopni wynosi suma wewnętrznych kątów w czworokącie. Rozwiązuje również zadania dotyczące miary kąta, gdy ma podane pozostałe miary.

2. Przygotowanie uczniów – wiedza i umiejętności.

Uczeń:

• Wie, ile wynosi suma wewnętrznych kątów w trójkącie.

• Umie zmierzyć kąty.

• Zna pojęcie kąta wierzchołkowego, kątów przyległych.

• Umie zastosować porównywanie ilorazowe i różnicowe.

• Rozróżnia trójkąty (ze względu na ich boki).

3. Osiągnięcia uczniów – wiedza i umiejętności.

Uczeń:

• Wie, ile wynosi suma kątów w czworokącie.

• Oblicza rozwartość kąta w czworokącie, gdy ma podane pozostałe dane.

4. Metody pracy

• pokaz,

• wykład nauczyciela,

• sterowane przez nauczyciela eksperymenty uczniów,

• praca indywidualna,

• dyskusja.

5. Środki realizacji, pomoce dydaktyczne.

Materiały:

• przygotowane do wycięcia modele czworokątów;

• nożyczki, klej;

• model na tablicę.

6. Matematyczne treści lekcji, czynności ucznia.

• Klasyfikacja trójkątów ze względu na ich kąty.

• Klasyfikacja trójkątów ze względu na ich boki.

• Suma kątów w trójkącie.

• Suma kątów w czworokącie.

7. Przebieg lekcji

Faza wstępna

a) Część organizacyjna (3 min) – Witam uczniów, sprawdzam listę obecności, zapisuję numer i temat lekcji na tablicy.

Faza realizacyjna

b) Powtórzenie, przypomnienie wiadomości niezbędnych do przeprowadzenia lekcji (5 min).

• Jakie znasz trójkąty? Nazwij je ze względu na ich boki. Nazwij je ze względu na ich kąty.

• Ile wynosi suma wewnętrznych kątów w trójkącie?

• Jaka jest rozwartość trzeciego kąta w trójkącie prostokątnym, jeżeli jeden z jego kątów jest równy 60 stopni?

c) Każdy uczeń otrzymuje kartkę z narysowanym czworokątem (jednym) – załącznik nr 1, (15 min).

• Wytnij swój czworokąt.

• Rozetnij go wzdłuż przekątnej.

• Jakie figury otrzymałeś?

• Ile wynosi suma kątów w każdej otrzymanej figurze?

• Ponumeruj kąty w trójkątach od 1 do 6.

• Połącz ponownie ze sobą trójkąty w taki sposób, w jakim były przed rozcięciem.

• Nauczyciel pisze na tablicy 1 + 2 + 3 + 4 + 5 + 6 = ? I pyta uczniów: co chce teraz dodać?

• Ile stopni mają w sumie kąty czworokąta?

SUMA ROZWARTOŚCI KĄTÓW W CZWOROKĄCIE WYNOSI 360Indeks górny O.

d) Seria zadań. (20 min).

Zadanie nr 1 - Oblicz rozwartość czwartego kąta dla tych figur.

Zadanie nr 2 - W czworokącie ABCD dwa kąty są proste i jeden rozwarty 123°. Oblicz rozwartość czwartego kąta.

Zadanie nr 3 - Oblicz rozwartość czwartego kąta, jeżeli jego trzy kąty mają:

a) 30°, 58°, 145° b) 220°, 40°, 95° c) 100°, 150°, 10°

Zadanie nr 4 - W czworokącie ABCD kąty przy wierzchołkach A i B są jednakowe i mają po 120°. Kąt przy wierzchołku C jest najmniejszy, przy wierzchołku D jest zaś trzy razy od niego większy. Jaką rozwartość mają kąty C i D?

Zadanie nr 5 - W czworokącie ABCD najmniejszy kąt jest przy wierzchołku A, każdy następny jest trzy razy większy od poprzedniego. Jakie są rozwartości kątów w tym czworokącie?

8. Praca domowa

Podaj rozwartości kątów dla czworokąta ABCD, jeżeli wiesz, że kąt przy wierzchołku C jest największy, a każdy następny jest o 30° mniejszy od poprzedniego.

9. Możliwe rozszerzenia tematu

• Można spróbować obliczyć sumę kątów dla innych wielokątów. Np. zbudować tabelę: wielokąt, suma kątów w wielokącie. Na konkretnych przykładach pokazujemy uczniom, jak podzielić wielokąt na trójkąty.

10. Uwagi metodyczne

• W czasie realizacji punktu 3. (trzecia kropka), warto zatrzymać się na chwilę i porozmawiać na temat tych trójkątów, podkreślając, że każdy uczeń ma inny czworokąt, a więc zupełnie inne trójkąty.

• Do wszystkich zadań (2 – 5) warto wykonać rysunki pomocnicze.

11. Uwagi

Załącznik nr 1

R1e1yYRoX8NRA

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 48.00 KB w języku polskim