Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Świadectwo i ocalenie – postawa Mirona Białoszewskiego wobec wojny i okupacji

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna podstawowe wiadomości na temat życia i twórczości Mirona Białoszewskiego,

  • omawia główne motywy twórczości poety,

  • utrwala wiedzę z zakresu twórczości poetyckiej Tadeusza Różewicza,

  • wymienia przykłady literackich obrazów wojny.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • zinterpretować motyw ocalenia w utworze Tadeusza Różewicza i Mirona Białoszewskiego,

  • wskazać inne utwory literackie, w których pojawia się ten motyw,

  • scharakteryzować bohatera Pamiętnika z powstania warszawskiego,

  • porównać bohaterów: żołnierza i cywila.

2. Metoda i forma pracy

Wykład, ćwiczenia analityczne na podstawie tekstów: Pamiętnik z powstania warszawskiego Białoszewskiego i Ocalony Różewicza, dyskusja, nauczanie sytuacyjne

3. Środki dydaktyczne

Egzemplarze Pamiętnika z powstania warszawskiego Mirona Białoszewskiego oraz wiersza Ocalony Tadeusza Różewicza.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Wykład: krótka informacja o autorze. Wskazanie charakterystycznych motywów jego twórczości: twórczość osobna, reizm, codzienność i język potoczny, poezja lingwistyczna, Teatr na Tarczyńskiej.

b) Faza realizacyjna

  1. Bohater.

  1. Pamiętnik z powstania warszawskiego to opowieść o człowieku, który ocalał. Ocalał, tzn., że mierzy czas nie tylko od daty swoich narodzin, ale i od daty ocalenia: „Mam teraz 45 lat, po tych 23 latach”.

  2. Zestawienie Pamiętnika Białoszewskiego z Ocalonym Różewicza – głośne odczytanie utworu przez uczniów.

  3. Analiza porównawcza obu tekstów pod kierunkiem nauczyciela:

- W jaki sposób zostało przedstawione ocalenie w obydwu tekstach?

- Kim jest ocalony? Jaki jest jego światopogląd?

- Z jakiego okresu pochodzi wiersz Różewicza, a w jakich latach powstał utwór Białoszewskiego?

- Jakie inne przykłady poezji z motywem „ocalenia” pojawiają się w polskiej literaturze powojennej? (Krótkie omówienie okupacyjnych wierszy Czesława Miłosza w aspekcie ich odrębności powodowanej chęcią stworzenia poezji „ocalającej”. Krótka charakterystyka tomu Ocalenie z 1945 roku.)

- W jaki sposób dokonuje się deformacja i relatywizacja wartości w utworze Tadeusza Różewicza?

- Jaką wartość dokumentacyjną prezentuje Ocalony?

- Jakim językiem posługuje się podmiot liryczny?

- Jakie ma pragnienia, o czym marzy, czego potrzebuje, kogo szuka?

- W jakim celu – zdaniem Różewicza – podmiot liryczny przeżył grozę okupacji?

  1. Kreacja bohatera Pamiętnika z powstania warszawskiego – infantylizacja bohatera‑narratora, który wobec okrucieństwa wojny zachowuje postawę regresywną. To człowiek bezbronny, i to bezbronność właśnie określa najpełniej jego samego i prezentowany przez niego sposób widzenia świata.

- Co autor zyskuje poprzez taką kreację swego bohatera?

- Jakie treści próbuje przekazać czytelnikowi?

- Jaką historię opowiada bohater – narrator? czemu służy zawężenie opisywanych treści do mikrohistorii bohatera?

- Jakie epitety określają zachowanie postaci?

- Jaki element dominuje w jej życiu i jaka jest jego rola?

- Kim zatem jest bohater utworu?

- Jakie elementy składają się na świadectwo, a jakie stanowią o czynie?

  1. Romantyzm tyrtejski – żołnierz i cywil.

- Dokonaj konfrontacji historii ogólnej z historią pojedynczej osoby.

- Porównaj sposób wypowiedzi bohatera Pamiętnika z powstania warszawskiego z „ja” lirycznym wiersza Ocalony

c) Faza podsumowująca

Dyskusja podsumowująca:

  1. Motyw ocalenia i sposoby jego realizacji w literaturze.

  2. Konstrukcja bohatera jako aktywnego świadka nie zaś uczestnika wydarzeń.

5. Bibliografia

  1. Białoszewski M., Pamiętnik z powstania warszawskiego, PIW, Warszawa 1970.

  2. Janion M., Wojna i forma, [w:] Literatura wobec wojny i okupacji, pod red. M. Głowińskiego i J. Sławińskiego, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1976.

  3. Różewicz T., Ocalony, [z tomu:] Niepokój, [w:], Literatura współczesna. Podręcznik dla szkół ponadpodstawowych, pod red. Anny Nasiłowskiej, Stentor, Warszawa 1999, s.147.

6. Załączniki

a) Zadanie domowe

Przypomnij sobie wiadomości na temat poezji awangardowej i futurystycznej w literaturze polskiej okresu międzywojennego ze szczególnym uwzględnieniem postaci: Adama Ważyka, Juliana Tuwima, Anatola Sterna, Brunona Jasieńskiego oraz Tytusa Czyżewskiego.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Scenariusz lekcji dla klasy III; cykl trzech lekcji poświęconych analizie Pamiętnika z powstania warszawskiego Mirona Białoszewskiego (lekcja 1.)

RpaY6HMHh2uKL

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 105.99 KB w języku polskim
RjBfBiQOv075U

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 23.50 KB w języku polskim