Autor/autorka

AGNIESZKA PAZDUR

1. Etap edukacyjny i klasa

edukacja wczesnoszkolna - klasa I

2. Przedmiot

edukacja wczesnoszkolna – matematyka z elementami przyrody

3. Temat zajęć

„Świat figur geometrycznych” - utrwalenie znajomości poznanych figur geometrycznych.

4. Czas trwania zajęć

60 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

Poniższy temat stanowi jeden z elementów realizacji podstawy programowej przewidzianej na pierwszy etap edukacji (klasa 1).

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

Wykorzystanie technologii TIK wpływa na uatrakcyjnienie zajęć, podnosi zaangażowanie uczniów, którzy chętniej podejmują pracę w czasie zajęć, w większym stopniu zapamiętują i utrwalają przekazywane im wiadomości.

7. Cel ogólny zajęć

  • Wymienię i zapamiętam nazwy czterech figur geometrycznych;

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. Uczeń rozpoznaje – w naturalnym otoczeniu (w tym na ścianach figur przestrzennych) i na rysunkach – figury geometryczne: prostokąt, kwadrat, trójkąt, koło;

  2. Uczeń wyodrębnia poznane figury spośród innych figur;

  3. Uczeń wykorzystuje warcaby, szachy i inne gry planszowe lub logiczne do rozwijania umiejętności myślenia strategicznego, logicznego, rozumienia zasad itd.;

9. Metody i formy pracy

- aktywizująca;

10. Środki dydaktyczne

  • laptop;
    - tablica interaktywna; 
    - multibook;
    - serwis internetowy youtube;
    - platforma wordwall;
    - platforma matzoo;
    - platforma learningapps;
    - dywanowe figury geometryczne;
    - kartoniki z nazwami figur;
    - karteczki z rysunkami 3 minek.

11. Wymagania w zakresie technologii

Laptop, tablica interaktywna, Internet

12. Przebieg zajęć

  • Aktywność 1

    • Temat: „Figury geometryczne na wesoło'” - wprowadzenie do tematu

    • Czas trwania: 5 minut

    • Opis aktywności:

      • Nauczyciel zaprasza uczniów do obejrzenia filmu i wysłuchania piosenki, dotyczącej figur geometrycznych:

      https://www.youtube.com/watch?v=Lv-1s65cgJM

      Zadaniem dzieci jest wysłuchanie i zapamiętanie jak największej liczby nazw kształtów (figur) podanych w piosence.

  • Aktywność 2

    • Temat: „Figury dookoła nas”- omówienie najważniejszych cech figur geometrycznych

    • Czas trwania: 10 minut

    • Opis aktywności:

      • Uczniowie omawiają najważniejsze cechy figur geometrycznych prezentowanych pzez nauczyciela:

      - Jaka to figura?
      - Co możesz o niej powiedzieć?
      - Ile ma boków, wierzchołków?
      - Czym sie od siebie różnią?

  • Aktywność 3

    • Temat: „ Bawimy się figurami” - utrwalenie nazw i najważniejszych cech figur geometrycznych

    • Czas trwania: 15 minut

    • Opis aktywności:

      • Uczniowie oglądają film edukacyjny pt.:„Sowa Mądra Głowa uczy kształtów”, w którym kolejny raz wymienione zostały nazwy poszczególnych figur, ze zwróceniem uwagi na ich charakterystyczne i najważniejsze cechy:

      https://www.youtube.com/watch?v=btVDfZtKtdo

      Po obejrzanym filmie nauczyciel rozkłada na dywanie lub przypina na tablicy duże, różnokolorowe modele figur geometrycznych, wykonane z kawałków dywanu i z pomocą uczniów podpisuje ich nazwy (nazwy są napisane na kartonach literami pisanymi ).

      • Wklejenie do zeszytu 4 figur i ich nazw - wersja dostosowana do zeszytu (wklejka).

  • Aktywność 4

13. Sposób ewaluacji zajęć

Uczniowie otrzymują karteczki z trzema buźkami.
Kolorują tą, która odpowiada aktualnemu poziomowi ich zadowolenia z odbytych zajęć (uśmiechnęta, zła, neutralna).

14. Licencja

CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

Lekcja jest przeznaczona na 60 minut, jednak w zależności od tempa pracy uczniów poszczególne zadania mogą zostać wydłużone ze wzgledu na poświęcony czas na ich przeprowadzenie.

16. Materiały pomocnicze

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Nie

18. Forma prowadzenia zajęć

stacjonarna