Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Świat realny i świat marzeń Robinsona Crusoe

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna treść powieści,

  • zna bohaterów i ich losy,

  • wie, jak zbudowana jest powieść.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • wskazać główne wątki utworu,

  • omówić budowę powieści,

  • wyodrębnić elementy świata przedstawionego w utworze.

2. Metoda i formy pracy

Praca z tekstem, manualne techniki plastyczne.

3. Środki dydaktyczne

Tekst powieści, białe brystole, flamastry.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Na początku zajęć nauczyciel przedstawia uczniom kilka informacji na temat autora powieści – Daniela Defoe.

Należy wspomnieć, że urodził się w Londynie w 1660 roku, a zmarł w 1731 roku.

Pierwsze wydanie omawianej powieści ukazało się w roku 1719. Powieść oparta jest na autentycznych przeżyciach angielskiego marynarza Aleksandra Selkirka.

b) Faza realizacyjna

Prowadzący zaczyna omawianie lektury, rozpoczynając od ustalenia czasu i miejsca zdarzeń. Można to zrobić na podstawie tekstu, wymienionych zdarzeń i opisanych przedmiotów codziennego użytku.

Nauczyciel podkreśla, że wszystkie wydarzenia można podzielić na dwie grupy. W pierwszej znalazłyby się zdarzenia, które rozegrały się w Anglii, zaś w drugiej te, które miały miejsce na wyspie.

Notatkę można zapisać w formie tabelki.

ŚWIAT REALNY (ANGLIA)

ŚWIAT NA WYSPIE

- życie Robinsona było jednostajne, monotonne;

- codzienność składała się z tych samych powtarzających się, przewidywalnych zdarzeń;

- Robinson był uzależniony od swoich rodziców;

- nie zauważał otaczającej go rzeczywistości;

- nie był tam szczęśliwy;

- wciąż szukał sensu swego życia;

- przerażał, ale i pociągał Robinsona;

- budził zachwyt i trwogę;

- stał się domem bohatera;

- nie miał tajemnic przed Robinsonem;

- stał się jego azylem;

- Robinson pokochał to miejsce i czuł się z nim związany;

- otaczająca go rzeczywistość była dla niego prawdziwym rajem, źródłem radości i szczęścia;

- wyspa była rajem Robinsona, czuł się tam szczęśliwy

Po przygotowaniu tabelki, uczniowie dzielą się na grupy i przygotowują swoją wizję wyspy Robinsona. Zespoły mają przygotować ilustrację będącą odwzorowaniem świata bohatera na wyspie.

Na rysunku powinny się znaleźć najważniejsza miejsca:

  • dom wybudowany przez Robinsona;

  • zagroda dla kóz;

  • krzyż;

Następnie uczniowie wyszukują w słowniku wyrazów bliskoznacznych wszystkie synonimy wyrazu dom.

  • dom – budynek, pomieszczenie, miejsce zamieszkania, własny kąt, gniazdo rodzinne,

Uczniowie zastanawiają się, które z tych określeń najbardziej pasuje do domu Robinsona na wyspie. Swój wybór muszą uzasadnić

Najbardziej adekwatnym określeniem domu Robinsona będzie wyrażenie gniazdo rodzinne. Dom bowiem nie znajduje się tam, gdzie stoi budynek, ale gdzie człowiek czuje się szczęśliwy. Robinson odnalazł swoje rodzinne gniazdo na bezludnej wyspie, bo tam właśnie czuł się bezpieczny i szczęśliwy.

c) Faza podsumowująca

Na zakończenie zajęć nauczyciel omawia plansze ilustracyjne przygotowane przez uczniów. Szczególnie zwraca uwagę na ich zgodność z opisem w powieści.

5. Bibliografia

  1. Cienkowski W., Praktyczny słownik wyrazów bliskoznacznych, Polska Oficyna Wydawnicza „BGW”, Warszawa 1993.

  2. Defoe D., Robinson Crusoe, Wydawnictwo Nasza Księgarnia, Warszawa 1999.

  3. Miłkowski T., Termer J., Leksykon lektur szkolnych, Polska Oficyna Wydawnicza BGW, Warszawa 1993.

6. Załączniki

brak

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Scenariusz przeznaczony jest do realizacji w klasie 6.

R1ac3xvOgPN8p

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 102.63 KB w języku polskim
R1NxUTwLHoip0

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 23.00 KB w języku polskim