Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Świat prostych prawd – Lord Jim J.Conrada

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń :

  • zna treść powieści ,

  • zna dorobek literatury polskiej i obcej ,

  • poznaje elementy twórczości J.Conrada.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi pracować z tekstem ,

  • umie scharakteryzować własny system wartości moralnych ,

  • ocenia postępowanie bohatera sugerując się tymi zasadami ,

  • wykonuje czynności prowadzące do budowy ramowego planu wydarzeń .

2. Metoda i forma pracy

Praca w grupach , praca z tekstem , metoda poszukująca , debata oxfordzka .

3. Środki dydaktyczne

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Zaprowadzenie ładu i sprawdzenie listy obecności.

  2. Zapisanie tematu na tablicy.

  3. Wprowadzenie uczniów w tematykę zajęć.

b) Faza realizacyjna

1. Uczniowie otrzymują kartki na których zostały zapisane tytuły utworów , imiona bohaterów lub sytuacje literackie . Wszyscy starają się dostrzec element łączący te wszystkie elementy – problem winy i kary .

Prometeusz , wygnanie z raju , Świtezianka , Antygona , Dziady II , Powracająca fala ,

Zenon Ziębiewicz , plagi egipskie .

Gdy uczniowie dojdą do odpowiednich wniosków należy przystąpić do omówienia treści powieści .

2. Tworzenie szczegółowego planu wydarzeń na kartach pracy :

PLAN WYDARZEŃ
  1. Praktyka Jima na szkolnym statku . ( krotkie strzeszczenie najistotniejszych wydarzeń w każdym punkcie planu )

  2. Jim otrzymuje dyplom i wstępuje w służbę na parowcu Patna .

  3. Sąd nad Jimem.

  4. Problemy ze znalezieniem pracy .

  5. Jim na wyspie Patusan.

  6. Śmierć Jima.

3. Uczniowie podzieleni na grupy otrzymują cytaty do których muszą się ustosunkować :

- “ Może i nie bał się śmierci , ale wiecie co wam powiem ? – bał się krytycznej sytuacji.”

- “ Nie chcę się usprawiedliwiać ; ale tak bym chciał wytłumaczyć , tak bym chciał by ktoś zrozumiał , ktokolwiek , choćby tylko jeden człowiek.”

- “Ci , którzy mnie czytają , znają moje przekonanie , że świat , doczesny świat , opiera się na paru bardzo prostych zasadach , tak prostych , że muszą być one równie stare jak wzgórza . Opiera się zwłaszcza , między innymi na zasadzie wierności.”

- “Był nieugiety ; a im bardziej czuł się osamotniony w swoim uporze , tym wyżej jego duch zdawał się wznosić ponad gruzy walącego się życia.”

- “Jim odszedł nie uzyskawszy przebaczenia , otoczony mglistą tajemnicą , nieprzenikniony , zapomniany i niezwykle romantyczny.”

Tworzą wspólnie na tablicy kodeks prostych prawd wynikających z treści powieści .

c) Faza podsumowująca

Aby ocenić postępowanie Jima można pokusić się o zastosowanie w tym celu debaty oxfordzkiej . Metoda ta jest pochodną dyskusji . W debacie biorą udział dwa zespoły – jeden broniący Jima , drugi oskarżający . Wybiera się także przewodniczacego , ( wyjaśnia zasady dyskusji , upomina uszestników debaty , zamyka dyskusję ) zespół sędziowski i pilnującego czasu . Każda grupa ma 16 minut na wypowiedź . Dyskusję rozpoczyna członek drużyny broniacej – przedstawia w skrócie wszystkie argumenty jakie pojawią się w toku dyskusji.Przedstawiciel tej samej drużyny rozwija jeden z argumentów przytoczonych przez poprzednika . Następnie sytuacja powtarza się z udziałem drużyny oskarżającej . Seria argumentów i kontragumentów ( członkowie drużyn wypowidają się na przemian ) i wreszcie członkowie drużyn wygłaszają mowy końcowe . Sędziowie oceniają metodę argumentacji , formę prezentacji ( oceny punktowe w skali 0 – 30 po 10 za każdy element : metodę , formę prezentacji i treść )

5. Bibliografia

6. Załączniki

7. Czas trwania lekcji

45 / 90 minut

8. Uwagi do scenariusza

Zaproponowana metoda dyskusji jest dość czasochłonna – powinna trwać 100 minut . Jeżeli czas pozwala , można na ten temat poświęcić dwie jednostki lekcyjne stosując jedynie okrojoną wersję tej metody lub zastosować wybrane jej elementy .

R1Eyy14pPZW7m

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 114.34 KB w języku polskim
RJpjHxk5NgFDV

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 19.00 KB w języku polskim