Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji

  1. Cele lekcji

    1. Wiadomości
      Uczeń zna:

      • algorytmy działań na ułamkach dziesiętnych.

    2. Umiejętności
      Uczeń:

      • potrafi współpracować w grupie,

      • potrafi wykorzystać poznane wiadomości i umiejętności do zadań praktycznych.

  1. Metoda pracy Praca w grupach.

  2. Środki dydaktyczne Karty pracy.

  3. Przebieg lekcji

    1. Faza przygotowawcza

      1. Sprawy organizacyjno - porządkowe:

        • sprawdzenie obecności,

        • podział klasy na grupy 4 osobowe (wybranie w każdej grupie lidera – szefa kuchni oraz sekretarza - księgowego).

      2. Przypomnienie wiadomości i umiejętności z poprzednich lekcji – działania na ułamkach dziesiętnych.

      3. Określenie celu i formy pracy na lekcji: cel – ustalenie listy produktów potrzebnych do zrobienia drugiego śniadania dla całej klasy mając do dyspozycji 100 zł.

      4. Podanie i zapisanie tematu lekcji: Superkucharz. Działania na ułamkach dziesiętnych.

    2. Faza realizacyjna

      1. Wypisanie na tablicy różnych produktów potrzebnych i przydatnych podczas przygotowywania drugiego śniadania oraz ich cen, np. chleb – 1,15 zł, bułka – 0,35 zł.

      2. Ustalenie zasad obowiązujących podczas przygotowywania „menu”:

        • do dyspozycji macie 100 zł, przyjętej kwoty nie można przekroczyć,

        • produkty, które możecie wykorzystać zostały wypisane na tablicy, nie można zmieniać cen tych produktów.

      3. Rozdanie kart pracy – załączniki.

      4. Nauczyciel zbiera karty pracy i każdą z nich daje innej grupie w celu sprawdzenia poprawności rachunków, po czym kartki wracają do właścicieli.

      5. Jeśli któraś grupa:

        • przekroczyła limit wydatków,

        • w opisie śniadania użyła produktu, którego nie było w wykazie na tablicy,

        • popełniła błąd rachunkowy,
          to zostaje wykluczona z dalszej zabawy.

      6. Prezentacja jadłospisu śniadaniowego – lider każdej grupy, tzw. szef kuchni czyta na głos opis przygotowanego przez jego grupę śniadania.

      7. Uczniowie wybierają śniadanie, które najchętniej by zjedli. Autorzy tego śniadania zostają zwycięzcami zabawy i otrzymują tytuł „superkucharzy” oraz oceny bardzo dobre lub celujące.

    3. Faza podsumowująca
      Podsumowanie pracy uczniów.

  4. Bibliografia

    1. A. Kozłowska – Brzoza, „Gry i zabawy matematyczne dla uczniów szkoły podstawowej”, Wydawnictwo Nowik, Opole 2004

  5. Załączniki

    1. Karta pracy
      Imiona i nazwiska członków grupy:
      ………………………………………………………………
      ………………………………………………………………
      ………………………………………………………………
      ………………………………………………………………

      Nazwa grupy………………………………………………………………………….
      Klasa………

      1. Przygotujcie listę produktów potrzebnych do przygotowania drugiego śniadania dla całej waszej klasy.

      2. Do dyspozycji macie 100 zł. Przyjętej kwoty nie możecie przekroczyć.

      3. Produkty wraz z cenami, które możecie wykorzystać zostały wypisane na tablicy. Nie można zmieniać cen tych produktów.

        Wypełnijcie poniższy rachunek:

        Śniadanie dla jednej osoby składa się z:
        – ............................................................................................
        – ............................................................................................
        – ............................................................................................
        – ............................................................................................
        – ............................................................................................
        – ............................................................................................
        – ...........................................................................................
        – ............................................................................................

    2. Zadanie pracy domowej.
      Mając do dyspozycji 100 zł zaplanuj swoje przyjęcie urodzinowe, na które zaprosiłeś 7 osób.

  6. Czas trwania lekcji
    45 minut

R13WJgtjeTITx

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 83.16 KB w języku polskim
R1S707ZjxsIV4

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 433.00 KB w języku polskim