Świat reklamy
Świat reklamy
1. Cele lekcji
Cel ogólny: Dostarczenie informacji o reklamie.
a) Wiadomości
Uczeń wie, co to jest reklama.
Uczeń zna pozytywne i negatywne strony reklamy.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi omówić podstawowe techniki reklamy.
2. Metoda i forma pracy
Metoda pracy:
Zdania niedokończone
Burza mózgów
Dyskusja
Forma pracy:
Indywidualna
Zbiorowa
Grupowa
3. Środki dydaktyczne
Materiały plastyczne (arkusz szarego papieru, flamastry)
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Rundka wstępna: Uczniowie kolejno określają swoją gotowość do zajęć w skali od 1 do 10.
Zdania niedokończone: Uczniowie kolejno kończą zdanie wypowiedziane przez nauczyciela Reklama jest po to, by…
b) Faza realizacyjna
Burza mózgów – Tworzymy własne definicje reklamy (załącznik 1).
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy cztero‑pięcioosobowe. Zadaniem każdej z grup jest stworzenie własnej definicji pojęcia reklama. Na wykonanie zadania grupy mają 10 minut. Po upływie czasu liderzy grup kolejno prezentują definicje na forum klasy. Nauczyciel na zakończenie podaje naukową definicję słowa reklama.
Dyskusja – Reklamy w naszym życiu.
Reklamy wywierają bardzo duży wpływ na nas, szczególnie jeśli dotyczą leków i używek. Specjaliści tworzący reklamę posługują się kilkoma podstawowymi technikami. (Techniki nauczyciel wypisuje na arkuszu szarego papieru).
Podstawowe techniki reklamy:
Chwytliwe rzeczy – używanie popularnych bądź sugestywnych nazw produktów, np. Zawsze Coca‑Cola.
Piosenki i slogany – używanie piosenki lub hasła czy sloganu wymyślonych po to, by ludzie łączyli je z reklamowanym wyrobem i pamiętali o nim, np. piosenka Zawsze Coca‑Cola.
Instynkt stada – technika sprawiająca, że czujesz, iż powinieneś używać tego produktu, ponieważ wszyscy go używają.
Poświadczenie – znane osoby, autorytety, aktorzy, czy „zwykli” ludzie są używani, aby zaświadczyć o dobrej jakości produktu.
Plansze – używanie wniosków statystycznych lub wykresów interpretowanych w sposób, który faworyzuje dany produkt.
Skojarzenia – technika sprawiająca, że używanie reklamowego produktu kojarzy ci się z czymś innym, np. odpoczynkiem, przygodą.
Propozycje wywołujących dyskusję pytań do uczniów:
Gdzie najczęściej spotykamy reklamy?
Jakie produkty są najczęściej reklamowane?
Jakie techniki, waszym zdaniem, używane są najczęściej w reklamach?
Do kogo adresowane są reklamy?
Czy waszym zdaniem reklamy są uczciwe?
Czy waszym zdaniem powinno zakazać się reklam używek takich jak alkohol i papierosy?
Czy powinny być one reklamowane bez ograniczeń?
Czy ulegacie reklamom?
Jakie reklamowane produkty kupuje wasza rodzina?
Czy reklamy mogą nas oszukiwać?
Co myślicie oglądając reklamy?
Zabawa – Reklama.
Uczniowie dobierają się w pary. W parach wymyślają swój własny produkt i przygotowują jego reklamę, używając jednej lub kilku technik. Reklama ta musi mieć formę scenki. Gdy pary odgrywają scenki, klasa odgaduje, jakie techniki zastosowano w reklamie. Zabawa kończy się, gdy wszystkie pary zareklamują swój produkt.
c) Faza podsumowująca
Zdania niedokończone: Uczniowie kolejno kończą zdanie wypowiedziane przez nauczyciela:
Złą stroną reklamy jest to, że….
Dobrą stroną reklamy jest to, że….
5. Bibliografia
Mały Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1994.
Encyklopedia Popularna PWN, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999.
6. Załączniki
a) Materiały dla nauczyciela do wykorzystania w burzy mózgów
Załącznik 1
Według Małego Słownika Języka Polskiego:
Reklama – rozpowszechnienie informacji o danym towarze w celu zwrócenia na niego uwagi i zachęcenia do zakupu; środki służące do tego celu (np. plakaty, napisy, ogłoszenia w prasie i telewizji)
Według Encyklopedii Popularnej PWN:
Reklama – czynności i środki (plakaty, napisy, ogłoszenia itp.) stosowane dla zwrócenia uwagi na dany towar, danego producenta, daną placówkę handlową – w celu zachęcenia do zakupu.
7. Czas trwania lekcji
2 x 45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Scenariusz lekcji godziny wychowawczej jest przeznaczony dla klas drugiej gimnazjum.