Surowce mineralne Polski
Surowce mineralne Polski
Cele lekcji
Cel ogólny: uczeń rozpoznaje i potrafi zlokalizować surowce mineralne w Polsce; potrafi korzystać
z atlasu geograficznego.
a) Wiadomości
Uczeń zna:
obszary wydobycia głównych surowców mineralnych w kraju,
klasyfikację surowców mineralnych.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
omówić wykorzystanie surowców mineralnych,
wskazać na mapie obszary występowania surowców,
wyjaśnić przyczyny malejącej roli węgla kamiennego w gospodarce kraju.
c) Postawy
Uczeń:
uczy się pracować w zespole,
bierze aktywny udział w lekcji.
2. Metoda i forma pracy
Pogadanka, praca z mapą, praca indywidualna, praca w grupach.
3. Środki dydaktyczne
Atlas geograficzny, mapa fizyczna Polski, mapka konturowa Polski, karta pracy.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Czynności organizacyjne, powitanie, sprawdzenie listy obecności.
Podanie i zapisanie na tablicy tematu lekcji, podanie celów lekcji.
Wprowadzenie: nauczyciel wyjaśnia pojęcie surowiec mineralny.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel krótko przypomina, w jakich warunkach i okresach tworzyły się poszczególne surowce mineralne.
Dzieli uczniów na cztery grupy i prosi o zastanowienie się, jak wykorzystuje się gospodarczo dane surowce. Przedstawiciele grup losują jedną z czterech karteczek, na których wypisane są surowce:
węgiel kamienny, węgiel brunatny, ropa naftowa i gaz ziemny
sól kamienna, gips, siarka
rudy miedzi, cynku, ołowiu, cyny
granity, wapienie, dolomity, gipsy
Po upływie przewidzianego czasu (ok. 3‑4 min) nauczyciel prosi przedstawicieli grup o odczytanie wniosków: Gr. 1 – surowce energetyczne, Gr. 2 – surowce chemiczne, Gr. 3 – surowce metalurgiczne, Gr. 4 – surowce skalne. Nauczyciel prosi o zapisanie w zeszytach tych surowców.
Następnie rozdaje uczniom mapki konturowe Polski. Uczniowie na podstawie atlasu mają zaznaczyć obszary występowania najważniejszych surowców mineralnych: węgla kamiennego i brunatnego, ropy naftowej, gazu ziemnego, siarki, soli kamiennej, rudy miedzi. Czas pracy wynosi około 10‑12 minut. Po upływie czasu wyznaczony uczeń podchodzi do mapy Polski i pokazuje obszary występowania surowców mineralnych.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel rozdaje karty pracy (załącznik 1) i prosi o wykonanie polecenia.
5. Bibliografia
Osuch E., Osuch W., Kassenberg A., Geografia z ochroną i kształtowaniem środowiska, WSiP, Warszawa 2003.
Wideński M., Atlas geograficzny dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, Wydawnictwo Ortus, Olsztyn 2005
Wład P., Geografia – człowiek gospodarzem Ziemi. Zeszyt ćwiczeń, Wydawnictwo Ortus, Olsztyn 2003.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
załącznik 1.
Połącz strzałkami rodzaje surowców mineralnych z nazwami ośrodków ich wydobycia.
Gaz ziemny
Ropa naftowa
Rudy miedzi
Sól kamienna
Węgiel kamienny
Węgiel brunatny
Bogadanka
Bełchatów
Kamień Pomorski
Polkowice
Olkusz
Lubin
Inowrocław
Trzebinia
Kłodawa
Bogatynia
Konin
Barnówko
b) Zadanie domowe
Dlaczego maleje rola węgla kamiennego w gospodarce Polski?
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak