Świat przyrody
Świat przyrody
Cele lekcji
Ogólny cel lekcji:
Uczeń doskonali sprawność mówienia pod kątem przygotowania do ustnego egzaminu maturalnego.
a) Wiadomości
Uczeń zna:
schemat i kryteria oceny ustnego egzaminu maturalnego
słownictwo związane ze światem przyrody
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi opisać zdjęcie
odpowiada na pytania do zdjęć
ćwiczy sprawność mówienia i słuchania
wykorzystuje posiadaną wiedzę w sytuacji rozmowy sterowanej
potrafi posługiwać się słownictwem związanym ze światem przyrody
wyraża swoje opinie
c) Postawy
Uczeń:
potrafi poprawnie zachować się podczas dyskusji, w kontaktach z kolegami i nauczycielem
nie wstydzi się uczestniczyć w symulacji egzaminu
radzi sobie ze stresem w sytuacji odpowiedzi ustnej
2. Metoda i forma pracy
Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi, symulacja
Forma: praca indywidualna i w parach
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel sprawdza listę obecności i pracę domową. Następnie podaje temat i ogólny cel lekcji: „Będziecie ćwiczyć opisywanie zdjęć związanych ze światem przyrody i odpowiadać na pytania do nich.”
b) Faza realizacyjna
Rozgrzewka językowa. Nauczyciel pyta: What words do you remember from the last lesson? Don’t look to your notebooks or books. Uczniowie przypominają ustnie słownictwo z poprzedniej lekcji (nauka i technika). Nauczyciel może też wskazać uczniów do odpowiedzi. Kto pamięta najwięcej słów, dostaje plusa.
Nauczyciel pyta, jak opisać zdjęcie, a uczniowie przypominają kluczowe pytania. Nauczyciel zapisuje je na tablicy i prosi o stosowanie ich przy opisie zdjęcia. Pytania do zdjęć, które powinien znać i zastosować uczeń, znajdują się w załączniku (a), dodatkowe pytania znajdują się w załączniku (b).
Uczniowie otwierają podręcznik na stronie189 i kilku z nich opisuje zamieszczone tam zdjęcia.
Nauczyciel rozdaje każdej parze po dwa pytania do zdjęć i prosi o przygotowanie krótkich odpowiedzi. Następnie uczniowie kolejno czytają przygotowane odpowiedzi, a nauczyciel je komentuje.
Uczniowie otwierają podręcznik na stronach 62‑63 i odpowiadają pisemnie, w parach na pytania z ćwiczeń: „zastanów się” i „dyskusja, poziom podstawowy”. Nauczyciel monitoruje działanie uczniów, pomaga, a potem sprawdza ich pracę w zeszytach.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel ocenia aktywność i wkład uczniów w lekcję plusami i minusami. Zadaje też i wyjaśnia pracę domową.
5. Bibliografia
Anna Bogobowicz, Hanna Mrozowska, Mariusz Misztal, Matura z języka angielskiego. Testy, Warszawa, Longman 2004.
Hanna Komorowska, Metodyka nauczania Języków Obcych, Warszawa, WSIP 1999.
Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak 2003.
Małgorzata Rutkowska‑Paszta, Uczyć lepiej i ciekawiej, Wrocław, Wersus 2002.
Anna Sikorzyńska, Hanna Mrozowska, Mariusz Misztal, Matura z języka angielskiego. Repetytorium, Warszawa, Longman 2004.
6. Załączniki
Pytania podstawowe
Who/what is there?
Where is it?
What are the people doing?
What’s happening?
Pytania dodatkowe
What natural disasters do you know?
What can be done to prevent them?
How does the climate change?
How can you help the victims of disasters?
Have you ever experienced a disaster?
Describe a disaster.
What is the protection of the environment? etc.
Zadanie domowe
Naucz się poznanych dziś zwrotów i wyrażeń. Znajdź zdjęcie związane ze światem przyrody i opisz je pisemnie. Przejrzyj słownictwo związane ze światem przyrody na stronach 62‑3.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Uczniowie powinni już doskonale znać schemat opisu zdjęć, należy więc skupić się na pytaniach i odpowiedziach dotyczących świata przyrody.