Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji - Suma kątów wewnętrznych czworokąta

Uczeń zna:

  1. Pojęcie czworokąta

  2. Sposoby nazywania czworokątów

  3. Twierdzenie o sumie kątów wewnętrznych trójkąta

Umiejętności

Uczeń potrafi:

  1. Wyznaczyć kąt wewnętrzny czworokąta, znając trzy pozostałe.

  2. Wyznaczyć kąty wewnętrzne czworokąta, znając zależności miedzy nimi

Metoda i forma pracy

Praca „równym frontem” i samodzielna pod kierunkiem nauczyciela, elementy zabawy.

    1. patyczki różnej długości

    2. czworokąty wycięte z kolorowego papieru

    3. test

    4. przybory geometryczne

    5. podręcznik i ćwiczenia

Sprawdzenie obecności i pracy domowej.

Krótkie powtórzenie poprzednich lekcji dot. czworokątów. Nauczyciel prosi uczniów, aby z otrzymanych patyczków budowali zadane figury: trapez dowolny, trapez równoramienny, dowolny czworokąt, deltoid, romb, równoległobok….. Po ułożeniu kolejnej figury uczniowie omawiają, jakie własności ma dana figura.

Zapisanie tematu lekcji.

    1. Wprowadzenie twierdzenia o sumie kątów wewnętrznych w czworokącie

Proszę wziąć jeden czworokąt. Mamy dowiedzieć się, jaka jest miara sumy kątów w czworokącie. Może ktoś z Was ma pomysł, jak zbadać tę sumę?

Oczekujemy, że uczniowie sami wpadną na to, że czworokąt składa się z dwóch sklejonych trójkątów, zatem suma musi być dwa razy większa niż w trójkącie. Jeśli uczniowie sami na to nie wpadną, naprowadzamy ich, polecając wyznaczenie przekątnej.

Zapisanie twierdzenia: Suma katów wewnętrznych czworokąta wynosi 360Indeks górny 0.

  1. Karta pracy

Połącz kolejno liczby, które są rozwiązaniem poniższych zadań. Połącz ostatnią liczbę z pierwszą. Możesz zrobić pomocniczy rysunek, żeby przypomnieć sobie własności.

  1. W czworokącie trzy kąty mają miarę: 15Indeks górny 0, 60Indeks górny 0, 260Indeks górny 0. Jaką miarę ma czwarty kąt?

  2. W rombie kąt rozwarty ma miarę 160Indeks górny 0. Jaką miarę ma drugi kąt rozwarty?

  3. W trapezie prostokątnym kąt ostry ma miarę 75. Jaką miarę ma kąt rozwarty?

  4. W równoległoboku kąt rozwarty ma miarę 130Indeks górny 0. Jaką miarę ma kąt ostry?

  5. W trapezie równoramiennym kąt ostry ma miarę 59. Jaką miarę ma kąt rozwarty?

  6. W deltoidzie dwa kąty mają po 120Indeks górny 0, a trzeci 100Indeks górny 0. Jaka miarę ma czwarty kąt?

  7. W pewnym równoległoboku kąty ostre są o 100Indeks górny 0 większe od ostrych. Jakie miary mają kąty tego równoległoboku?

  8. W pewnym czworokącie każdy następny kąt jest większy od poprzedniego o 10Indeks górny 0. Jakie miary mają kąty tego równoległoboku?

REtL3LLnusgaf

Faza podsumowująca

Sprawdzian z czworokątów.

  1. Nazwij następujące czworokaty:

R1AKC9d5Zey7v
  1. ..............................................

  2. ..............................................

  3. ..............................................

  4. ..............................................

  5. ..............................................

  6. ..............................................

  1. Narysuj przekątne w danych czworokątach:

RMcf8YInRgzqx
  1. Rf2y6VCLlS6t4

    Uzupełnij rysunek tak, aby otrzymać trapez

  2. Narysuj kwadrat, którego przekątne mają długość 4 kratek

RtHBeanfNUh8L
  1. W rombie kąt ostry ma miarę 23Indeks górny 0. Jaką miarę mają pozostałe kąty tego rombu?

…………………………………………………………………………………..

…………………………………………………………………………………….

……………………………………………………………………………………..

  1. W trapezie prostokątnym kąt rozwarty ma miarę 127Indeks górny 0. Jaką miarę mają pozostałe kąty tego trapezu.

…………………………………………………………………………………..

…………………………………………………………………………………….

……………………………………………………………………………………..

  1. W pewnym czworokącie każdy kolejny kąt jest o 20Indeks górny 0 większy od poprzedniego. Jakie miary mają kąty tego czworokąta?

…………………………………………………………………………………..

…………………………………………………………………………………….

Omówienie i zapisanie pracy domowej.

Bibliografia

  1. Matematyka 2001 podręcznik i ćwiczenia, WSiP Warszawa 2006

ROwboBcNhWwzk

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 382.50 KB w języku polskim