Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Świat roztworów – lekcja powtórzeniowa

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń zna:

  • barwy wskaźników w różnych środowiskach,

  • pojęcia: elektrolit, zasada, kwas, sól, reakcja odwracalna, reakcja nieodwracalna, hydroliza, reakcja strąceniowa, reakcja zobojętniania.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • zaprojektować i przeprowadzić doświadczenia pozwalające na identyfikację roztworów wodnych otrzymanych substancji,

  • zapisać równania reakcji dysocjacji, hydrolizy, wytrącania osadów, zobojętniania,

  • korzystać z tablicy rozpuszczalności soli i wodorotlenków.

2. Metoda i forma pracy

Metody:

  • eksperyment,

  • dobieranka,

  • pogadanka.

Formy pracy:

  • praca z całym zespołem,

  • praca w grupach równym frontem,

  • praca w grupach różnym frontem.

3. Środki dydaktyczne

Sprzęt i odczynniki niezbędne do wykonania doświadczeń, karty pracy, tablica rozpuszczalności soli i wodorotlenków.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Podanie tematu lekcji.

  2. Powtórzenie wiadomości z zakresu reakcji zachodzących w roztworach wodnych.

b) Faza realizacyjna

Część doświadczalna

  1. Wykonanie przez uczniów w grupach pierwszego ćwiczenia zgodnie z instrukcją zamieszczoną w karcie pracy (załącznik 1).

  2. Omówienie doświadczeń wykonanych przez uczniów.

  3. Podanie zawartości probówek.

  4. Weryfikacja poprawności wypełnienia kart pracy.

  5. Wykonanie przez uczniów w grupach drugiego ćwiczenia zgodnie z instrukcją zamieszczoną w karcie pracy (zalącznik 2).

  6. Omówienie doświadczeń wykonanych przez uczniów.

  7. Podanie zawartości probówek.

  8. Weryfikacja poprawności wypełnienia kart pracy.

c) Faza podsumowująca

Część teoretyczna

  1. Wykonanie przez uczniów trzeciego ćwiczenia w grupach zgodnie z instrukcją zamieszczoną w karcie pracy (zalącznik 3).

  2. Omówienie ćwiczenia.

5. Bibliografia

  1. Lubczyk J., Chemia w pytaniach i odpowiedziach dla uczniów szkół średnich, Wydawnictwo Oświatowe FOSZE, Rzeszów 1995.

  2. Kluz Z., Odrowąż E., Poźniaczek M.M., Chemia Poradnik dla nauczyciela i program nauczania w liceum ogólnokształcącym, liceum profilowanym i technikum, WSiP, Warszawa 2002.

  3. Kałuża B., Kamińska F., Chemia ogólna i nieorganiczna. Część 1. Liceum ogólnokształcące. Zakres rozszerzony, Wydawnictwo Edukacyjne Zofii Dobkowskiej Żak, Warszawa 2003.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

załącznik 1

W trzech probówkach oznaczonych cyframi 1,2,3 znajdują się: woda, kwas i zasada. Mając do dyspozycji uniwersalny papierek wskaźnikowy oraz fenoloftaleinę, określcie jednoznacznie zawartość probówek 1, 2, 3 oraz za pomocą równań reakcji, posługując się wzorami ogólnymi kwasu i zasady, wyjaśnijcie zmianę barwy wskaźników w tych roztworach. Zaprojektujcie i przeprowadźcie doświadczenie pozwalające udowodnić, że zasada reaguje z kwasem. Narysujcie rysunek schematyczny, zapiszcie obserwacje i sformułujcie wniosek.

KARTA PRACY GRUPY

Probówka 1

Barwa papierka wskaźnikowego: .................................................................................................................................................................

Odczyn wodnego roztworu: ................................................................................................................................................................

Wnioski .................................................................................................................................................................

Probówka 2

Barwa papierka wskaźnikowego:

.................................................................................................................................................................

Odczyn wodnego roztworu:

................................................................................................................................................................

Wnioski:

................................................................................................................................................................

Probówka 3

Barwa papierka wskaźnikowego:

.................................................................................................................................................................

Odczyn wodnego roztworu:

...............................................................................................................................................................

Wnioski:

.................................................................................................................................................................

WNIOSKI KOŃCOWE:

Probówka nr 1 zawiera roztwór: .......................................................

Probówka nr 2 zawiera roztwór: .......................................................

Probówka nr 3 zawiera roztwór: .......................................................

Równania reakcji:

Kwas:

.................................................................................................................................................................

zasada:

.................................................................................................................................................................

Doświadczenie

Rysunek schematyczny:

Obserwacje:

.................................................................................................................................................................

Wnioski:

.................................................................................................................................................................

.................................................................................................................................................................

załącznik 2

Ćwiczenie 1

Jakie roztwory znajdują się w kolejnych probówkach?

Instrukcja:

W czterech probówkach oznaczonych cyframi otrzymaliście roztwory następujących substancji:

  • chlorku miedzi (II)

  • chlorku wapnia

  • węglanu sodu

  • wodorotlenku sodu

Zaprojektujcie doświadczenia pozwalające na jednoznaczną identyfikację tych substancji, mając do dyspozycji: probówki, palnik i łapę.

Przeprowadźcie zaplanowane doświadczenia i wypełnijcie kartę pracy.

KARTA PRACY GRUPY

Doświadczenie 1

Rysunek schematyczny

Obserwacje:

................................................................................................................................................................

Wnioski:

.................................................................................................................................................................

.................................................................................................................................................................

.................................................................................................................................................................

Doświadczenie 2

Rysunek schematyczny:

Obserwacje:

.................................................................................................................................................................

Wnioski:

.................................................................................................................................................................

.................................................................................................................................................................

.................................................................................................................................................................

Doświadczenie 3

Rysunek schematyczny

Obserwacje:

.................................................................................................................................................................

Wnioski:

.................................................................................................................................................................

.................................................................................................................................................................

.................................................................................................................................................................

Doświadczenie 4

Rysunek schematyczny:

Obserwacje:

.................................................................................................................................................................

Wnioski:

.................................................................................................................................................................

.................................................................................................................................................................

.................................................................................................................................................................

Wnioski końcowe:

Probówka nr 1 zawiera roztwór: .......................................................

Probówka nr 2 zawiera roztwór: .......................................................

Probówka nr 3 zawiera roztwór: .......................................................

Probówka nr 4 zawiera roztwór: .......................................................

Problem do przemyślenia:

Zastanówcie się, jak inaczej można dokonać identyfikacji otrzymanych roztworów.

Ćwiczenie 2

Jak można odróżnić otrzymane roztwory?

Instrukcja

Mając do dyspozycji podstawowy sprzęt laboratoryjny i następujące odczynniki: kwas solny, azotan (V) srebra (I), manganian (VII) potasu, kwas siarkowy (VI) zaprojektujcie doświadczenia pozwalające na odróżnienie roztworów wodnych wymienionych substancji:

  • azotanu (V) potasu od azotanu (III) potasu

  • chlorku sodu od bromku sodu

  • węglanu sodu od siarczanu (VI) sodu

Przeprowadźcie zaplanowane doświadczenia i wypełnijcie kartę pracy.

KARTA PRACY GRUPY

Doświadczenie 1

Rysunek schematyczny:

Obserwacje:

.................................................................................................................................................................

Wnioski:

.................................................................................................................................................................

.................................................................................................................................................................

.................................................................................................................................................................

Wniosek końcowy:

Substancja w probówce 1a :.........................................

Substancja w probówce 1b :.........................................

Doświadczenie 2

Rysunek schematyczny:

Obserwacje:

.................................................................................................................................................................

Wnioski:

.................................................................................................................................................................

.................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................

Wniosek końcowy:

Substancja w probówce 2a :.........................................

Substancja w probówce 2b :.........................................

Doświadczenie 3

Rysunek schematyczny:

Obserwacje:

.................................................................................................................................................................

Wnioski:

.................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................

.................................................................................................................................................................

Wniosek końcowy:

Substancja w probówce 3a :.........................................

Substancja w probówce 3b :.........................................

załącznik 3

Dobierzcie określenia do następujących terminów:

TERMIN

OKREŚLENIE

1

Elektrolit

a)

Reakcja podwójnej wymiany substancji rozpuszczalnej z wodą.

2

Kwas wg Arrheniusa

b)

Proces tworzenia swobodnych jonów w roztworze podczas rozpuszczania kryształów jonowych lub wskutek reakcji substancji polarnej z wodą.

3

Zasada wg Arrheniusa

c)

Substancja, której wodny roztwór przewodzi prąd.

4.

Sól wg Arrheniusa

d)

Związek dysocjujący na kation metalu (lub amonu) i anion reszty kwasowej.

5

Reakcja odwracalna

e)

Związek dysocjujący całkowicie lub częściowo na kation metalu i aniony wodorotlenkowe.

6

Dysocjacja jonowa

f)

Związek dysocjujący całkowicie lub częściowo na kationy wodoru i anion reszty kwasowej.

7

Hydroliza

g)

Reakcja prowadząca do otrzymania substancji trudno rozpuszczalnej.

8

Reakcja strąceniowa

h)

Reakcja, w której w miarę wzrostu stężenia produktów dochodzi do reakcji między nimi i odtwarzają się substraty.

Na podstawie: Kałuża B., Kamińska F., Chemia ogólna i nieorganiczna. Część 1. Liceum ogólnokształcące. Zakres rozszerzony, Wydawnictwo Edukacyjne Zofii Dobkowskiej Żak, Warszawa 2003.

b) Zadanie domowe

W trzech probówkach znajdują się: woda destylowana, woda wapienna i woda siarkowodorowa. Opisz, jak za pomocą tylko fenoloftaleiny zidentyfikujesz te substancje.

Na podstawie: Kałuża B., Kamińska F., Chemia ogólna i nieorganiczna. Część 1. Liceum ogólnokształcące. Zakres rozszerzony, Wydawnictwo Edukacyjne Zofii Dobkowskiej Żak, Warszawa 2003.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R196guMiz4JpF

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 155.63 KB w języku polskim
R1cW04UPOjYfX

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 410.50 KB w języku polskim