"Świat figur geometrycznych" - utrwalenie znajomości poznanych figur geometrycznych.
Autor/autorka
AGNIESZKA PAZDUR
1. Etap edukacyjny i klasa
edukacja wczesnoszkolna - klasa I
2. Przedmiot
edukacja wczesnoszkolna – matematyka z elementami przyrody
3. Temat zajęć
„Świat figur geometrycznych” - utrwalenie znajomości poznanych figur geometrycznych.
4. Czas trwania zajęć
60 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Poniższy temat stanowi jeden z elementów realizacji podstawy programowej przewidzianej na pierwszy etap edukacji (klasa 1).
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Wykorzystanie technologii TIK wpływa na uatrakcyjnienie zajęć, podnosi zaangażowanie uczniów, którzy chętniej podejmują pracę w czasie zajęć, w większym stopniu zapamiętują i utrwalają przekazywane im wiadomości.
7. Cel ogólny zajęć
Wymienię i zapamiętam nazwy czterech figur geometrycznych;
8. Cele szczegółowe zajęć
Uczeń rozpoznaje – w naturalnym otoczeniu (w tym na ścianach figur przestrzennych) i na rysunkach – figury geometryczne: prostokąt, kwadrat, trójkąt, koło;
Uczeń wyodrębnia poznane figury spośród innych figur;
Uczeń wykorzystuje warcaby, szachy i inne gry planszowe lub logiczne do rozwijania umiejętności myślenia strategicznego, logicznego, rozumienia zasad itd.;
9. Metody i formy pracy
- aktywizująca;
10. Środki dydaktyczne
laptop;
- tablica interaktywna;
- multibook;
- serwis internetowy youtube;
- platforma wordwall;
- platforma matzoo;
- platforma learningapps;
- dywanowe figury geometryczne;
- kartoniki z nazwami figur;
- karteczki z rysunkami 3 minek.
11. Wymagania w zakresie technologii
Laptop, tablica interaktywna, Internet
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: „Figury geometryczne na wesoło'” - wprowadzenie do tematu
Czas trwania: 5 minut
Opis aktywności:
Nauczyciel zaprasza uczniów do obejrzenia filmu i wysłuchania piosenki, dotyczącej figur geometrycznych:
https://www.youtube.com/watch?v=Lv-1s65cgJM
Zadaniem dzieci jest wysłuchanie i zapamiętanie jak największej liczby nazw kształtów (figur) podanych w piosence.
Aktywność 2
Temat: „Figury dookoła nas”- omówienie najważniejszych cech figur geometrycznych
Czas trwania: 10 minut
Opis aktywności:
Uczniowie omawiają najważniejsze cechy figur geometrycznych prezentowanych pzez nauczyciela:
- Jaka to figura?
- Co możesz o niej powiedzieć?
- Ile ma boków, wierzchołków?
- Czym sie od siebie różnią?
Aktywność 3
Temat: „ Bawimy się figurami” - utrwalenie nazw i najważniejszych cech figur geometrycznych
Czas trwania: 15 minut
Opis aktywności:
Uczniowie oglądają film edukacyjny pt.:„Sowa Mądra Głowa uczy kształtów”, w którym kolejny raz wymienione zostały nazwy poszczególnych figur, ze zwróceniem uwagi na ich charakterystyczne i najważniejsze cechy:
https://www.youtube.com/watch?v=btVDfZtKtdo
Po obejrzanym filmie nauczyciel rozkłada na dywanie lub przypina na tablicy duże, różnokolorowe modele figur geometrycznych, wykonane z kawałków dywanu i z pomocą uczniów podpisuje ich nazwy (nazwy są napisane na kartonach literami pisanymi ).Wklejenie do zeszytu 4 figur i ich nazw - wersja dostosowana do zeszytu (wklejka).
Aktywność 4
Temat: Jakie figury już znam? - sprawdzenie wiadomości
Czas trwania: 30 minut
Opis aktywności:
Odszukiwanie poznanych kształtów na terenie sali lekcyjnej i przeliczanie ich liczebności;
Ćwiczenia z wykorzystaniem multibooka - aplikacji do podręcznika w kl. I;
Gry i zabawy multimedialne w rozpoznawaniu figur geometrycznych:
Zabawa ruchowa - „Zakręć i podskocz”
Nauczyciel prezentuje zaczarowane Wirtualne Koło Matematyczne, na którym są przedstawione poszczególne symbole dotyczące figur geometrycznych omawianych podczas zajęć.
Każdemu symbolowi przypisuje określony ruch do wykonania:
Trójkąt - 5 podskoków
Kwadrat - 5 pajacy;
Koło - 5 przysiadów;
Prostokąt - 5 pompek .Kolejni uczniowie kręcą kołem i wykonują określone czynności, zgodnie z wylosowanym symbolem.
https://wordwall.net/resource/7771033/matematyka/figury-geometryczne„Zielono mi” - figury geometryczne na zielono - uczniowie muszą odnaleźć figury geometryczne ukryte na obrazku
https://wordwall.net/pl/resource/1981576/matematyka/figury-geometryczne
Gra „Memory”
Uczniowie mają za zadanie odkrycie par obrazków ukrytych na planszy. Zadanie powinno być wykonane z jak najmniejszą ilością ruchów.
https://learningapps.org/watch?v=p7cpjauqj20
https://learningapps.org/watch?v=ph94uwzgk21Uczniowie rozwiązują test sprawdzający stan posiadanej wiedzy o figurach:
https://wordwall.net/pl/resource/1328936/figury-geometryczne
Uczniowie rozwiązują zadania na platformie matzoo:
13. Sposób ewaluacji zajęć
Uczniowie otrzymują karteczki z trzema buźkami.
Kolorują tą, która odpowiada aktualnemu poziomowi ich zadowolenia z odbytych zajęć (uśmiechnęta, zła, neutralna).
14. Licencja
CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
Lekcja jest przeznaczona na 60 minut, jednak w zależności od tempa pracy uczniów poszczególne zadania mogą zostać wydłużone ze wzgledu na poświęcony czas na ich przeprowadzenie.
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Nie
18. Forma prowadzenia zajęć
stacjonarna