Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Świat przedstawiony w powieści Astrid Lindgren pt. „Bracia Lwie Serce”.

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • wie, z jakich elementów składa się świat przedstawiony,

  • wie, w jaki sposób zbudowane jest hasło encyklopedyczne,

  • zna zasady pisowni nazw geograficznych,

  • zna podział bohaterów literackich ze względu na ich ważność.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi pracować samodzielnie i prezentować wyniki swojej pracy,

  • umie korzystać z tekstu literackiego podczas pracy na lekcji (czytanie ze zrozumieniem),

  • potrafi korzystać z encyklopedii,

  • umie zgodnie pracować w grupie.

2. Metoda i forma pracy

Praca w grupach, praca z całą klasą, praca indywidualna.

3. Środki dydaktyczne

  • Lindgren A., „Bracia Lwie Serce”, Nasza Księgarnia, Warszawa 1988.,

  • Mała Encyklopedia Powszechna, PWN, Warszawa 1975,

  • karta pracy ucznia, arkusze brystolu lub kartki A3, kredki, flamastry.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel prosi, aby uczniowie przypomnieli znane im elementy świata przedstawionego. Pyta uczniów, czy ich zdaniem mamy do czynienia ze światem rzeczywistym, czy fantastycznym.

b) Faza realizacyjna

1. Nauczyciel krótko objaśnia cele lekcji. Rozdaje uczniom Kartę pracy ucznia (Karta pracy)

i prosi o ich uzupełnienie. (około 20 minut). Następnie uczniowie prezentują efekty swojej pracy. W razie konieczności uczniowie uzupełniają brakujące elementy Kart. Później wklejają lub dołączają Karty pracy do zeszytów przedmiotowych.

2. Nauczyciel prosi uczniów, żeby odnaleźli w Rozdziale 1 powieści fragment, w którym Jonatan Lew opowiada bratu o niezwykłej krainie Nangijali. Następnie rozdaje uczniom kilka egzemplarzy Małej Encyklopedii PWN i zachęca uczniów, aby zastanowili się, w którym miejscu encyklopedii mogłaby się znaleźć informacja o Nangijali. Uczniowie przeglądają hasła pod literą N, próbując znaleźć miejsce odpowiednie dla tego hasła, np. między hasłem Nanga Parbat a hasłem Nankin. Uczniowie głośno odczytują w/w hasła. Wskazują na cechy charakterystyczne: układ alfabetyczny haseł, oddzielanie poszczególnych informacji w haśle średnikami, skrótowość formy. Wspólnie z nauczycielem próbują stworzyć hasło NANGIJALA.

3. Uczniowie na polecenie nauczyciela wyszukują z tekstu powieści pojawiające się w niej nazwy geograficzne, np. Dolina Wiśni, Zagroda Jeźdźców, Dolina Dzikich Róż, Wodospad Karma, Rzeka Prastarych Rzek, itd. Uczniowie przypominają zasady pisowni nazw geograficznych.

4. Nauczyciel dzieli klasę na 4- osobowe grupy. Każda grupa przygotowuje swoje stanowisko pracy i potrzebne przybory – papier lub brystol, kredki, flamastry.

5. Nauczyciel prezentuje uczniom dowolną mapę znajdującą się w encyklopedii. Następnie prosi uczniów, aby stworzyli własne mapy Nangijali. Oprócz nazw znanych z książki każda grupa może narysować i nazwać swoje rzeki, wioski, doliny, itd. Nauczyciel przypomina o staranności i estetyce pracy.

c) Faza podsumowująca

1. Uczniowie prezentują swoje mapy. Jeżeli jest taka możliwość, mapy mogą być zawieszone w sali lekcyjnej jako projekty uczniowskie.

5. Bibliografia

Lindgren A., „Bracia Lwie Serce”, Nasza Księgarnia, Warszawa 1988,

Mała Encyklopedia Powszechna, PWN, Warszawa 1975.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

Załącznik 1.

KARTA PRACY UCZNIA

Na podstawie powieści Astrid Lindgren pt. „Bracia Lwie Serce” uzupełnij poniższą tabelę.

Świat przedstawiony

„Bracia Lwie Serce”

Czas akcji

…………………………………………………………...........

………………………………………………………………...

Miejsce akcji

………………………………………………………………..

………………………………………………………………..

Bohaterowie

Pierwszoplanowi

1…………………………………….

2……………………………………

Drugoplanowi

1…………………………………….

2……………………………………..

3………………………………………

Epizodyczni

1………………………………………

2……………………………………….

Fabuła

(podaj 6 -7 najważniejszych wydarzeń w kolejności chronologicznej)

1………………………………………………………………...

………………………………………………………………….

2………………………………………………………………...

………………………………………………………………….

3………………………………………………………………...

………………………………………………………………….

4…………………………………………………………………

…………………………………………………………………..

5…………………………………………………………………

………………………………………………………………….

6…………………………………………………………………

…………………………………………………………………..

7………………………………………………………………….

…………………………………………………………………...

b) Notatki dla nauczyciela

Przykładowe hasło Nangijala:

„NANGIJALA [nangijala], kraina po drugiej stronie gwiazd; gł. osady – Dolina Róż i Dolina Wiśni; powierzchnia górzysta i wyżynna; znana z czasów ognisk i bajek.”

7. Czas trwania lekcji

2 x 45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

RkAPo3qa5ViiI

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 124.23 KB w języku polskim
R1WgXaTg1GVlx

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 23.00 KB w języku polskim