Superkucharz. Działania na ułamkach dziesiętnych.
Scenariusz lekcji
Cele lekcji
Wiadomości
Uczeń zna:algorytmy działań na ułamkach dziesiętnych.
Umiejętności
Uczeń:potrafi współpracować w grupie,
potrafi wykorzystać poznane wiadomości i umiejętności do zadań praktycznych.
Metoda pracy Praca w grupach.
Środki dydaktyczne Karty pracy.
Przebieg lekcji
Faza przygotowawcza
Sprawy organizacyjno - porządkowe:
sprawdzenie obecności,
podział klasy na grupy 4 osobowe (wybranie w każdej grupie lidera – szefa kuchni oraz sekretarza - księgowego).
Przypomnienie wiadomości i umiejętności z poprzednich lekcji – działania na ułamkach dziesiętnych.
Określenie celu i formy pracy na lekcji: cel – ustalenie listy produktów potrzebnych do zrobienia drugiego śniadania dla całej klasy mając do dyspozycji 100 zł.
Podanie i zapisanie tematu lekcji: Superkucharz. Działania na ułamkach dziesiętnych.
Faza realizacyjna
Wypisanie na tablicy różnych produktów potrzebnych i przydatnych podczas przygotowywania drugiego śniadania oraz ich cen, np. chleb – 1,15 zł, bułka – 0,35 zł.
Ustalenie zasad obowiązujących podczas przygotowywania „menu”:
do dyspozycji macie 100 zł, przyjętej kwoty nie można przekroczyć,
produkty, które możecie wykorzystać zostały wypisane na tablicy, nie można zmieniać cen tych produktów.
Rozdanie kart pracy – załączniki.
Nauczyciel zbiera karty pracy i każdą z nich daje innej grupie w celu sprawdzenia poprawności rachunków, po czym kartki wracają do właścicieli.
Jeśli któraś grupa:
przekroczyła limit wydatków,
w opisie śniadania użyła produktu, którego nie było w wykazie na tablicy,
popełniła błąd rachunkowy,
to zostaje wykluczona z dalszej zabawy.
Prezentacja jadłospisu śniadaniowego – lider każdej grupy, tzw. szef kuchni czyta na głos opis przygotowanego przez jego grupę śniadania.
Uczniowie wybierają śniadanie, które najchętniej by zjedli. Autorzy tego śniadania zostają zwycięzcami zabawy i otrzymują tytuł „superkucharzy” oraz oceny bardzo dobre lub celujące.
Faza podsumowująca
Podsumowanie pracy uczniów.
Bibliografia
A. Kozłowska – Brzoza, „Gry i zabawy matematyczne dla uczniów szkoły podstawowej”, Wydawnictwo Nowik, Opole 2004
Załączniki
Karta pracy
Imiona i nazwiska członków grupy:
………………………………………………………………
………………………………………………………………
………………………………………………………………
………………………………………………………………Nazwa grupy………………………………………………………………………….
Klasa………Przygotujcie listę produktów potrzebnych do przygotowania drugiego śniadania dla całej waszej klasy.
Do dyspozycji macie 100 zł. Przyjętej kwoty nie możecie przekroczyć.
Produkty wraz z cenami, które możecie wykorzystać zostały wypisane na tablicy. Nie można zmieniać cen tych produktów.
Wypełnijcie poniższy rachunek:
Śniadanie dla jednej osoby składa się z:
– ............................................................................................
– ............................................................................................
– ............................................................................................
– ............................................................................................
– ............................................................................................
– ............................................................................................
– ...........................................................................................
– ............................................................................................
Zadanie pracy domowej.
Mając do dyspozycji 100 zł zaplanuj swoje przyjęcie urodzinowe, na które zaprosiłeś 7 osób.
Czas trwania lekcji
45 minut