Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Świat reklamy

1. Cele lekcji

Cel ogólny: Dostarczenie informacji o reklamie.

a) Wiadomości

  • Uczeń wie, co to jest reklama.

  • Uczeń zna pozytywne i negatywne strony reklamy.

b) Umiejętności

  • Uczeń potrafi omówić podstawowe techniki reklamy.

2. Metoda i forma pracy

Metoda pracy:

  • Zdania niedokończone

  • Burza mózgów

  • Dyskusja

Forma pracy:

  • Indywidualna

  • Zbiorowa

  • Grupowa

3. Środki dydaktyczne

Materiały plastyczne (arkusz szarego papieru, flamastry)

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Rundka wstępna: Uczniowie kolejno określają swoją gotowość do zajęć w skali od 1 do 10.

Zdania niedokończone: Uczniowie kolejno kończą zdanie wypowiedziane przez nauczyciela Reklama jest po to, by…

b) Faza realizacyjna

  1. Burza mózgów – Tworzymy własne definicje reklamy (załącznik 1).

Nauczyciel dzieli uczniów na grupy cztero‑pięcioosobowe. Zadaniem każdej z grup jest stworzenie własnej definicji pojęcia reklama. Na wykonanie zadania grupy mają 10 minut. Po upływie czasu liderzy grup kolejno prezentują definicje na forum klasy. Nauczyciel na zakończenie podaje naukową definicję słowa reklama.

  1. Dyskusja – Reklamy w naszym życiu.

Reklamy wywierają bardzo duży wpływ na nas, szczególnie jeśli dotyczą leków i używek. Specjaliści tworzący reklamę posługują się kilkoma podstawowymi technikami. (Techniki nauczyciel wypisuje na arkuszu szarego papieru).

Podstawowe techniki reklamy:

  • Chwytliwe rzeczy – używanie popularnych bądź sugestywnych nazw produktów, np. Zawsze Coca‑Cola.

  • Piosenki i slogany – używanie piosenki lub hasła czy sloganu wymyślonych po to, by ludzie łączyli je z reklamowanym wyrobem i pamiętali o nim, np. piosenka Zawsze Coca‑Cola.

  • Instynkt stada – technika sprawiająca, że czujesz, iż powinieneś używać tego produktu, ponieważ wszyscy go używają.

  • Poświadczenie – znane osoby, autorytety, aktorzy, czy „zwykli” ludzie są używani, aby zaświadczyć o dobrej jakości produktu.

  • Plansze – używanie wniosków statystycznych lub wykresów interpretowanych w sposób, który faworyzuje dany produkt.

  • Skojarzenia – technika sprawiająca, że używanie reklamowego produktu kojarzy ci się z czymś innym, np. odpoczynkiem, przygodą.

Propozycje wywołujących dyskusję pytań do uczniów:

  • Gdzie najczęściej spotykamy reklamy?

  • Jakie produkty są najczęściej reklamowane?

  • Jakie techniki, waszym zdaniem, używane są najczęściej w reklamach?

  • Do kogo adresowane są reklamy?

  • Czy waszym zdaniem reklamy są uczciwe?

  • Czy waszym zdaniem powinno zakazać się reklam używek takich jak alkohol i papierosy?

  • Czy powinny być one reklamowane bez ograniczeń?

  • Czy ulegacie reklamom?

  • Jakie reklamowane produkty kupuje wasza rodzina?

  • Czy reklamy mogą nas oszukiwać?

  • Co myślicie oglądając reklamy?

  1. Zabawa – Reklama.

Uczniowie dobierają się w pary. W parach wymyślają swój własny produkt i przygotowują jego reklamę, używając jednej lub kilku technik. Reklama ta musi mieć formę scenki. Gdy pary odgrywają scenki, klasa odgaduje, jakie techniki zastosowano w reklamie. Zabawa kończy się, gdy wszystkie pary zareklamują swój produkt.

c) Faza podsumowująca

Zdania niedokończone: Uczniowie kolejno kończą zdanie wypowiedziane przez nauczyciela:

Złą stroną reklamy jest to, że….

Dobrą stroną reklamy jest to, że….

5. Bibliografia

  1. Mały Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1994.

  2. Encyklopedia Popularna PWN, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999.

6. Załączniki

a) Materiały dla nauczyciela do wykorzystania w burzy mózgów

Załącznik 1

Według Małego Słownika Języka Polskiego:

Reklama – rozpowszechnienie informacji o danym towarze w celu zwrócenia na niego uwagi i zachęcenia do zakupu; środki służące do tego celu (np. plakaty, napisy, ogłoszenia w prasie i telewizji)

Według Encyklopedii Popularnej PWN:

Reklama – czynności i środki (plakaty, napisy, ogłoszenia itp.) stosowane dla zwrócenia uwagi na dany towar, danego producenta, daną placówkę handlową – w celu zachęcenia do zakupu.

7. Czas trwania lekcji

2 x 45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Scenariusz lekcji godziny wychowawczej jest przeznaczony dla klas drugiej gimnazjum.

RtyW2czQLmK2x

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 105.11 KB w języku polskim
RV73S7lp83KH8

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 23.00 KB w języku polskim